Kakadua ciklid i sällskapsakvarium?

#1 - 6 juni 2009 19:30
Skulle detta fungera? De minsta fiskar som jag har är ”guld” zebrafiskar. Hur är det när det beträffar växter, ger cikilderna sig på dem? Har surt vatten i mitt kar vilket de antagligen skulle gilla.
#2 - 6 juni 2009 21:35
Det fungerar med all säkerhet.

/Jocke
#3 - 7 juni 2009 01:11
Jag har alltid gillat fjärilsciklider (ramerezi) men när jag kom till affären såg jag en fisk som var liknande på färgen. Jag vet inte säkert om det var en kakaduaciklid men den slog ihjäl allt i sin närhet. Under denna tid fick jag också en snigel invasion. En dag hittade jag fisken död med en snigel i käften. Den liknade en miniatyr av en gäddkäft med mängder av tänder. Sedan dess har jag aldrig köpt något annat än den fredliga & vakra orginalfjärilcikliden.
#4 - 7 juni 2009 08:59
Kakadua cikliderna är helt klart favoriten i vårt kar. Vi har en hanne och 4 honor i en 500liters. I efterhand hade en hanne och 3 honor vart perfa!4 är det lite stökiga honorna imellan.)
Vi fick dock inte i två hannar o sammanlagt 5 honor för hanarna skulle ha ihjäl varandra utan snack, men mot andra fiskar är de snälla bara de inte är botten levande fiskar då de jagar upp alla fiskar 10-15 cm ovanför botten, förutom malar, klippräkor, sniglar och borneo suckers.
Annars i karet har vi guppies, trådfensregnbågar, körbärsräkor och guppy yngel. En o annan körsbärs räka slinker därimot ned :)
#5 - 10 juni 2009 16:39
Jag har också kakaduor. Just nu går de i ett helt eget kar men innan funkade de tillsammans med botia, eldstjärt, mal och pansarmal på botten. Se till att ha mycket gömställen som vanligt bara. Jättefina och trevliga fiskar.
#6 - 11 juni 2009 20:31
Mina kakaduor går just nu tillsammans med kilfläcksrasbora, platy, molly, corydoras, fjärilsciklider, otocinclus och en räka (filterräka). Det går utmärkt. Jag upplever dem inte alls som aggressiva. De ger sig inte heller på växterna.
#7 - 12 juni 2009 19:30
Köpte tre stycken, en hane och två honor. De levde in sig rätt snabbt. Får hoppas att de ynglar av sig. Tänker kanske köpa samma antal igen men det är mitt 112 liters kar kanske för litet för?

Annons