Juwels lysrör

#1 - 16 februari 2010 19:04
Hej,

Jag har köpt ett Juwel Rio 240 och har gjort det till ett malawikar. Jättefint och trevligt på alla sätt. MEN, där kom ett litet men, de använder "speciallängder" på sina lysrör har jag förstått det som?
I alla fall, det satt ett Juwel high-lite T5 Day och ett Juwel high-lite T5 Nature i när jag köpte det.
Nature är på 4100K och Day är på 9000K. Det känns som att det blir ett ganska ojämnt ljus i karet (vilket är förståeligt).

Jag har läst att många gillar Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar, båda är väl på 10000K? Jag skulle gärna ha de rören också men det tror jag inte Juwel tillåter :(

Är det någon som har testat Juwels high-lite Marine (15000K) eller Blue (20000K)? Står att de rekommenderar de till saltvatten men men...
#2 - 16 februari 2010 21:29
är det inte nån special där så du ska kunna köra vanliga T8 rör eller juwels T5 som är samma längd som standard T8?
har kanske fått det helt om bakfoten men kolla upp det för isåfall kan du ju köra T8 aquarelle om det skulle funka :)
#3 - 16 februari 2010 21:32
Hmmm, kanske är så men jag tycker det verkar som att det bara går att köra 1047 mm rör, dvs. Juwels känns det som :( Fasen va trist. Fattar inte heller varför de ska ha ett stort glapp mellan 9000K och 15000K...
Ska kolla upp läget Fuzzop, tack.
#4 - 16 februari 2010 21:39
aquarelle finns i samma längd så.....
men det kanske bara va vissa juwelramper eller om du behövde nån sorts adapter.
#5 - 17 februari 2010 21:27
Finns Aquarelle i T5, 1047 mm långt? Har letat som en dåre och hittar inget om det i så fall....
#6 - 17 februari 2010 21:39
Hej,

Jag har köpt ett Juwel Rio 240 och har gjort det till ett malawikar. Jättefint och trevligt på alla sätt. MEN, där kom ett litet men, de använder "speciallängder" på sina lysrör har jag förstått det som?

I alla fall, det satt ett Juwel high-lite T5 Day och ett Juwel high-lite T5 Nature i när jag köpte det.

Nature är på 4100K och Day är på 9000K. Det känns som att det blir ett ganska ojämnt ljus i karet (vilket är förståeligt).

Jag har läst att många gillar Philips Aquarelle eller Sylvania Aquastar, båda är väl på 10000K? Jag skulle gärna ha de rören också men det tror jag inte Juwel tillåter :(

Är det någon som har testat Juwels high-lite Marine (15000K) eller Blue (20000K)? Står att de rekommenderar de till saltvatten men men...

Hej! Har själv rio 240 l, bytte nyss lysrör, nature hade gått sönder, butiken kollade vad det kostade..300 kr, och såg då..att det bara var en leverantör..eller nåt. Så det blev ett likadant lysrör. Tror du måste köpa dig ett juwelrör, juwel har varit smarta och gjort så man bara kan köpa deras rör, så har jag uppfattat det.
#7 - 17 februari 2010 22:28
Hej, ja precis :( Jag fattade det så också, så det blir nog till att införskaffa ett par nya Juwel-rör.
#8 - 18 februari 2010 00:14
Finns Aquarelle i T5, 1047 mm långt? Har letat som en dåre och hittar inget om det i så fall....

Nej T8 105cm (samma längd), så kolla noga så du inte kan köra T8 rör i din ramp. med sånna priser kanske det kan va värt att kosta på en adapter om det är det som krävs.
#9 - 18 februari 2010 00:16
#10 - 18 februari 2010 04:54
Fuzzop skrev:
Nej T8 105cm (samma längd), så kolla noga så du inte kan köra T8 rör i din ramp. med sånna priser kanske det kan va värt att kosta på en adapter om det är det som krävs.

Det går inte att köra T8 i en T5 ramp.

//Roger
#11 - 18 februari 2010 06:50
Nästan motiverat att bojkotta Juwel tills dess att de gått över till standardmått på lysrören!
#12 - 18 februari 2010 10:05
lofstrog skrev:
Det går inte att köra T8 i en T5 ramp.

//Roger

Inser nu att en adapter skulle göra att det blir för lite plats för ett T8 rör, att drivningen skulle klara det är annars fullt möjligt då många moderna stödjer både T5 och T8 med olika styrka.
Annars får ett standard 54w T5 plats i rampen? så kanske man bara kan flytta ut fästena några cm om man har en juwelramp :)
#13 - 18 februari 2010 11:24
Fuzzop skrev:
Inser nu att en adapter skulle göra att det blir för lite plats för ett T8 rör, att drivningen skulle klara det är annars fullt möjligt då många moderna stödjer både T5 och T8 med olika styrka.

Annars får ett standard 54w T5 plats i rampen? så kanske man bara kan flytta ut fästena några cm om man har en juwelramp :)

Lycka till!;) Inget för den vanliga hemapularen att ändra i elektriska saker som skall vara i fuktiga miljöer.

//Roger
#14 - 18 februari 2010 12:57
lofstrog skrev:
Lycka till!;) Inget för den vanliga hemapularen att ändra i elektriska saker som skall vara i fuktiga miljöer.

//Roger

Ja nu har jag inte juwel själv, brukar bygga mina egna ramper men sen har jag viss elutbildning oxå, däremot att att flytta en lysrörshållare borde dom flesta hemmapulare fixa, det ändrar ju inget annat än avståndet mellan hållarna, men rampen kanske inte har den platsen och då spelar det ju ingen roll :)
#15 - 18 februari 2010 13:01
Fuzzop skrev:
Ja nu har jag inte juwel själv, brukar bygga mina egna ramper men sen har jag viss elutbildning oxå, däremot att att flytta en lysrörshållare borde dom flesta hemmapulare fixa, det ändrar ju inget annat än avståndet mellan hållarna, men rampen kanske inte har den platsen och då spelar det ju ingen roll :)

Har man kollat hur en juwelramp är byggd, så hoppar man nog över detta lilla äventyr;)...
#16 - 18 februari 2010 13:17
ansjo skrev:
Har man kollat hur en juwelramp är byggd, så hoppar man nog över detta lilla äventyr;)...

+1 på den.
#17 - 18 februari 2010 13:21
ansjo skrev:

Varför i hela friden köper nån dom då?
#18 - 18 februari 2010 13:24
Fuzzop skrev:
Varför i hela friden köper nån dom då?

De tillhör akvariepaketet som i stort är ett väldigt prisvärt paket trots att deras T5-rör kanske inte är de bästa i världen...men de funkar ändå i de flesta fall:).
#19 - 19 februari 2010 12:20
ansjo skrev:
De tillhör akvariepaketet som i stort är ett väldigt prisvärt paket trots att deras T5-rör kanske inte är de bästa i världen...men de funkar ändå i de flesta fall:).

tog en titt på pwss och det finns ju massor av paket i samma prisklass eller billigare, visst är dom snygga men inte så prisvärda att man ska behöva stå ut med deras lilla utbud av lysrör och tveksamma kvalitet på ramper i övrigt (dom är ju inte direkt kända för att inte gå sönder ;)
#20 - 19 februari 2010 21:46
Fuzzop skrev:
tveksamma kvalitet på ramper i övrigt (dom är ju inte direkt kända för att inte gå sönder ;)

Nu blir jag fundersam, nyligen köpt ett Juwel Rio 240 själv, är det vanligt att deras ramper går sönder? hur?
#21 - 20 februari 2010 09:54
gickan_87 skrev:
Nu blir jag fundersam, nyligen köpt ett Juwel Rio 240 själv, är det vanligt att deras ramper går sönder? hur?

Har rio 240 l

Jag skulle inte vara orolig, varför jag fick byta lysrör, var för att mitt hade spruckit på kanten av lysröret, och jag tror att det var för att min red moor rot som inte ville sjunka(sen aug-09!!)och den hade slagit till lysröret, och sen har jag hållt på ganska mycket med akvariet, och då är ju chansen större att man har sönder nåt också när man drar rampen fram och tillbaka. Men jag är nöjd med mitt sken och växter nu efter näring, akvariet har liksom "satt sig" och jag tycker jag att skenet är bra. =)

Sen har jag hellre riktiga saker i lysrampen som är vattensäkrade som juwels är, än att hålla på att mixtra själv, och strula till det ännu mer kanske.
#22 - 20 februari 2010 13:50
gickan_87 skrev:

Nu vet jag inte om det gäller alla modeller men dom har haft ganska stora kvalitetsproblem och det är oftast drivningen som lägger av har jag för mig, dom blir allså helt döda.
Men sök juwel i forumet så hittar du säkert en hel del, det positiva har väl iaf varit att dom varit väldigt snälla med att byta ut dom för dom flesta när dom går sönder även efter garantitiden flera gånger.

Annons