kakadua ciklid tips?

#1 - 8 juli 2007 17:58
Tjenare, skall skaffa ett gäng kakaduor och undrar om lite tips och egna erfarenheter av denna lilla krabat. baljan är på 100L och har rådasand(0.8-1.2mm relativt mörk sand) rötter och stenar med olika sorters svär plantor .

Kom med så mycket svar som möjligt! Tack på förhand
#2 - 8 juli 2007 18:25
Har själv inte haft egna, men har en vän som hela tiden får yngel på dom, så lättlekta är dom. Om det är lätt att föda upp ynglena vet jag dock inte.
Ditt akvarium skulle nog kakaduorna trivas i, skaffa gärna flytväxter så ljuset blir lite svagare. Hur exakt många ska du köpa och av vilket kön?
#3 - 8 juli 2007 19:15
Unga exemplar!!!

De blir ju inte så gamla så se till att du får unga exemplar... De ska inte ha spetsar på fenorna t ex...

Mina slutade att "boa" när jag köpte Khuli så tydligen kunde de inte försvara boet utan Khulin flyttade in där... Jag skulle undvika att skaffa malar och dylikt om jag vill ha bebisar på dem...

Andra här på Zoopet kanske har haft malar med Kakaduor och kan svara på om det går... ;)

Underbara firrar, vad vi har skrattat åt dem... :D
#4 - 9 juli 2007 11:24
använd krukor eller kokosnötskal som bon för honorna, och sätt en del växter runt dem, gärna ganska tätt vid ingången så att hanen får lite svårare att komma in. Mycket växter är bra, min hane var på min hona hela tiden :P

Annons