Kaffe latte

#1 - 31 oktober 2007 18:58
Har precis skaffat en mal som kallas "kaffe latte-mal" Vad kan den heta mer än det? Har försökt leta på nätet men hamnar bara på en massa sidor om kaffe :)
#2 - 31 oktober 2007 19:03
det är väl en variant av vanlig ancistrus tror jag
#3 - 31 oktober 2007 19:45
Ja! Det verkar stämma. Tack så mycket :-)
Guest
#4 - 31 oktober 2007 22:36
Ancistrus sp3....kaffelatte har jag aldrig sätt men jag har hört att den inte har några prickar, troligtvis har nån korsat en VF Ancistrus med en Ancistrus sp3, är dock rätt vanligt att folk korsar in VF Ancistrus i Ancistrus sp3.
#5 - 31 oktober 2007 22:43
Det finns helbruna Ancistrus, vildfångade. Kommer inte ihåg vad arten heter, men de finns.
#6 - 1 november 2007 05:51
Lutt skrev:
Ancistrus sp3....kaffelatte har jag aldrig sätt men jag har hört att den inte har några prickar, troligtvis har nån korsat en VF Ancistrus med en Ancistrus sp3, är dock rätt vanligt att folk korsar in VF Ancistrus i Ancistrus sp3.

jag kanske ska förtydliga mig :) Menade att det är en ancistruskorsning, alltså ingen egen art
#7 - 1 november 2007 07:36
Jag tror att jag kan ha förklaringen... Jag fick tag i två helt enfärgade Ancistrusar, ingen kunde artbestämma dem och de köptes som vanlig Ancistrus. Detta par fick yngel och alla var enfärgade. När jag sålde dem till butiken så kallade jag dem för kaffe latte, eftersom de haft det "arbetsnamnet" hemma hos mig för att skilja dem från de andra sorterna jag hade hemma. Kan det vara så att dessa "spridit sig" nu kanske? Eller har du handlat dem i Östersund med omnejd?
#8 - 1 november 2007 10:50
Tant Nancy skrev:
Jag tror att jag kan ha förklaringen... Jag fick tag i två helt enfärgade Ancistrusar, ingen kunde artbestämma dem och de köptes som vanlig Ancistrus. Detta par fick yngel och alla var enfärgade. När jag sålde dem till butiken så kallade jag dem för kaffe latte, eftersom de haft det "arbetsnamnet" hemma hos mig för att skilja dem från de andra sorterna jag hade hemma. Kan det vara så att dessa "spridit sig" nu kanske? Eller har du handlat dem i Östersund med omnejd?

Jag köpte en Ancistrus härom dagen som de kallade för Kaffe Latte. Jag köpte den på Frösön är det där du sålt dem ? I så fall har jag en av dina bebisar hemma hos mig :D

I vilket fall är den hur söt som helst och far runt som en iller i akvariet och smaskar :D
#9 - 1 november 2007 11:42
Guest
#10 - 1 november 2007 11:55
Finns nog några Ancistrus arter som är enfärgad, vet två iaf L034 och L088 men det är ju inte helt lätt det där med att artbestämma en Ancistrus för det finns ju runt 100 arter i detta släkte.
#11 - 1 november 2007 11:57
Azur skrev:

Hm svårt att säga för min del, jag upplever att min kanske är en aning ljusare. Och den på bilden ser "fjällig" (eller vad man skall säga) ut och min ser mer slät ut. Men å andra sidan är min ganska liten så den kanske är svårt att avgöra :confused: Den är bra ca 5 cm !!!
#12 - 2 november 2007 18:09
Ja, tänk så det kan bli :p föräldrarna till din lilla mal kan du se här... http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=834
Guest
#13 - 2 november 2007 19:55
Tant Nancy skrev:
Ja, tänk så det kan bli :p föräldrarna till din lilla mal kan du se här... http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=834

enligt min åsikt så är inte din hane en L338 för L338 har faktiskt lite prickar i sig, om man kollar på dom bilderna jag har sätt så påminner din gustav om L088.
#14 - 2 november 2007 23:22
Dom diskussionerna har varit långa Lutt... varför tror du att jag hittade på ett namn till ynglen? Sedan att jag inte ändrat på texten till mina gamla foton... ja, får väl fixa det då...

Annons