Är ingen geni inom området men vi är på våran fjärde lek nu på 6 veckor.
Vi har en lek i en 40 liters kar där vi har endast en hane och en hona. 25 grader i vattnet, matar med atemia (fryst), kläckt efter de fick ungar. De kan bara äta smått o nykläkt artemia är jätte smått o nyttigt.
Det ligger en kokosnöts grotta och vid vatten byterna sänkte vi temperaturen i karet med ett par grader som verkar trigga lek.
Här har vi 8 friska ungar av ca 20-30 som det va som början, så många verkar stryka med av naturens lag. Värre va det i stora karet när vi hade tetror, de äter allt (gillar inte tetror så de fick åka till äffaren).
I det stora karet försöker vi hålla 25 men pendlar mellan 25-27 grader. Samma sak vid vatten byten där dock kör vi ca 20-30% vattenbyten och försöker hamna på 23 grader efter vatten bytet för att trigga sedan 25 för att hålla jämn temperatur.
Det som verkligen triggar igång lek vad jag förstått är
- Sänka temperaturen ett par grader vid vatten byten.
- Fryst eller levander foder.
- Vi har en Hanne och 4 honor i 500L karet, där hanens revir är hela karet (därav den andra hanen i det lilla karet) och honorna har sina små revir och slåss lite bland varandra, blir lite tävlings instinkt och de är harem ruvare så 2-3 tjejer på en kille tror jag är optimalt.
Det sägs att man kan ha 1,2,3 killar i ett kar men det gick inte för oss och nu i efterhand hade jag jag nog bara haft 3 tjejer, detta är på en boten yta av 200*50.
- kokosgrotter är klart populärast i vårt fall men funkar även men lergrottor. Runt grottorna skall det vara lite växter efterssom det tar hand om barnen runt grottan de första veckorna. Grottorna får inte peka mot varandra för så fort de får syn på varanda så jagar de bort den andra honon tills hon är utom synhåll.
- Inte störa dem för mycket och vara försiktig vid vatten byten.
- Mobbade fiskar typ guppys som de kan jaga bort lite då och då. Det är inte elaka och skadar inte fiskarna men jag väck det mesta från botten.
I karet går de tillsammans med Körsbärsräkor, Filterräkor, ancitrus malar, trådfens regnbågar och ett par guppys. Dvs vädigt snälla fiskar. Om nån så är det guppysarna som kanske kan äta nån unge men kakaduorna sätter dem på plats, ingen får vara på botten förutom malarna o räkorna alla andra jagar de 10-15cm uppåt i karet.
Första kullen är det endas 3-4 som överlevt av ca30, de är nu ca 5mm o krya :)
Andra kullen är helt försvunnen, tror vi störde lite mycket vid vatten bytet.
tredje kullen (lilla karet) är 8 starka 6+mm
Fjärde kullen är det 20-30 stycken ganska nyfödda.
Sen tror jag det är lite tålamod som gäller.