Har ett litet eheim innerfilter som borde göra susen, jag tänkte på 30% vattenbyte för jag läste att det kan "trigga" lek... Foder och så, mata vanligt varannan dag eller? ifall nån har nått annat att tillägga, tips eller varsomhelst så skriv gärna :D
Jag tror egentligen inte att det krävs så mycket för att trigga kakaduaciklider till lek. Lämpligt foder är fryst och levande, små ryggradslösa djur.
Ph är också något man inte behöver ha sån stor koll på när det gäller kakaduornas lek, fast om man tänkt föda upp fiskarna så bör man ha ett pH någonstans under 7. Ju högre pH, desto fler hanar och vice versa, och om man föder upp en massa hanar så kan dessa vara svåra att sälja då köparen helst vill ha minst 2 honor per hane, så rekomenderat pH är under 7, gärna runt 6, så blir det kanske lite fler honor än hanar och därmed lättare att göra sig av med fiskarna. Se till att honorna är välgödda, inte tjocka, inte smala utan normala, runda och goa:) Då blir det flest yngel. Ynglena matar man bäst med
Artemia, micromask eller annat smått levande foder, fast annars brukar det gå bra att pressa vanligt foder genom tex. en artemiasil. Man kan mata dom några gånger om dagen, fast väldigt smått varje gång. Om akvariumet är väl inkört så klarar ynglena sig i några dygn av dom små djur som redan finns i akvariumet.