kakadua/fjärilciklid

#1 - 4 november 2006 20:21
Jag har funderingar att göra om mitt 100l och funderar på dessa små ciklider. Men jag lästa att de inte lever så länge. För kakadua ca 1 år. Är det sant? Hur länge lever fjäril? Det är ju väldigt tråkigt om det är så, vill ju att mina fiskar ska leva länge. Ni som har dessa fiskar, hur länge har era levt?
#2 - 5 november 2006 03:15
Fjärilen är inte heller så långlivad, men desto varkrare då man har den.. men mer än ett år kan man ha dem om man bara sköter om dem väl. Men inte så ofta att en Fjärilsciklid blir mer än 2 år.. Apistogramma cacatuoides ska också kunna bli betydligt mer än 1 år.. jag har en känsla av att de brukar bli äldre än Fjärilscikliderna.. men bägge 2 är vackra o trevliga fiskar... så tycker du ska testa dem. Men ha inte fler ciklider i akvariet, men gärna tetror o malar t .ex
#3 - 5 november 2006 08:36
Då skulle de gå i 100l akvarie med små tetror glödband och ev min svarta fantomtetror. Ev ancistrus fast då är det väll inte bra med kakadua som också leker/trivs i grottor?
#4 - 5 november 2006 08:51
Hur gammal en fisk blir är ungefär lika lätt att svara på som frågan hur gammal en människa blir.

I naturen blir de flesta uppätna innan de blivit en månad. Några få uppnår könsmognad. I akvarium blir fiskarna mycket äldre, men förutom vissa arter, framför allt en del malar och cichlider, så ska man bli glad över varje liten fisk som får fira treårsdagen (men ingen tårta i akvariet! - grädden förstör vattnet). Men det finns uppgifter om enstaka individer, även av småtetror, som blivit 10 år och mer (fast en del rapporter är jag lite skeptisk till).
#5 - 5 november 2006 18:20
Du kan ju titta på boliviansk fjärilsciklid, den ska leva längre än den vanliga och är även tåligare. Har själv 5 st och har haft de i nästan 2½ år (dvs de närmar sig 3 år) och ingen har dött ännu :).
#6 - 5 november 2006 18:35
asså de parar jus ig så då gör det ju ändå inget. de kommer komma nya hela tiden ;)
#7 - 5 november 2006 18:46
Ska läsa på om dessa....
#8 - 5 november 2006 19:31
Mitt akvarie är på gränsen för boliviansk fjärilsciklid, men det tål att funderas på, friskare, lever längre, vackrare? än vanlig fjäril? Skulle vara fint med ett par? och glödbanstetror ev. ancistrus?
#9 - 5 november 2006 19:35
Jag tänker lika dant som du, stata upp mitt 120 L men ett 1-2 sorters dvärgciklider. Jag tänkte ha ett par kakadua och ett par fjärilciklid. Kommer det är gå bra och går det att dra upp yngel från dom i samma burk eller måste man flytta över ynglen då?
#10 - 6 november 2006 01:10
Har man bara ensamt par Dvärgciklider så går det dra upp yngel till fullvuxna, men ibland tröttnar föräldrarna och då är man inte helt säker... men har man fler fiskar i akvariet så brukar de inte kunna hålla koll på ynglen då de ger sig ut på längre utflykter och då blir de lätt mat till andra.. så beror mkt på vad man mer har i akvariet.. men även tetror kan nypa ciklid barn som är en del veckor gamla.. Men ibland över ett o annat yngel.. en ciklid som ganska ofta lyckas dra upp yngel till vuxna med annat sällskap är palletcikliden, det har jag sett många ggr.. Thomasi cikliden kan också vara en mkt frenetisk yngelvårdare trots att ynglen börjar bli stora..

Men ska man få en hyfsad kull så bär man ha tillväxt akvarium där de kan växa till sig.. men man kan ha tur o ett o annat klarar sig..
#11 - 6 november 2006 06:21
solbacka skrev:
Mitt akvarie är på gränsen för boliviansk fjärilsciklid, men det tål att funderas på, friskare, lever längre, vackrare? än vanlig fjäril? Skulle vara fint med ett par? och glödbanstetror ev. ancistrus?

Det skulle nog bli ett fint kar :).

Lucas_magi skrev:
Jag tänker lika dant som du, stata upp mitt 120 L men ett 1-2 sorters dvärgciklider. Jag tänkte ha ett par kakadua och ett par fjärilciklid. Kommer det är gå bra och går det att dra upp yngel från dom i samma burk eller måste man flytta över ynglen då?

Har du bara dvärgcikliderna så kan det nog gå bra med ynglena, i alla fall borde kakaduorna klara det. Men har du även t.ex. tetror i karet så är chansen betydligt mindre. Tetror är väldigt bra yngelätare :D. Sen beror det på hur mycket växter och annat skydd man har för ynglena. Med mycket skydd så kan det gå bra även fast du har andra fiskar i... Dessutom så bör man låta ynglena gå med sina föräldrar i några veckor, så att flytta ynglena direkt när de blivit frisimmande är inget att rekommendera [:o].
#12 - 21 januari 2007 13:23
Jag hade bolivianska fjärilar tillsammans med kakaduaciklider och. Kakadua hannen Jagade skiten ur fjärilarna så fort han fick syn på dem.
#13 - 21 januari 2007 20:22
Håller med...

wihma91 skrev:
Jag hade bolivianska fjärilar tillsammans med kakaduaciklider och. Kakadua hannen Jagade skiten ur fjärilarna så fort han fick syn på dem.

Jag har gul fjäril och Kakaduor.... Kakaduahannen jagar gulingarna så fort han får syn på dem mycket ettrigare än de andra, kanske mer påträngande, invånarna... Nu har ju jag plats för fjärilarna att hålla sig undan men det lär ju inte bli några bebisar av dem... ;)
#14 - 21 januari 2007 21:12
Jag skulle personligen satsa på ett par bolivianska fjärilar!
Väldigt fina, trevliga och lättskötta!

/Hans
#15 - 22 januari 2007 06:48
Tråden är lite gammal :) Jag valde en helt annan fisksort till mitt 100l, "multisar" simmar där nu... Inga växter bara sand och snäckor..

Annons