kakadua ciklid och fjärils ciklid

#1 - 2 oktober 2006 10:43
Var på fiskaffären i dag och kollade om de hade kakadua ciklider och fjärils ciklider. De hade inga just nu men sa att de brukar beställa hem men att de hade varit slut sist.
Sen sa han också att både fjärilar och kakaduaciklider är väldigt aggresiva.
Stämmer det? Har bara läst här på zoopet att de är revirhävdande under lek.
Han sa även att det var väldigt lät att se skilnad på könen på båda arterna. Den bilden fick inte jag når jag läste här.

Har tänkt skaffa en 260 liters bytta och hur många skulle man kunna ha i den? skulle gärna vilja ha 4 fjärilar (2 av varje) och 3 kakadua (1 hane och 2 honor) Skulle detta gå? Med dem hade jag om möjligt viljat haft ett par skalar
#2 - 2 oktober 2006 11:52
Mina är inte aggressiva, utom när de har rom och yngel, för att försvara sin avkomma.
Men inte VÄLDIGT aggressiva, enligt min erfarenhet.

Jag har haft kakaduor i ca ett år. Ensamma och tillsammans med endlers. Det har gått bra vilket som.

Fjärilarna har dött en efter en... De ska visst vara väldigt känsliga. Och det stämde på mina! :(

Även fjärilarna har lekt och fått rom, dock inte yngel. Och motat bort andra fiskar runt sin rom. Väldigt förståndigt, eftersom dom andra ville åt den hela tiden...
#3 - 2 oktober 2006 12:28
Om du är rädd för fjärilsciklidernas aggressivitet och känslighet (instämmer i att de är både och) skulle jag rekomendera dig att skaffa bolivianska fjärilsciklider istället. De är mycket lugnare och tåligare.
#4 - 2 oktober 2006 12:35
Bägge cikliderna du pratar om är ganska snälla... inga problem med ngn av dem. Just under lek tar de hand om sitt revir/ägg eller ungar, men brukar inte göra det på ngt spec elakt vis. Det stora problemet är att hitta bra Fjärilsciklider i butik.. det tycker jag kan vara svårt och jag har även haft svårt att hitta goda yngelvårdare.
Men vad gäller deras aggressivitet så tycker jag att bägge är bland de snällaste dvärgcikliderna och trevliga fiskar bägge två.
Den bolivianska fjärilen är också ett förslag också en trevlig fisk, men jag tycker det vanliga fjärlien är vackrare. Eller varför inte det som man ibland kallar den afrikanska fjärilen ? En av mina favoriter.. Thomasi cikliden... där har du en till med skimrande blå prickar som funkar med alla fiskar, äter allt, leker gärna o är bra yngelvårdare.
#5 - 2 oktober 2006 13:08
Tack för de svaren
De värkar ju bra att de inte var så agresiva. På frsäljaren lät det som om att de absolut inte gick att ha båda, och i någon mängd mer än 2.

Men jag skulle fortfarande vilja veta om man kan ha
4 fjärilar (2 av varje) och 3 kakadua (1 hane och 2 honor) i ett 260l akvarium

Afären beställer från simontorp
brukar de ha bra fiskar?
#6 - 2 oktober 2006 13:22
Det borde inte vara någon fara alls! Inred bara med mycket rötter och stenar så att det bli många "naturliga" revir. Gärna med dålig sikt in till nästa så att när de inte kan se de andra när de bevaka "sitt" revir.
#7 - 2 oktober 2006 13:24
Ja det kan du ha om du bara ordnar så det finns bra platser där de kan ha små revir. Fjärliscikliden leker öppet på en sten, liten grop, på en rot eller liknande och Cacatuoides leker mer i en grotta, under en sten, i en kruka eller liknande.. de placerar ofta äggen i taket.. Ska man kombinera dvärgciklider så är det alltid enklare om man tar fiskar med olika lekbeteende eller som väljer olika typer av revir och det gör dina fiskar...

Bägge tycker om ifall vattnet är lite mjukt o Ph lite lägre.. detta är mer viktigt för fjärilarna..

Sedan finns det flera olika varianter på Cacatuoides , de går oftast i rött, men finns både mot gult och orange också. Cacatuoides super orange Cacatuoides double red Cacatuoides red och Cacatuoides gold är några av de odlingsformer som finns... men finns fler än det.

Jag kikade på Simontorp och just nu ser det ut som de har 3 sorter där som de säljer till återförsäljare.. finns bilder på en del av dem
http://www.simontorp.se/
Vad gäller fjärilsciklider har de både vanlig o gul..

Jag har bara hört gott om Simontorp...

edit : ser att spazm var inne på samma tanke som jag med reviren...
#8 - 2 oktober 2006 15:09
Väldigt tacksam för dessa svar. Börjar nästan tro att akvariemannen trodde att jag skulle he dom i mitt 50l. Han borde nästa veta att jag har ett 50l :p

Bara några små frågor till
Måste jag har 3 revir? ett till varje tilltänkt par eller kan kakaduan och fjärilarna dela delar av riviret. menar är de aggresiva "rivirsmässigt" mot andra arter. Skydar rommen förstår jag. Går de att ha ett skalarpar med ockå?

Vilken variant är snyggast?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1123 gul
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 eller vanlig?
De kanske är dumt att blanda eftersom att de är samma art
så att OM man får yngel så ser de ut som ingenting
Eller borde de para ihop sig "rätt"?
#9 - 2 oktober 2006 15:11
Måste även säga tack till er som svarar
specielt till dej MaxRobban som orkat med mer än en fråga :p
#10 - 2 oktober 2006 15:28
frankieboy skrev:

Vilken variant är snyggast?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1123 gul

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 eller vanlig?

De kanske är dumt att blanda eftersom att de är samma art

så att OM man får yngel så ser de ut som ingenting

Eller borde de para ihop sig "rätt"?

Jag har både "vanlig" och gul fjärilsciklid i mitt akvarium och de blandar sig inte. Går var försig. Vilken som är snyggast är en smak sak. Många tycker att den vanliga är snyggast men jag måste säga att när den gule leker så är hanen ruskigt snygg!
#11 - 2 oktober 2006 15:30
Tycker ärligt talat att den gula är snygare
Men blå är ju så ovanlig färg, lär se fin ut i akvariumet

Tack spazm

Skulle även vilja veta hur många av varje fisk du har spamz
för att guida mej lite :)
#12 - 2 oktober 2006 16:23
Det är en smaksak om man gillar den gula eller den vanliga.. jag röstar på den vanliga. Har berättat i en annan tråd här på forum att jag hade en elefenbensfärgad variant för massor med år sedan.. försökt att hitta den på nätet utan lyckas. Men den finns avbildad i Dr. Axelrods stora bok...
#13 - 2 oktober 2006 17:17
haha häftigt.
Men just nu lutar de åt att jag vill ha en av varje :p
tack för de bra svar jag har fått!

MVH Frank
#14 - 2 oktober 2006 20:21
Satt och tänkte på detta med 3 revir... nu är de som sagt inte konkurrenter på samma typer av revir.. men om du har tur så får du 3 par fiskar som vill ha revir och då kan det vara lämpligt att du ordnar " öppna " revir på bägge sidor av akvaiet.. alltså platser där det finns släta stenar som är skyddade bak ngn rot, sten eller liknande... och ha lite mer grottliknande i mitten , del av kruka eller liknande... Men nu är det inte så enkelt att det alltid duger som man ordnar det för dem. Cacatuoides kan mkt väl bestämma sig för att just under en av dina släta stenar vill den göra en grotta under o gräva lite eller fjärilscikliden kanske tar grottans tak som sin plats... Men bra att ha många alternativ att välja på för fiskarna. Så du ska inte lägga en slät sten utan skydd mitt fram i akvariet.. ( om du inte ska ha det som en prydnad ) Utan försöka ordna flera platser med grottor, släta stenar som är skyddade. Ingången till " grottan", krukan eller vad du har ska bara liten.. räcker att fisken kan slinka in.. är öppningen för stor kan Cacatuoides tycka det blir för otryggt. Så inredningen av akvariet är en stor hjälp då de ska leka, för hittar de ingen trygg plats så blir det svårare att få dem att lägga ägg. Nu har du ett ganska stort akvarium så det är inga som helst problem att förbereda för flera revir.. bara att avdela med rötter, stenar, växtpartier och annat.. De har inga behov av stora revir, bara det är tryggt o säkert.
Ska bli spännande att få höra när du fått dina fiskar. Som jag brukar säga då man har dvärgciklider, försök ha ngt stim med lämpliga fiskar som går högre i akvariet. Finns massor med tetror som funkar med dina fiskar. Då känner sig dina ciklider sig tryggare då de litar på att tetrorna varnar om det är fara på gång.. på så vis får du fiskar som du ser mer och inte håller sig så undangömda. Men både Cacatuoides och fjärilar är inte så fega av sig, men tycker du ska ha ngn tetra eller lilknande som sällskap.
Har du bestämt vilken Cacatuoides du ska ha också ? Har du tur kan det finnas olika att få tag på...
#15 - 3 oktober 2006 05:39
Nää men jag skulle vilja ha en sån här:
http://www.simontorp.se/sub_produkter/produkter_visa.asp?lnr=1714
Samma sort på zoopet
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143
Tycker de är så häftiga med de svarta mot de orangea
Än så länger har jag inte köpt akvarumet än men med 80% säkerhet så blir de ett! :D Men då ska de stå ett tag innan med mina 10 små elaka riotera som "försöksfiskar". De borde gå bra eftersom att jag har två andra akvarium att ta vatten from, och kanske även pump om de krisar sig! :)
Fan ä så inne på de nu att jag drömmer om fiskarna... :p

En fråga har jag inte fått svar på

Kan man ha ett skalarpar med dem?
Är väldigt facinerad av dem med :p

Tack så mycket för alla svar! Uppskattar dem!
#16 - 3 oktober 2006 06:52
Scalarer kan du ha tillsammans om du bara har plats... men då väljer du en tredje ciklid som har ett annat revir beteende och då är det mkt lättare att kombinera då de inte konkurrerar. Scalaren håller mest till i mitten av akvariet och bestämmer då ett utrymme som blir revir om det är dags att leka.. de lägger äggen på ett stort blad, på rutan, pumpen eller ngt liknande. Hur många fiskar du ska ha beror ju på hur stort akvarium du väljer till slut. Scalaren vill gärna ha ett lite högre akvarium, men struntar i hur det är inrätt på bottnen. De andra Dvärgcikliderna är mer bottenorienterade och struntar i höjden på ditt akvarium. Men jag har haft alla dessa fiskar ihop i olika konstellationer och utan problem.

Det var double red som du visar bild på och kan bara hålla med, den är snygg ! Men bägge bilderrna visar röd... men du pratar om att du gillar orange. Då ska du veta att den även finns i orange, denna bild ska visa en orange men den är ganska " röd " på denna bild... jag har sett de som är betydligt mer orange

http://www.ciclidos.com/fotos%20rectificadas/cacatuoides%20orange.jpg

Här är en annan ovanligare färg på dem :

http://www.apistogramma.com/cms/index.php?option=content&task=category&sectionid=11&id=78&Itemid=44

Här har du både en riktig röd o längre ner en orange :

http://www.tjorvar.is/html/apistogramma_cacatuoides.html

Om du går till www.altavista.com väljer bild o söker på cacatuoides så får du 10 sidor fulla med bilder på olika varianter o färger... sedan får man ibland ha i bakhuvudet att man inte riktigt vet hur fisken är fotad o färgem stämmer inte alltid överens med verkligheten. Det fanns också ngn liten filmsnutt att kika på om du väljer video där.. men där kan du kika runt lite o sedan hoppas på få tag på just den färgvarianten du tycker bäst om.

Tror många här på Zoopet har dem så man kan alltid annonsera efter varianter här, har man tur lyckas man.

Hälsn Robban
#17 - 3 oktober 2006 07:17
kakaduorna på de två bilderna jag visade hette som sagt röd men så röda var de inte. tycker de var mer orange, men snyga va dom!
Dom som kallades orange tycker jag är lite för ljusa.;)
charmen tycker jag är att de är so knalliga och de med svart i är ju så snygg
Gillade värkligen den riktigt röda, den va snygg!
Den hade även de svarta i fenan och de tycker jag gör dem ännu snyggar!
Ska försöka få en så röd som möjligt :D
http://americkecichlidy.akva.cz/f_hk2002/acac002.jpg
Hittade en bild. Även om den är röd (skulle jag tro) så skulle jag´vilja ha den rödare :p Tycker den är lite för orange.
Men jag får se vad affären kan hitta. :D
Har ju inte häller brottom att skaffa dem.

Tack för svaret angående skalarna, får se hur det blir.
karet skulle vara 260l
går de?
annars kanske de blir ett dvärgpar mindre.
Sattsade på att jag ville ha lungna färglada fiskar.
Men skalaren är ju så "majestätisk"! :p
Tack en gång till för allt!:)
#18 - 3 oktober 2006 18:59
tror den på bilden kallas dubbelröd, har inte läst allt men jag ska bara säga att mina fjärils ciklider och kakaduor funka inte ihop men det var i ett 70l skulle tippa på att det skulle funkat bättre i ett 100
#19 - 3 oktober 2006 23:19
Precis det är double-red... då har vi kommit fram till vilken variant du är mest intresserad av. Håller med dig att den är snygg så det är ett gott val och den är inte omöjlig att få tag på heller....
Satt och tänkte på att jag har 3 sorters ciklider i ett akvarium, precis som du funderar på.. men jag har Bågcikliden som leker i grotta, kruv cikliden som leker öppet och så har jag Peruanska scalarer som har sitt egna sätt...

Skulle du däremot välja 3 sorter med samma revir och lekbeteende är risken mycket större för tjafs... ska man kombinera in ngn mer så kan man ta en liten munruvare också ( om det ny funkar med det vatten du har )

Små trevliga afrikanska munruvare sitter vi o pratar om i en av trådarna från Spånga akvarie auktion... tala om att spåra ur ämnet...

Ska bli spännande att höra hur det går för dig och din jakt efter Double-red. Men Simontorp som levererade fiskar till din lokala affär har normalt dem.. så finns de inte i butiken så får du kliva in där o säga.. Jag är på jakt efter double-red och vet Simontorp brukar ha dem.. så kanske de beställer hem till dig.
#20 - 4 oktober 2006 09:41
aa de ska jag göra när de börjar bli dags
förhoppningsvis kan vi hämta akvariumet i hälgen och sen ska jag låta de gå in lite

Tack för alla svar
"double red är så snygg" :p
#21 - 4 oktober 2006 10:30
Fiddan skrev:
tror den på bilden kallas dubbelröd, har inte läst allt men jag ska bara säga att mina fjärils ciklider och kakaduor funka inte ihop men det var i ett 70l skulle tippa på att det skulle funkat bättre i ett 100

De är 260l till och med :D
Tack för svaret i alla fall.
De hjälper mej lite grann! :p

Annons