Juwels lysrörsramp för dubbla lysrör..

#1 - 12 september 2005 08:43
Läser på rampen att lysrören är tandemkopplade, jag vill bara använda ena röret då det andra tyvärr hamnar bakom nyinsatta bakgrunden.

Hur gör man, någon som gjort denna operation ?

Vet inte ens hur man "bryter" sig in i rampen...
#2 - 12 september 2005 09:47
Vad ät tandemkopplade för något?

Antingen sitter det 2 rör i serie på samma drossel, då kan du inte göra något om du inte byter drossel.
Sitter det ett rör på varsin parallellkopplad drossel så kan du bara koppla bort matningen till en av dom.
#3 - 12 september 2005 10:42
Det stod på engelska att de är tandemkopplade, om ett lysrör pajar så lyser inget av dem...
#4 - 12 september 2005 10:44
Då är dom seriekopplade på samma drossel. Det du måste göra är i så fall att byta ut drosseln, om du vill köra bara ett rör.
#5 - 12 september 2005 10:45
:(

Det värsta är att det verkar som de har helgjutit hela rampen !?
#6 - 12 september 2005 11:25
Dock borde ju ballast och glimtändare vara åtkomligt? Möjligt att du måste skruva bort några delar, men ingjutet bör det ju inte vara.
Skulle det mot förmodan vara det så tycker jag att du ska vända dig till butiken eller tillverkaren och klaga, så får det inte se ut!
#7 - 12 september 2005 13:38
Det finns ingen glimtändare att komma åt i juwels ramper. Glimtändarfunktionen är elektroniskt styrd. Rampen tänds ögonblickligen utan dröjsmål. Rampen är dessutom helkapslad mot fukt, det finns ju inga täckglas på juwels kar o bryter du isär detta så tror jag du förstör rampen på sikt. Till o med rören är ju tätade med o-ringar för att hålla tätt mot fukt.
#8 - 12 september 2005 13:54
Asså?, okay.. då är det HF-don i dem då tippar jag? Låter som det.. Tycker dock att det borde gå att komma åt donet utan att förstöra armaturen?
Tätningar görs väl rimligtvis med packningar, inte genom att gjuta in hela skiten? Blir ju ganska jobbigt den dagen då donet går sönder.
#9 - 12 september 2005 14:36
Min f.d. plastramp var konstruerad med ett "lock" som var limmat från utsidan rampen, under locket satt drosseln. Är det inte lika på Juwels ramp?
#10 - 12 september 2005 15:11
stoppa i ett uttjänat lysrör....
#11 - 12 september 2005 15:57
Magicfinger, Det är det som är så ruttet, är ett rör paj så lyser inget !
#12 - 12 september 2005 16:21
Går det inte att mickla ihop nya luckor så att du skjuta hela härligheten emot fronten på akvariet så att du kan ha alla tända ?? Liite synd att släcka ett rör tycker nog jag.

Eller har de en annan modell än på 180:an ??
#13 - 12 september 2005 17:20
Problemet är att första rampen prickar nästan där rundningen börjar på framrutan...
#14 - 12 september 2005 21:28
[QUOTE=kentk]Magicfinger, Det är det som är så ruttet, är ett rör paj så lyser inget ![/QUOTE]

Tror Magicfinger menade ett lysrör som inte duger som ljuskälla pga svagt ljus men fortfarande fungerar och därmed löser ditt problem utan omkoppling.
#15 - 13 september 2005 07:16
Eller så tar du ett växtrör och odlar alger så det knakar bakom din bakgrund.. :)
#16 - 13 september 2005 07:50
Det har jag inte tänkt på, kommer det bli algbomb där bakom ???

Annons