Kakadua guld?

#1 - 6 oktober 2003 13:45
Hej! I akvarieaffären såg jag idag Ap.cacatuoides "guld". Den som jobbade var inte så insatt så jag frågar här, är de vanliga, skiljer de sig från vanliga kakadua, odlas de i sverige etc??
Vh frida
#2 - 6 oktober 2003 21:25
Det var inte en "orange flash" då? Antagligen bara färgen som skiljer.
#3 - 7 oktober 2003 08:40
"orange flash", är det en gul kakaduaciklid alltså? Går de att få att leka likt kakaduorna eller är det mer en framodlad "pynt-fisk"?
#4 - 7 oktober 2003 13:54
"Orange Flash" är en odlingsvariant av Apistogramma cacatuoides. Den går odla. Själv har jag fått yngel, men inte lyckats sprida artemia till dem i det 350 liter stora karet de gick i då.

Jag har hört att de inte är färgäkta. Dvs ynglen kanske inte blir Orange Flash allihop.

Fördelen med A. cacatuoides är att de går odla i pH-neutralt och svagt alkaliskt vatten också (ledningsvatten). De flesta andra A. vill ha runt pH 5.5 och ganska mjukt vatten. Att odla dem i vatten som inte är surt medför iofs att könsfördelningen blir annorlunda i kullarna.
#5 - 8 oktober 2003 09:16
Tack för svaret! Min akvariehandlare skulle få hem fiskar från tjeckien så får se vad som kommer för varianter av kakaduan. Himla spännande iaf.

Annons