Juwels pump + Kulhii ålar

#1 - 7 september 2012 08:10
Jag hade tänkt skaffa ett gäng Kuhlii ålar till mitt nya Juwel Rio 180.

Är dock rädd för att ålarna kommer simma in i pumpen. Någon som varit med om detta?

Mvh Emil
#2 - 7 september 2012 10:57
Sv: Juwels pump + Kulhii ålar

Hur stora är springorna till filtret. Har dock aldrig sett en plats i nått av mina filter..

/David
#3 - 7 september 2012 10:59
Det tar ju vatten från toppen...
#4 - 7 september 2012 10:59
gör som jag.......

sätt en liten bit filtermatta på hålet.

min kläms dit med 2 sugproppar och en överbliven slangbit.

mitt kar innehåll innan operationen ett 15 tal Lima Perugaue.

Efter 2 månader var det kanske 100 extra yngel......

.
#5 - 7 september 2012 11:00
Det tar ju vatten från toppen...

om det är samma konst som i deras 240 (har ett hemma) så är det ett intag rakt framifrån på toppen, och ett intag längst ner på vänstersidan.

.
#6 - 7 september 2012 11:01

En vuxen kuhli kan omöjligt komma igenom filtret. Sedan är ju första kammaren/skiktet en förfiltermatta och suget är inte farligt hårt. så även om du skulle missa att stänga locket är det ju möjligt för en Kuhlii att överleva där.

Detta var jag helt säker på tills jag nu läst och förstått att det är helt fel...
#7 - 7 september 2012 11:12
om det är samma konst som i deras 240 (har ett hemma) så är det ett intag rakt framifrån på toppen, och ett intag längst ner på vänstersidan.

.

Har samma system, det är till doppvärmaren det andra hålet om jag inte minns fel? Tappade bort det i beräkningen. :)
#8 - 7 september 2012 12:31
Har samma system, det är till doppvärmaren det andra hålet om jag inte minns fel? Tappade bort det i beräkningen. :)

Det är två insugsraster på Juwels filterbox.
#9 - 7 september 2012 12:47
Men det ena går väl inte in till filtermattorna? Som jag har för mig så är de på framsidan till för att få cirkulation runt doppvärmaren? Sen är ju frågan hur mycket vatten den drar där egentligen om man ser denna öppning kontra den på toppen eftersom flödet går ner i och med att filtermattorna blir fulla med skit. Vattnet som tar denna väg borde väl således inte bli filtrerat? :P

http://www.koicarp.net/Aquatic_Section/pdf.files/Filter_System_Bioflow_3.0,_6.0,_8.0%281%29.pdf
#10 - 7 september 2012 13:19
jodå.

vatten sugs in i botten oxå, sedan går det förbi värmaren, upp till toppen
där det blandas med vattnet som kommer från toppen, sedan går det ner genom
filtret, för att komma ut i ett rör som går upp till pumpen.

kollade om det faktiskt var så med att vid ett tillfälle droppa lite blå medikamenter
vid bottenintaget, bra flås in där, bättre än man kan tro.

.
#11 - 7 september 2012 13:40

Cool!

Man lär sig något nytt varje dag :)
#12 - 7 september 2012 15:47
Hmm förstod inte riktigt din lösning med filtermattan Ken.

Har du satt en bit filtermatta UTANFÖR pumpen vid sido insuget?
#13 - 7 september 2012 17:23
Vi har ett juwel Lido med juwel pump och både räkorna och kulhi ålarna har smitit in där, räkorna älskar sitta äta på förfiltret och kulhi ålarna simmar ut och in både uppifrån och nerifrån genom sanden. Gömmer sig gärna vid doppvärmaren. Men dom har inga problem ta sig ut. Enda problemet jag har är om jag måste tömma akvariumet nån dag, kommer bli ett helsike att fånga dom där inne ^^
#14 - 7 september 2012 17:35
beerzon skrev:
Hmm förstod inte riktigt din lösning med filtermattan Ken.

Har du satt en bit filtermatta UTANFÖR pumpen vid sido insuget?

jpp, hittade en bit svart filtermatta i gömmorna här.

skar ner den så att den tävkte prexis, sedan skar jag ner tjockleken till
kanske 1,5 cm (pilligt men gick)

två sugproppar på rutan, en styck gammal överbliven slang.

vips, filtermatta fastkämd.

märkligt nog står där ett gäng jättevallisar framför allt så man ser inget....

.
#15 - 7 september 2012 19:58
Låter jobbigt med kuhlii i akvariet pga pumpen då. Attans jag som hade velat ha ett gäng.

Ken jag förstår dock fortfarande inte din lösning, filtermatta, sugproppar och slang, haha.
#16 - 7 september 2012 22:31
Sv: Juwels pump + Kulhii ålar

Tror inte det är någon fara om ålen har pumpen som gömsle, de blir ju mindre skygga om de har gott om ställen att gömma sig på :-)

/David
#17 - 8 september 2012 05:32
Dom simmar som sagt ut och in som dom vill i min pump, så dom klarar sig bra och har ett grymt gömställe. Enda gången det kan bli jobbigt är om dom ska flyttas nån gång ;)

Annons