Kakadua-lek

#1 - 26 augusti 2006 12:33
Hoppas det här komm rätt nu:p Jag har två kakaduaciklider och dom har aldrig lekt förr och nu "lägger" sig honan på sida och "viker" sig... leker dom eller är det något fel på honan ? Honan tar sand i munnen som hon spottar ut sen igen .. varför gör hon så?

Tacksam för svar :)
#2 - 26 augusti 2006 14:45
Ingen som vet?
#3 - 26 augusti 2006 16:06
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Låter som om hon gräver en grop som förberedelse för lek, Kakaduorna vill ha en grotta att lägga sin rom i.
har du läst om dom? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143
[/COLOR][/FONT]
#4 - 26 augusti 2006 18:50
Jo det har jag..men det står inget speciellt om beteendet
#5 - 27 augusti 2006 10:47
ingen som vet något om deras lek beteende?
#6 - 28 augusti 2006 15:44
Honan brukar lägga sig på sidan för att locka hannen till lek. Eller för att få iväg honom, om hon har rom/yngel i grottan.
Så gör min hona!

Har du en bra grotta åt dom? En kokosnöt eller liten kruka, med en liten öppning?
#7 - 4 september 2006 17:36
Ok tack :) va ett tag sen jag kollade tråden x) jag har en kruka med massor med stenar som bildar grottor runtom...hoppas dom leker snart..hanen har börjat bytt färg lite nu så de kanske e på g
#8 - 4 september 2006 17:50
HONAN brukar bli gulare när hon vill leka. :) Som denna smilies ungefär!
#9 - 4 september 2006 21:32
Birgitta W skrev:
HONAN brukar bli gulare när hon vill leka. :) Som denna smilies ungefär!

Vilken glad nyhet! Min hona har gulnat till rejält och jag har undrat ett del vad det berott på. Då kanske hon är på gång då!
#10 - 4 september 2006 21:39
Hoppas det! :)

Uppför hon sig annorlunda? Min hona försöker locka hannen till grottan. Lägger sig på sidan och liksom drar sig mot grottan...

För det är inte så att hon vistas mycket i grottan? I så fall kan hon ha rom/yngel där.

När hon kommer ut med sina yngel får hon kolsvarta teckningar och blir VÄLDIGT vacker!!! :p

Jag håller tummarna! :)
#11 - 4 september 2006 21:50
Så här ser min kakaduahona ut i yngeldräkt.
Om man tittar noga så ser man pyttesmå yngel framför henne! :p

Jag tog henne som avatar... Kakaduahannen jag hade innan är farfar till ynglen på bilden! :p
#12 - 13 september 2006 17:55
Jag har tre honor nu men min hane värkar inte vilja leka :( han liksom jagar bort honorna när dom är på lekhumör :P vad göra?
#13 - 13 september 2006 18:11
jag e så avundsjuk på era kakaduor, vill ha men de e lite för trångt i karet å tanten låter mig inte skaffa fler :(
#14 - 13 september 2006 19:12
joakimboy skrev:
Jag har tre honor nu men min hane värkar inte vilja leka :( han liksom jagar bort honorna när dom är på lekhumör :P vad göra?

Hur stor är hannen? Han kanske inte är könsmogen?
Har honorna den gula lekdräkten?
#15 - 15 september 2006 12:48
en var helt gul för nån vecka sen..han e vel ung.5-6 cm så jag vet inte..man får hoppas på de bästa :)

Annons