kakadua , olika namn?

#1 - 18 februari 2007 10:34
tjena har nu sett lite olika kakaduciklider som har sett lite olika ut i fenor eller färger o så och undrar om de har olika tilläggsnamn precis som det finns typ olika melanochromis namn där färgerna bara e olika typ. Mest nyfiken på det då man vill kunna hitta likadana på olika ställen
#2 - 18 februari 2007 11:02
När det gäller Melanochromis så finns det olika arter (ännu obeskrivna) i olika delar av sjön som bestecknas med ort e dyl för att skiljas åt. Apistogramma cacatuoides finns inom ett relativt begränsat område. De färgformer som finns är alla (troligen) framodlade och räknas inte som populationer. Däremot finns det ett antal liknande arter. En del är beskrivna, andra obeskrivna, men dom är ganska ovanliga inom hobbyn, och förekommer ännu mer sällan inom handeln,
#3 - 18 februari 2007 13:07
#4 - 18 februari 2007 19:27
tack för hjälpen länken var kanon birgitta w
#5 - 18 februari 2007 21:24
Synd bara att inte vildformen fanns med. Jag gillade den, men jag ser den aldrig i zoobutiker numera.
#6 - 19 februari 2007 03:27
Nej vildformen har jag inte heller sett på många år.. men odlingsvarianter i rött, gult och orange och främst de med mkt rött ser man ganska ofta.. triple red eller vad de nu kallas.,, tjusiga fiskar även om de är odlingsformer. och tack för länken Birgitta, fanns mkt att kika på där

hälsn Robban

Annons