Ursprungligen skickat av ossism
finns det ingen här som har papegoja? jag skulle vilja veta lite saker om dem generellt och sen även lite detaljer om olika arter. vet ni nån bra sida så går det också bra.[:-9]
Jag har ingen nu, men jag har haft blåpannad amazon, grå jako, röd lori, och några smågojor. Samtliga var problemfåglar jag fick ta hand om när ägarna gav upp, vilket kanske påverkat mina erfarenheter. Smågojorna var trevliga, men jag antar att du menar större papegojor, så det följande gäller dem -
jag säger "aldrig igen".
Storpapegojor är otroligt högljudda, kräver uppmärksamhet som ett litet barn, är *otroligt* högljudda, samt skräpar ned. Det roligaste gojor vet, förutom att föra oväsen, är att förstöra saker - bästa sättet att göra dem glada och sysselsatta är att ge dem nåt de kan slita sönder (t.ex. en tom toapappersrulle).
Min lori hade som favoritläte att han härmade ljudet av en spik som slås snett; amazonen imiterade ett gråtande spädbarn. Jag kan berätta att bägge de ljuden, i 100 decibel, kan gå en på nerverna klockan fyra på morgonen, eller när gojan kört dem två timmar i streck på kvällen (för att den tycker det är trist när du försöker se en film istället för att umgås med den).
För får de inte all den där uppmärksamheten blir de ännu högljuddare, ännu destruktivare, och ibland psykotiska. Det gäller särskilt grå jako - som alla papegojor är grå jako flockfåglar, och de flesta grå jako som hålls ensamma i fångenskap får allvarliga psykiska problem; de brukar börja bita sig själva, och slita av sig fjädrarna. Det är därför man så sällan ser grå jako med fin fjäderdräkt.
Andra gojor straffar _dig_ om de känner sig försummade - min amazon skalade broms- och växelvajrarna plus slet sönder sadeln på min cykel medan jag var i skolan (plus kapade samtliga krukväxter i rummet, plus slet lös tapetbitar, allt samma förmiddag).
Storpapegojor är mindre som ett husdjur, mer som ett bortskämt treårigt barn med avbitartång.
Ofta blir de dödspolare med dig, men kan hata, verkligen hata, nån annan person i familjen.
Kort sagt är storpapegojor högljudda, lynniga, skräpiga, intelligenta, känsliga, sociala, och bland de *minst* lämpliga husdjur jag känner till.
Nu hoppas jag att jag har skrämt dig för att skaffa papegoja. För att det skall funka med goja måste du vara beredd att spendera all din lediga tid med gojan, och den bör inte sitta ensam på dagarna medan du jobbar/går i skolan heller - papegojor är *extremt* sociala. Du bör vara beredd på att den lever i uppemot 60 år. Och du bör vara beredd på att den låter. Väldigt. Mycket.
Gojor kräver helt enkelt total satsning. Är du inte beredd att sätta gojan i centrum av ditt liv, skaffa inte goja.