Kaffebryggare-nano

#1 - 18 februari 2013 09:01
ja då var man i farten igen. kan fan inte leva utan att ha nått projekt att hålla på med.

blev inspirerad av en kille på facebook som hade gjort om en kaffebryggare till ett akvarium. dock hade han bara satt en lampa i kaffefilterdelen o sen lite grus o en växt.

jag ville va lite grymmare.
jag vill ha ett fungerande nano med filtrering!

jag fick en kaffebryggare av en vän. en jävligt liten kaffebryggare. vet i tusan om det ens är 1 liter i behållaren.

tog grejjer som jag hade hemma till detta. ( köpte dock ett bottenfilter för glasskålar)

jävlar va pilligt det var att få till med pump o filter etc.
men det gick!

det är alltså en liten kaffebryggare med ett bottenfilter jag kapade till i rätt storlek.
en liten tunn filtermatta under bottenfiltret för att hindra att gruset sugs in i pumpen. det räckte dock inte så jag fick limma dit ett nät på insuget under filtret med.

sen är det en liten aqua-el fan mini pumpskalle som jag har fått limma överallt för att få tät.

sen är det en LED spott på 6W med 6000K

fick sätta en tving på utblåsslangen för att strypa flödet. blev typ storm annars. o då är ändå pumpen på MIN.

men tycker det blev rätt bra.

tänkte ha ett par körsbärsräkor i.

" target="_blank">
#2 - 18 februari 2013 09:04
Sv: Kaffebryggare-nano

Lite bilder med

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 18 februari 2013 09:05

Fler

#4 - 18 februari 2013 09:12
:D Uuuunderbar idé!!!! Blev ju kalasbra!
#5 - 18 februari 2013 09:30
haha najs!
#6 - 18 februari 2013 11:13
Haha, klockrent. Det där måste jag prova själv nån gång :D
#7 - 18 februari 2013 11:27
Kaffebryggare-nano

Totalt helt vrickat och helkul! :)
#8 - 18 februari 2013 11:29
Fy fan så inihelvte jävla aspilligt, men satan så nice. Haha, fan så coolt. 2 av livets bästa delar i en :D
#9 - 18 februari 2013 11:42
Vet inte riktigt hur din led ser ut, men ta en titt på denna.
&feature=youtube_gdata_player" target="_blank">
&feature=youtube_gdata_player

Kan vara direkt livsfarlig.

Fixa en dragavlastning till leden.
Är inte bra med lösa fk.
#10 - 18 februari 2013 11:58
nope. mina är inte så. utan sånnahär. e14 sockel med glas framför dioderna
#11 - 18 februari 2013 12:54
Äntligen en vettig användning av en kaffebryggare.
#12 - 18 februari 2013 19:10
KristianE skrev:

Kan inte mer än att hålla med dig :)
#13 - 18 februari 2013 19:28
KristianE skrev:

Sant. Och är det sen så att man blir sugen på ett smörrebröd med pillede rejer så är det ju bara att slå på bryggaren.
#14 - 18 februari 2013 19:53
Jadu, jag kan nog inte berätta med ord hur jävla ballt det där var så jag får helt enkelt håna dig lite istället.. Öhum!! Naaaaaw, det ser ju ut som en penis.. ..fast mycket mindre :)

Råhäftigt iaf..
#15 - 18 februari 2013 20:20
Det blev skitbra! Så jäkla coolt :).
#16 - 18 februari 2013 20:47
Wow! Impad! Me like the finlir[:-59]
#17 - 18 februari 2013 21:09
Riktigt cool!
Minns inte om/vad du skrev på fb om det, men fixa så den röda "på-knappen" lyser också. Filtreringen rinner ju ut typ där kaffet skulle ha runnit ut. Pricken över i:et ;) :D
#18 - 18 februari 2013 21:42

Ser riktigt häftigt ut faktiskt! :)

Det enda jag kan komma på, att, klaga på, är att det hade varit snyggare om det gick att använda smalare slangar kanske?
#19 - 18 februari 2013 22:43

Bygert skrev:
Sant. Och är det sen så att man blir sugen på ett smörrebröd med pillede rejer så är det ju bara att slå på bryggaren.

Haha a precis. Tog åtgärder för att det inte skulle kunna ske dock. Haha.
Jadu, jag kan nog inte berätta med ord hur jävla ballt det där var så jag får helt enkelt håna dig lite istället.. Öhum!! Naaaaaw, det ser ju ut som en penis.. ..fast mycket mindre :)

Råhäftigt iaf..

Du kan va en penis.. Som är liten.. O råhäftig... ;-)

freddi36 skrev:
Riktigt cool!

Minns inte om/vad du skrev på fb om det, men fixa så den röda "på-knappen" lyser också. Filtreringen rinner ju ut typ där kaffet skulle ha runnit ut. Pricken över i:et ;) :D

Ja jag ska se om det går att ordna

Dr.Dork skrev:
Ser riktigt häftigt ut faktiskt! :)

Det enda jag kan komma på, att, klaga på, är att det hade varit snyggare om det gick att använda smalare slangar kanske?

Ja det hade varit att föredra. Men allt är gjort av grejer jag hade hemma. Nästa kaffebryggare blir mer avancerad, eller stiligare iaf. Med mindre slang dimension. O bättre gömda. Bättre böjjar osv.

Måste laga lite. Upptäckte igår att det var vatten i behållaren där pumpen ligger. Var osäker på om det var gammalt vatten sen man hållt på att mecka fram o tebaka. Så jag gjorde ett streck vid vattennivån för att se om det hade ändrats över natten. Vilket det hade.
Det är nog nån slang som inte är riktigt rätt eller pumpen. Så jag måste ta isär allt igen o dränka i superlim o silikon :-)

Funderar på att ha denna på jobbet på skrivbordet

#20 - 19 februari 2013 05:37
Klart du ska ha den på jobbet!
#21 - 20 februari 2013 21:43
jaa det blir nog det! :)
#22 - 21 februari 2013 09:10
Åh vad det här är coolt! Sambon råkade se det på fb här om kvällen och han dreglade ju nästan mer än jag :p Blir ju grymt sugen på att dra igen mitt nano nu igen :)
#23 - 21 februari 2013 09:30
:)

ja men dra igång det du! :)

jag är sugen på att göra fler kaffebryggar-nano nu :)
#24 - 21 februari 2013 12:02
Något att överraska frugan med när hon morgonstressad ska fixa morgonkaffet.
#25 - 21 februari 2013 12:11
ja precis :)
#26 - 22 februari 2013 21:06

Har nu moddat om med lite bättre böjjar så kör nu en test över natten p ser om det läcker. Tror detta ska funka dock

#27 - 22 februari 2013 21:36

Lite bilder på de nya böjjarna. Hoppas detta håller tätt bättre.

#28 - 22 februari 2013 21:43
Ser bra ut Hannes! Detta kommer bli den nya moderna inredningsdetaljen tor jag! ;) :p
#29 - 22 februari 2013 21:47

freddi36 skrev:
Ser bra ut Hannes! Detta kommer bli den nya moderna inredningsdetaljen tor jag! ;) :p

Visst kommer det!? :-) jag har redan börjat samla material till nästa kaffebryggare :-) kanske blir annan design på filter osv då :-) diskuterat med Björn o Micke på DM här i stan :-) bollat idéer :-)

#30 - 22 februari 2013 21:52
Haha,Takashi Amano släng dig i väggen! Kaffebryggarens tid är här :D :p

Nä men det är verkligen inte så man inte blev sugen på nåt liknande! Har sett på YT ett xbox som var omgjort till nano-rev :p
#31 - 22 februari 2013 22:37

hannesc skrev:

ja men dra igång det du! :)

jag är sugen på att göra fler kaffebryggar-nano nu :)

Jag har en bryggare du kan få modda. :) Tror aldrig jag skulle få det lika snyggt.
#32 - 22 februari 2013 22:44

Knax skrev:
Jag har en bryggare du kan få modda. :) Tror aldrig jag skulle få det lika snyggt.

Jag tar den gärna :-)

#33 - 23 februari 2013 09:34
det håller tätt efter nattens testkörning.

så nu kommer jag sätta upp denna på jobbet på kontoret på måndag :)
#34 - 23 februari 2013 09:56
Då blir det trångt runt skrivbordet! Du kommer inte att få arbetsro en sekund!
Tror faktiskt du skulle kunna sälja din grej till folk. Tror du får en del frågor. Du märker ju hur folk reagerar här på zoopet. Synd att det inte går att få tag i någon riktigt liten pump för tunna slangar. Så du kan få ned flödet utan tvingen. Otroligt läckert är det hur som helst.
#35 - 23 februari 2013 10:16

Blir riktigt snyggt det där! Kul grej ;)

Men kan man inte bara modifiera lite? Ta ett munstycke som tillhör pumpen, en smal slang (typ genomskinlig luftslang) och silikona fast mitt o hålet, så täpper du till resten av munstycket, tada! :D
#36 - 23 februari 2013 10:36
I vanliga fall läser jag projekttrådarna och blir avundsjuk och önskar att jag hade mer kunskap, tid, plats och pengar.
Jag har mycket sällan konstruktiva saker att säga, för jag är en glad amatör i jämförelse, men jag måste bara säga att detta var riktigt awesome. Den här tråden gör mig glad :)
#37 - 23 februari 2013 19:30

Dr.Dork skrev:
Blir riktigt snyggt det där! Kul grej ;)

Men kan man inte bara modifiera lite? Ta ett munstycke som tillhör pumpen, en smal slang (typ genomskinlig luftslang) och silikona fast mitt o hålet, så täpper du till resten av munstycket, tada! :D

Hur menar du?? Vart då?

#38 - 23 februari 2013 19:37

hannesc skrev:
Hur menar du?? Vart då?

Kanske missade att säga vad jag snackade om :P

Jag menar, för att kunna använda smalare slangar. Att man silikonar fast en tunnare slang i ett munstycke/utblås till pumpen. Förstår du? :)
#39 - 23 februari 2013 19:38

Bluewing skrev:
Då blir det trångt runt skrivbordet! Du kommer inte att få arbetsro en sekund!

Tror faktiskt du skulle kunna sälja din grej till folk. Tror du får en del frågor. Du märker ju hur folk reagerar här på zoopet. Synd att det inte går att få tag i någon riktigt liten pump för tunna slangar. Så du kan få ned flödet utan tvingen. Otroligt läckert är det hur som helst.

Tack! Ja jag vill ju redan göra flera.
Fick en länk till små små pumpar som är ungefär som ett mynt. Kostar dock 500 dollar styck ungefär.

Ja hade varit rätt bra att få ner slang dimensioner men samtidigt vill man ju inte att de ska sätta igen.
O tvingen är rätt bra för då kan jag justera flödet till det som blir bra.

Var hemma hos mor o far idag. De har en dubbelbryggare. Faaan va det kliade i fingrarna. Men fick inte ta med den

#40 - 23 februari 2013 19:38

emscifer skrev:
I vanliga fall läser jag projekttrådarna och blir avundsjuk och önskar att jag hade mer kunskap, tid, plats och pengar.

Jag har mycket sällan konstruktiva saker att säga, för jag är en glad amatör i jämförelse, men jag måste bara säga att detta var riktigt awesome. Den här tråden gör mig glad :)

Tack! :-)

#41 - 23 februari 2013 20:55
Du vet att du inte kommer få vattna blommorna där nästa gång dom är bortresta efter den trånande blicken på deras kaffebryggare ;)
#42 - 24 februari 2013 17:25
Sitter redan och går igenom funderingarna man fick av att se denna tråd.
Kaffebryggare har jag som står i förrådet så den delen är klar.
Bara resten kvar....
#43 - 25 februari 2013 22:57

Nu är den på plats på jobbet. Imorgon lägger jag i 6 körsbärsräkor :-)

#44 - 25 februari 2013 22:57

Glömde bild

#45 - 26 februari 2013 13:08
sådär. dår var invånarna där med

" target="_blank">
#46 - 26 februari 2013 14:50
Snyggt jobbat:p älskar dina jätteräkor ;)
#47 - 27 februari 2013 06:13

Fasen vad roligt! Kan läsa detta hur många gånger som helst och bli lika fnissig varje gång. Jag måste testa att göra något liknande. Går runt och spanar på alltid glas runt mig. :)
#48 - 27 februari 2013 07:17
fasen, nu gick de grå igång........ har ju en helt outnyttjad plats i köket på 25x25cm.....

allra bäst hade ju varit om man hade kunnat ordna så att vattnet steg i den normala stigaren,
droppade ner i den normala kassetten där man har kaffe, fast då fylld med filtermatrial.

som ett sorts droppfilter.

kanske man kan trycka vatten från pumpen upp genom stigarröret ?
#49 - 27 februari 2013 08:12
fasen, nu gick de grå igång........ har ju en helt outnyttjad plats i köket på 25x25cm.....

allra bäst hade ju varit om man hade kunnat ordna så att vattnet steg i den normala stigaren,

droppade ner i den normala kassetten där man har kaffe, fast då fylld med filtermatrial.

som ett sorts droppfilter.

kanske man kan trycka vatten från pumpen upp genom stigarröret ?

ja det var ju min första tanke med.

men då blir det knepigt med belysningen.

samt hur ska du ansluta till vattnet? att bottenborra behållaren hade ju varit en vågad idé.
#50 - 27 februari 2013 08:34
hannesc skrev:
ja det var ju min första tanke med.

men då blir det knepigt med belysningen.

samt hur ska du ansluta till vattnet? att bottenborra behållaren hade ju varit en vågad idé.

finns ju ledljus som är dränkbart.

borra i behållaren......tja, varför inte ?...fast man kanske då behöver någon sorts nivåreglering.....

.
#51 - 27 februari 2013 09:12
finns ju ledljus som är dränkbart.

borra i behållaren......tja, varför inte ?...fast man kanske då behöver någon sorts nivåreglering.....

.

ja jag pratat med lite "kollegor" i branchen om detta.

frågan är om det går att borra i sånt glas. eller det gör det säkert, men på lek-manna-nivå.

man kan ju köra med ett rör upp så kör du med ytavrinning.
#52 - 27 februari 2013 09:50
Helt underbart !! :-) jag tyckte ändå denna mening var bäst:
"fick sätta en tving på utblåsslangen för att strypa flödet. blev typ storm annars. o då är ändå pumpen på MIN"
Haha.
#53 - 11 mars 2013 19:43
Detta var en riktigt häftig ide. Kanske man skulle testa. :)
#54 - 11 mars 2013 19:58
Tror Candra har lite för mycket fantasi ja...

Jag har fått farligt mycket dumma idéer tack vare denna och sodastreamern. Får se vad regeringen säger när det simmar i mikron till helgen. :)
#55 - 11 mars 2013 20:09
haha aaa hon har lite väl stor fantasi :P

jasså ska du gå loss på micron? jag kanske har fått tag på en tjock-tv. men micron är jävligt lockande med :)
#56 - 11 mars 2013 23:51

Vad blir det efter det?
Ett kar men kallvatten fiskar i kylen ;)

/David
#57 - 12 mars 2013 14:12
Haha underbart projekt. Ja vad blir nästa grej, vattensäng med fiskar i kanske?:D
#58 - 12 mars 2013 16:25
Vilken otrolig fantasi!

Hur kan man komma på något dyligt?? Grymt snyggt dessutom.
#59 - 12 mars 2013 21:03
Kaffebryggare-nano

Hel nice! :)
Hur tänkte du göra med vattenbyten, hur ofta o hur mkt?
Doppvärme behövs ju inte iallafall, bara sätta på plattan...;)

//Peter
#60 - 20 mars 2013 12:51
#61 - 20 mars 2013 12:59

fantastiskt :)
#62 - 18 november 2013 02:28
Har läst tråden ett antal gånger sedan den skapades.
Alltid funderat på att göra en egen kaffebryggar-nano.
Så köpte vi en ny bryggare hemma och det gjorde ju inte saken bättre direkt.
En Moccamaster kommer ju med en genomskinlig vattenbehållare.
Så då kan man ju få två nanos i samma bryggare.

Vad som sedan är värre var ju att jag hittade denna:
https://lh6.googleusercontent.com/-I7VDCZHF_UA/Uol5srJWAzI/AAAAAAAABlc/7WTNYiW32bg/s456/Moccamaster-K743H.jpg
:p :p :p :p :p

Du har satt onda idéer i mitt huvud hannesc :d
#63 - 18 november 2013 07:50
Love the way you're thinking! Bara att köra på! Glöm inte gömställen i kannorna. :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
#64 - 18 november 2013 08:30
Haha hur fan kom du ens på idén?
#65 - 18 november 2013 09:18
Jojje_ skrev:
Haha hur fan kom du ens på idén?

Öh? Genom att läsa tråden? :)
#66 - 18 november 2013 10:58
Haha det här är så sjukt och så underbart på samma gång. :D Frågan är om det inte slagit runt för Hannesc nu? Har du inte tillräckligt att göra trots alla kar, hund och småbarn? :D
#67 - 18 november 2013 12:08
Knax skrev:
Öh? Genom att läsa tråden? :)

Mitt inlägg var syftat till trådskaparen. :D
#68 - 18 november 2013 13:08

Jojje_ skrev:
Mitt inlägg var syftat till trådskaparen. :D

Aha, ja såklart... Fast det står i första inlägget att Hannes blev inspirerad av någon på Facebook som hade använt just en kaffebryggare. :)
#69 - 18 november 2013 15:40
Ja inspirationen kom från en som hade gjort en kaffebryggare, men det var inget filter. Bara lite grus, en växt o en lampa.

Men nej jag har inte slutat. Har tre andra grejer på gång. Vilket kommer visas inom kort

Sent from my C6903 using Tapatalk

Annons