Juwels innerfilter - tips och erfarenheter

#1 - 24 september 2016 10:31
Har ju idag 5 Juwel akvarium. 2 st. Vision 450, Lido 200 samt 125 och ett Vision 180.
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter kring vad jag tycker har fungerat och inte.
Allt är ju mina åsikter, ingen objektiv sanning.
Om vi utgår från själva filter materialet i sig som du får med dig när du köper akvariet vid uppstart:

-Använd inte den gröna filterkuben då den minskar Nitratet i akvariet som är en del av basnäringen för dina växter.
Den bygger på ett föråldrat tänk.

-När dina filtervaddplattor är slut (det du lägger högst upp) ersätt den vadden med lös vadd du köper i påse.
Klipp/dra av ett stycke vadd som är drygt dubbelt så brett som filterplattan och ett par cm längre.
Dubbelvik detta (och skölj alltid ur) så att du får en pösig fyrkant som du lägger överst.
Varför detta? Jo Juwel har numera skurit sina vaddplattor så precisa (de var större förr) att du får några millimeter fritt runt om dom där smutsen lätt kan passera obemärkt.
De är för små helt enkelt (och dessutom dyra). Nu blir den pösiga kudden ett effektivt förfilter som tar allt.

-Motionera dina filterkuber!
Med det menar jag att de har en minneseffekt dvs. om de pressas ihop så behåller de den mindre storleken och smutsen kan smita förbi.
Ta för vana när du sköljer rent dom att dra ut dom, stretcha åt sidorna, så att du gör dom lite större.
Då håller de formen tight mot kanterna och du får ett riktigt fräscht vatten.

-Så fort filtret tappar flåset byt ut vadden överst.

-Är det ändå segt så gör rent pumphuvudet.

- Är du istället mot detta med vadd så köp istället grov filtermatta och klipp till aningen för stora filterkuber och fyll ända upp.
Du får en del partiklar i vattnet den första månaden, men så småningom börjar smuts under nedbrytning fungera som filtermaterial och filtret klarar sig under lång tid utan tillsyn.

Det var väl allt mina vänner. Ha en härlig helg! Själv håller jag förutom vattenbyten på att göra rent 4 ytterfilter och 5 innerfilter.
Så himla kul!
#2 - 24 september 2016 11:03
God och koncis information! Perfekt för folk med Juwelgrejer. Bra där Johnny!

Även jag skall dra igång lite mys med byte av vatten i karen idag!
:)
#3 - 24 september 2016 11:13
Tack Mats! Låter som om vi bägge kommer att ha ett skönt flow idag.
#4 - 24 september 2016 11:32
Japp, det kan du lita på. Lite skön musik, en bira eller två - och sedan bara sitta och kolla när vattnet porlar i karen.
:)
#5 - 24 september 2016 11:56
Låter som exakt samma upplägg här. Akvariepyssel gör sig bäst till musik i hyggligt hög volym. Just nu är det ett skönt gung med BB King i Ghetto Woman....
#6 - 24 september 2016 13:58
[QUOTE=Bluewing;n2360422]Låter som exakt samma upplägg här. Akvariepyssel gör sig bäst till musik i hyggligt hög volym. Just nu är det ett skönt gung med BB King i Ghetto Woman....[/QUOTE]

Låter helskönt! :)

Hoppas nu att det tittar in massor av folk i tråden!
Frågor om Juwel-kar, speciellt filtren, är ju väldigt vanliga här på forumet - och det verkar som att du har hittat en fungerande metod.
#7 - 24 september 2016 14:39
He he. Ja vi får se hur det blir med den saken. 6 medlemmar just nu och 197 gäster. Det är lite som att strosa runt på en stumfilmsmässa. Massa folk men i en avspänd tystnad.
#8 - 24 september 2016 17:08
Jag gillar ju dom här filtren men jag har misslyckats med att skära till filterkuberna i rätt storlek till Visionkaret så där har jag mycket mera partiklar som far runt än i Lidot. Fastän jag har filtervadd längst upp. Men man behöver inte rengöra filtren särskilt ofta. För mej som absolut inte gillar synlig teknik är dom bra fast jag kan se filterbehållarna men det är enkelt att gömma dom om man vill.
#9 - 24 september 2016 17:44
Sen ganska så lång tid tillbaka, så har jag plockat bort korgarna i Juwels interna filter, och klippt till blå filtermatta som jag har fyllt upp filterbehållaren med :).

//Inger
#10 - 24 september 2016 18:00
[QUOTE=Inger H;n2360443] Sen ganska så lång tid tillbaka, så har jag plockat bort korgarna i Juwels interna filter, och klippt till blå filtermatta som jag har fyllt upp filterbehållaren med :).

//Inger[/QUOTE]

Det gjorde jag nästan direkt eller efter ett par veckor i alla fall. Själva korgarna har jag kvar eftersom jag tycker dom är praktiska men jag tror faktiskt att det var nåt du sa Inger om filterkuddarna som följer med [:D]
#11 - 24 september 2016 18:07
[QUOTE=Inger H;n2360443] Sen ganska så lång tid tillbaka, så har jag plockat bort korgarna i Juwels interna filter, och klippt till blå filtermatta som jag har fyllt upp filterbehållaren med :).

//Inger[/QUOTE]

Så hade jag i mitt Vision 450, fungerade riktigt bra :) Fast i det nya Lido 200 som jag beställt så blir det till att skära ut filtret och köra med ytterfilter, inte för att Juwels filter är dåliga men fyrdubblar filtervolymen samtidigt som det bara tar en fjärdedel så mycket plats i karet:D
#12 - 24 september 2016 18:56
[QUOTE=KJE;n2360450]

Så hade jag i mitt Vision 450, fungerade riktigt bra :) Fast i det nya Lido 200 som jag beställt så blir det till att skära ut filtret och köra med ytterfilter, inte för att Juwels filter är dåliga men fyrdubblar filtervolymen samtidigt som det bara tar en fjärdedel så mycket plats i karet:D[/QUOTE]

Jag har också gjort så i mitt minsta Juwelkar, (125L) där jag har ett ytterfilter i stället för... :)

//Inger
#13 - 26 september 2016 13:37
[QUOTE=Bluewing;n2360417]

-Använd inte den gröna filterkuben då den minskar Nitratet i akvariet som är en del av basnäringen för dina växter.
Den bygger på ett föråldrat tänk.

-

[/QUOTE]

Vad är det som inte är bra med "de gröna"?

Jag trodde att de innehöll en filterkultur för att få igång filtret snabbare och att när själva medlet var slut återstår det en "vanlig" filtersvamp.
#14 - 26 september 2016 15:21
[QUOTE=badpitt;n2360513]

Vad är det som inte är bra med "de gröna"?

Jag trodde att de innehöll en filterkultur för att få igång filtret snabbare och att när själva medlet var slut återstår det en "vanlig" filtersvamp.[/QUOTE]

Jag tror att Bluewing menar att den inte är bra att använda när akvariet väl är cyclat och igång, dvs den gröna svampen gör sitt jobb i början men man bör inte byta ut den mot en ny eftersom man i såna fall kanske skadar de nyttiga bakterierna, däremot går det säkert bra att använda den som en vanlig svamp :)
#15 - 27 september 2016 07:10
Den gröna svampen skadar inte bakterierna, den reducerar nitrathalten. Eftersom nitrater är en basnäring till växterna så är det sällan önskvärt. Nitrathalten regleras lämpligast med vattenbyten.
#16 - 27 september 2016 07:31
Då jag körde med Juwels innerfilter så släppte jag ner en filterpåse med eheim substrat pro i den nedre kammaren. Det gav lite bättre biorening. Men det var Malawiciklider i tanken så filtret hade det lite stressigt. Vid normal last så går det nog lika bra med svamparna som följer med.

En annan grej som jag vet att en del har missat är att det går att ta bort innerväggen i filtret genom att dra upp den, vilket underlättar städning rätt ordentligt. Men det behöver man inte göra speciellt ofta vid normal last.
#17 - 28 september 2016 16:17
[QUOTE=BrigTSD;n2360529]Den gröna svampen skadar inte bakterierna, den reducerar nitrathalten. Eftersom nitrater är en basnäring till växterna så är det sällan önskvärt. Nitrathalten regleras lämpligast med vattenbyten.[/QUOTE]

Hur länge begränsar den gröna svampen nitriten då? Det som begränsar nitriten borde väl ta slut?
Är det någon som faktiskt vet?
#18 - 29 september 2016 07:49
Den gröna brukar ha den påstådda effekten i ett par månader. Medlet som gör detta syns i en skåra mitt i svampen som en tablett. Dem smälter ner eftersom och då den är borta är det som en svamp, vilken som helst.
Bra tips BrigTSD. Det hade jag efter mina år med Juwel fortfarande inte fattat.[:-15]
#19 - 29 september 2016 08:03
Jag har en tanke om att koppla ett ytterfiler via innerfiltret, alltså koppla på det utvändiga filtret där pumpen sitter i dag, är det någon som gjort något liknande?
Min tanke är att orginalfiltret blir ett rejält förfilter, dessutom är ju ytavrinning effektivare än vad ett utsug på botten är.
#20 - 29 september 2016 08:04
[QUOTE=Bluewing;n2360584]Den gröna brukar ha den påstådda effekten i ett par månader. Medlet som gör detta syns i en skåra mitt i svampen som en tablett. Dem smälter ner eftersom och då den är borta är det som en svamp, vilken som helst.
.[:-15][/QUOTE]

OK då vet jag, då skall jag ta bort pillret eller ersätta den gröna med en "vanlig" svamp
#21 - 29 september 2016 10:40
[QUOTE=badpitt;n2360586]Jag har en tanke om att koppla ett ytterfiler via innerfiltret, alltså koppla på det utvändiga filtret där pumpen sitter i dag, är det någon som gjort något liknande?
Min tanke är att orginalfiltret blir ett rejält förfilter, dessutom är ju ytavrinning effektivare än vad ett utsug på botten är.[/QUOTE]

Det finns en projekttråd i projektavdelningen med en liknande lösning, eller i alla fall är ytterfiltrets insug inne i filterkammaren, se https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-10-projekt/127014-projekt-nytt-vision-line-450#post127014 :)
#22 - 1 oktober 2016 13:04
[QUOTE=badpitt;n2360562]

Hur länge begränsar den gröna svampen nitriten då? Det som begränsar nitriten borde väl ta slut?
Är det någon som faktiskt vet?[/QUOTE]

Den bryter ner nitrat, inte nitrit. Eller ja, den kommer att bryta ner ammonium och nitrit också precis som de blå svamparna så snart det börjar växa bakterier i den. Jag vet inte hur länge den räcker. Juwel själva rekommenderar att den ska bytas efter två månader.
#23 - 1 oktober 2016 13:08
[QUOTE=Bluewing;n2360584]
Bra tips BrigTSD. Det hade jag efter mina år med Juwel fortfarande inte fattat.[:-15][/QUOTE]

Ja, du ser där. :)

Jag tror inte Juwel nämner det någonstans i någon manual. Det är nog orsaken till varför så många missar det.
#24 - 2 oktober 2016 08:10
När jag körde med mitt gamla 240 liters juwel så körde jag Biohome Mini i nylonstrumpa den fösta nivån, Sedan Grov , Fin , Sedan Filtervadd, dock gillar jag inte deras innerfilter, men det där är ju en smaksak,.
#25 - 2 oktober 2016 18:22
Filtret i sig är egentligen en smart grej, ytavrinning tar ju bort proteinet ur akvariet innan det bryts ner till nitrit och nitrat.
#26 - 5 oktober 2016 06:58
[QUOTE=badpitt;n2360811]Filtret i sig är egentligen en smart grej, ytavrinning tar ju bort proteinet ur akvariet innan det bryts ner till nitrit och nitrat.[/QUOTE]

Nja, filtret i sig tar inte bort något. Det suspenderade materialet som avskiljs från vattenkolumnen är fortfarande kvar, vilket normalt inte ska ses som ett problem. Om du inte kör väldigt hög belastning (malawi eller liknande) så räcker filtret långt. Rensa svamparna först när de börjar bli täta och låt filtret övrig tid jobba ifred.
#27 - 5 oktober 2016 11:32
[QUOTE=BrigTSD;n2360870]

Nja, filtret i sig tar inte bort något. Det suspenderade materialet som avskiljs från vattenkolumnen är fortfarande kvar, vilket normalt inte ska ses som ett problem. Om du inte kör väldigt hög belastning (malawi eller liknande) så räcker filtret långt. Rensa svamparna först när de börjar bli täta och låt filtret övrig tid jobba ifred.[/QUOTE]

Nej ok jag köper ditt resonemang, jag uttryckte mig lite otydligt. Proteiner i akvarium hamnar ju på ytan så filtret gör ju att proteinet flyttas från akvariet direkt till filtret vilket är en fördel, du slipper att proteinet bryts ner i akvariet.
#28 - 19 oktober 2016 14:20
[QUOTE=BrigTSD;n2360530]
En annan grej som jag vet att en del har missat är att det går att ta bort innerväggen i filtret genom att dra upp den, vilket underlättar städning rätt ordentligt.
.[/QUOTE]

Jag försökte ta bort mellanväggen i filtret men tyckte att den satt fast, hur gör du? Finns det någon låsning?

#29 - 19 oktober 2016 21:52
[QUOTE=badpitt;n2361669]

Jag försökte ta bort mellanväggen i filtret men tyckte att den satt fast, hur gör du? Finns det någon låsning?

[/QUOTE]

Ja, längst upp, snett ovanför pumpens utblås har du en liten låsning. Det är ett litet avlångt hål i ytterväggen som innerväggen hakar i med en kilformad kant. Ta tag i ytterväggens överkant och dra den försiktigt utåt så att den buktar. En enstaka millimeter ska räcka. Då kan du haka lös innerväggen och dra upp den ur filterhuset.
#30 - 20 oktober 2016 06:08
[QUOTE=BrigTSD;n2361702]

Ja, längst upp, snett ovanför pumpens utblås har du en liten låsning. Det är ett litet avlångt hål i ytterväggen som innerväggen hakar i med en kilformad kant. Ta tag i ytterväggens överkant och dra den försiktigt utåt så att den buktar. En enstaka millimeter ska räcka. Då kan du haka lös innerväggen och dra upp den ur filterhuset.[/QUOTE]

Toppen! Tack för hjälpen!

Min tanke är att ta bort mellanväggen och sätta in en 5 cm tjock filtermatta och bakom där skall jag lägga in in och utlopp till ett ytterfilter, utloppen släpper jag ut via originalhålet. Filtermattan bli en typ av förfilter, jag gillar tanken med ytavrinning.
#31 - 9 december 2016 12:36
Nu har jag byggt om mitt Juwelfilter (rio 240), jag tog bort originalfiltret, tog ut mellanväggen och borrade den full med hål, jag använde även mellanväggen som mall när jag skar ut en 5 cm tjock filtermatta. Jag blev även tvungen att ta bort "röret" (efter jag hade borrat det..) som pumpen satt i eftersom in och utloppsrör till ytterfiltret tog i.
Den 5 cm filtermattan blir ett stort förfilter till det stora filtret.
Ytterfiltret jag använder är ett Sera Bioaktive UV +400, tyvärr är det inte det tystaste filtret men jag skall ljuddämpa insidan på skåpen med ljuddämparmattor från Biltema.
Det var precis att filtret fick plats i skåpet.
Jag är jättenöjd, det syns inte i akvariet att jag har byggt om det.
Hela baksidan och filterkammaren är klädd med Back to Nature slimline Amazon.

https://1drv.ms/a/s!AgFKTx6wzAlbhjGYKZdZftdMkO9y

#32 - 9 december 2016 18:51
Min erfarenhet är att Juwelfiltert är användbart för ytavrinning och finfilter eftersom vadden är lätt att byta. Jag har gått tillbaka till ytterfilter eftersom innerfilter är svåra att rengöra utan att skita ner karet.
Gillar trådar som denna där det skrivs om era erfarenheter, det var precis sådan info jag letade efter när jag fick återfall för åtta år sedan.
#33 - 9 december 2016 22:03
[QUOTE=flygrc;n2363790]Min erfarenhet är att Juwelfiltert är användbart för ytavrinning och finfilter eftersom vadden är lätt att byta. Jag har gått tillbaka till ytterfilter eftersom innerfilter är svåra att rengöra utan att skita ner karet.
Gillar trådar som denna där det skrivs om era erfarenheter, det var precis sådan info jag letade efter när jag fick återfall för åtta år sedan.[/QUOTE]Jag har aldrig varit nån juwel entusiast men jag har avverkat mycket i filtreringsväg ex. kommersiella innerflter, hamburger mattenfilter (hörnfilter), droppfilter, forsande filter, många olika märken av ytterfilter. De filter jag tycker fungerat minst bra är kommersiella innerfilter och ytterfilter (kan bero på syrebegränsningen trots den stora filtermassan). De övriga har alla glänst i sin funktion och effektivitet MEN nu har jag spolat tillbaka bandet och är helt hängiven luftdrivna svampfilter som visat mig hur grymt effektiva och användarvänliga dem är
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/20161201_152816_zpslb5d2ibz.jpg
Hänger säkert ihop med att vattnet genomluftas med en luftpump också...
#34 - 20 februari 2017 09:46
Jag har ett 260lit juwel Vision som jag haft i ca 7 år. Jag byter den översta tunna vita filterdelen regelbundet men de andra filtersvmparna och den vita korgen med "sten" har jag aldrig bytt. Ska man göra det?
#35 - 20 februari 2017 11:19
Om svamparna fortfarande verkar hålla formen och om "stenarna" alltjämt ser ut som de gjort är det bara att köra på.
#36 - 20 februari 2017 12:56
Oki, tack!
#37 - 19 september 2017 10:19
Hej alla Juwel-proffs!
Jag har ett par frågor till om filterrengöring.
Behöver jag rengöra/slamsuga inne i filterhuset (både filterdel samt pumpdel)?
Hur ofta rengör ni pumpen inkl impeller?
Har en 180-Vision sedan december-16. Rengör/byter bara översta vita vadden vid VB varje vecka. De andra kuddar har bara lite smuts på kanterna (brukar inte ta ut de), så rör inte dem.
Tack!
#38 - 19 september 2017 10:56
Jag brukar slamsuga i filterhuset i samband med rengöring av filterkuddar och pump. Ca. 3-4 ggr/år. När man rengör "kuddarna" så får man ju banka dom mot handfat eller liknande, att bara krama ur dom räcker inte ifall man vill får dom fria från bös.
#39 - 19 september 2017 10:59
[QUOTE=Delta2004;n2372898]Hej alla Juwel-proffs!
Jag har ett par frågor till om filterrengöring.
Behöver jag rengöra/slamsuga inne i filterhuset (både filterdel samt pumpdel)?
Hur ofta rengör ni pumpen inkl impeller?
Har en 180-Vision sedan december-16. Rengör/byter bara översta vita vadden vid VB varje vecka. De andra kuddar har bara lite smuts på kanterna (brukar inte ta ut de), så rör inte dem.
Tack![/QUOTE]
Jag har ju flera kar och alla är Juwel. Mina råd är detsamma som jag gör själv. Det betyder inte at jag vet bäst utan beskriver bara vad jag själv tycker fungerar bäst.
Sluta med de vita vaddkuddarna (original) Skaffa hellre en rejäl förpackning vadd och klipp till bitar som är ca 2 cm bredare och längre än originalkuddarna. Låt biten vara minst 3 ggr tjockare än originalet. Mina vaddtuss är ibland 10 ggr tjockare.... minst. Varför? Jo originalfiltervadden är för precis och mycket finkornig smuts smiter ner vid sidorna. Hur ofta ska den bytas? Jag byter den först när filtret böjar få sämre genomströmning. Filterkuddarna gör jag rent hälften när det börjar bli små partiklar i vattne trots att jag bytt vadd och/eller det blir sämre genomströmning. Motor/impeller gör jag bara rent när det blir sämre genomströmning trots de andra åtgärderna. Nu gissar jag att du kommer att få en del respons av de som inte gillar denna konstruktion. Men jag trivs utmärkt med den när jag sköter den som jag beskrivit.
Den stora slamsugningen av rubbet gör jag som oftast en gång per år.
#40 - 19 september 2017 11:22
Tack för tipsen!
Det är nog dags för den stora städningen då! Har aldrig slamsugit inne än. Impellern rengördes för en månd sedan när det började låta, då upptäcktes spricka i den som var där troligtvis från början. Nu är den bytt i alla fall :-)

Vilken vadd brukar du köpa, bluewing? Gärna länk eller namn!
#41 - 19 september 2017 13:48
[QUOTE=Delta2004;n2372904]Tack för tipsen!
Det är nog dags för den stora städningen då! Har aldrig slamsugit inne än. Impellern rengördes för en månd sedan när det började låta, då upptäcktes spricka i den som var där troligtvis från början. Nu är den bytt i alla fall :-)

Vilken vadd brukar du köpa, bluewing? Gärna länk eller namn!
[/QUOTE]

Köper det som känns vettigt och prisvärt. Hos handlaren i västerås (ZooHoo) har jag i perioder köpt SERA storpack med vadd. Men pga att hundmaten är billigast på zooplus.se så har jag numera oftast beställt Fluval/Hagens storpack med vadd där. Tror inte det är så känsligt.
Länken till Fluval http://www.zooplus.se/shop/akvarium/...aterial/278758
#42 - 19 september 2017 14:04
[QUOTE=Bluewing;n2372907]

Köper det som känns vettigt och prisvärt. Hos handlaren i västerås (ZooHoo) har jag i perioder köpt SERA storpack med vadd. Men pga att hundmaten är billigast på zooplus.se så har jag numera oftast beställt Fluval/Hagens storpack med vadd där. Tror inte det är så känsligt.
Länken till Fluval http://www.zooplus.se/shop/akvarium/...aterial/278758[/QUOTE]
Tack!
Var förut osäker om det var "klippbart" eller bara löst syntet i dessa storpack, då de säljs vikbaserat. Nu vet jag! :-)
#43 - 28 november 2017 20:31
Så en sammanfattning på vad för filtermatrial man ska använda i behållaren är, fint hela första lavet sen grovt och sist vadd eller är jag ute och cyklar ?
#44 - 29 november 2017 18:34
Som jag tex har följande, i första behållaren har jag nerifrån och upp. 2x fin blå svamp sen cirax. I andra behållaren har jag en grov blå sen nitrax sen aktivt kol och sist har jag vadd som jag köpt på påse, akvariet är för övrigt 180L om det hjälper för att få tips på hur jag kan effektivisera och dra ner utgifterna, Tacksam för svar :d[:-106]
#45 - 29 november 2017 20:03
Hej!
I snart 8 år har jag haft ett litet Rio 125 igång. De vita plattorna högst upp har jag bytt många gånger, men aldrig de andra kuberna, inte heller behållaren med makaronerna. Jag har aldrig gjort någon storrengöring av det akvariet, ännu. När garantin hade gått ut gick pumpen sönder. Det var ett oändligt antal ohm när jag mätte över stickkontaktens stift, så jag misstänkte att den ingjutna spolen gått sönder. När jag skulle köpa ett nytt pumphuvud fanns inte rätt modell så det blev en med något högre effekt.

Det är ett växtakvarium, inrett med Juwels bakgrund och en terass. Vanliga traditionella växter, inga konstigheter. Likaså fiskarna, dvärgciklider, kilfläcksrasboror och siamensis. Tidigare har det funnits danio, skalarer, och kardinaltetror, har haft paletter också nån gång. Inga speciella fiskar heller alltså.

De senaste åren har javamossan vuxit till sig och breder ut sig strax under vattenytan, den växer in i ytvattenavloppet och täpper till, ofta rillsamman med något löst blad från annan växt, obra, då börjag pumpen föra oväsen. Så numera får jag hålla borta javamossan från pumpen.

När jag avecklat ett annat akvarium och städat i källaren kom det fram en blå filtermatta som jag sågade till i bandsågen till lämpliga kuber, använde de vita översta filterplattorna som mall.
Men just nu är allt original Juwel. Jag tycker det fungerar väldigt bra, skulle aldrig komma på tanken igen att söla med ytterfilter, jag är för bekväm för det.

En gammal trotjänare bars häromdagen ut ur huset, det var ett specialbestellt LLI akvarium från Lysekil, ett hörnakvarium på 350 liter, detta ersattes med ett Trigon 350 LED, som nyligen har satts igång. Jag tyckte att mitt lilla Juwelakvarium var just en juvel och köpte då ett från samma firma, ja utbudet är ju rätt begränsat numera, man får ju leta länge om man vill ha annat än juwelakvarium, firma Juwel har tagit många marknadsandelar.

Nåväl, jag hade kännedom om den inbyggda antinitrattabletten så den fick vara kvar, tänkte att det kan vara bra vid nystart. Dessutom hälldes bakteriekultur i från någa olika etablerade akvarium, samt vatten från de andra akvarierna. Det är för tidigt att utvärdera, men än så länge tycks det fuka bra.

Men samma erfarenhet av ytavrinningen, här samlas det skräp, likt löven i gatans dagvattenbrunnar... Det blir stopp när blad från en javaormbunke sätter sig på tvären.
Än har jag ju inte haft anledning att göra rent i filtret, men det sitter ju längst in i hörnet och jag måste stå på en pall för att nå in dit.
Har ju fått justera doppvärmaren några gånger, så jag vet...

Om jag återvänder till det lilla Rio, så skrev någon längre upp i tråden om att det var besvärligt med nedsmutsning då man lyfte ur filterkassetten...
Jag upplever inte det som ett problen alls, jag har en hink till hands och är rätt snabb, ut ur filerbehålalren och snabbt ned i hinken, klart litet bôs blir det väl, men inte mycket, jag stänger aldrig av pumpen vid filterrengöringen.

Nu när jag satt igång ett nytt akvarium har jag ju skattat riot på växter, och då blir det som en djupgående psykoterapi, när man rotar för mycket i det gamla, det grumlar upp en del. Men då har jag satt in ett extra innerfilter som gått i nåra dygn. Bôset från det har sedan hällts i Trigons filterbehållare.

I vanliga fall är jag mycket för ombyggnader och modifikationer, jag har genom åren exprimenterat mycket med filter i olika växtakvarium, ett omfattande projekt var ett bakkammarakvarium, där den bakre kammaren var en labyrint med långsam cirkulation över olika filtermaterial, såväl nekaniska som biologiska, fungerade iofs bra, nen rätt meckigt, innan det blev bra balans.

Men efter att ha studerat Juwels filterkonstruktion litet mer ingående, med den nedre långsamma cirkulationen och den övre litet snabbare med ytvattenavrinningen så tycker jag nog att det är en smart konstruktion, måhända kan den förbättras, men just nu anser jag det inte mödan värt.
Men då har jag okomplicerade fiskar och rätt mycket växter, rätt så anspråkslöst. Jag kan gott tänka mig att cirkulationen blir otillräckligt om man skall ha ett afrikanskt ciklidakvarium med många stora fiskar. Men som växtakvarium med lagom många tror jag det kan bli väldigt bra.

Det skall bli intressant att se hur mitt nya Trigon fungerar på sikt, kanske jag ändrar uppfattning om Juwels teknik, då, men inte nu.
#46 - 29 november 2017 20:52
Använd bara filtermatta, det är effektivt billigt och hållbart material.
#47 - 29 november 2017 21:05
[QUOTE=åheim;n2374972]Använd bara filtermatta, det är effektivt billigt och hållbart material.[/QUOTE]
Ja det blir kanske så framöver, men med tanke på att jag fortfarande har samma orignalfiltermaterial i mitt Rio som jag startade sent i februari eller i början av mars 2010, så lär det kanske dröja.
Jag funderar på om det går att öppna den där plastbehållaren och byta ut makaronerna... Eller om det är lika effektivt med någon mer finporig filterkub?
En sådan plastlåda med makaroner skickdes inte med mitt nya Trigon, juwels tekniker kanske har kommit på att den är onödig, eller så är det firmans ekonomer som vill spara...?
#48 - 21 augusti 2020 06:24
[QUOTE=åheim;n2374972]Använd bara filtermatta, det är effektivt billigt och hållbart material.[/QUOTE]

Jag lyfter denna tråd lite istället för att skapa en ny. Du menar alltså att det räcker med att köra med tex dom blåa svamparna i hela filtret, skippa makaronerna osv?
#49 - 21 augusti 2020 08:01
Ja filtermatta är ett utmärkt mekaniskt och biologiskt filtermaterial. Vill köra makaroner så visst men känn inget måste!
#50 - 21 augusti 2020 08:57
[QUOTE=åheim;n2421350]Ja filtermatta är ett utmärkt mekaniskt och biologiskt filtermaterial. Vill köra makaroner så visst men känn inget måste![/QUOTE]

Okej, det låter ju intressant! Ska man skippa den vita filtervadden också?
Hur tycker du fördelningen ska se ut mellan den blåa grova mattan och den mer finare varianten?
Vad händer med bakteriekulturen om jag byter ut allt i själva filtret?
#51 - 21 augusti 2020 11:13
[QUOTE=Andreas.F;n2421351]

Hur tycker du fördelningen ska se ut mellan den blåa grova mattan och den mer finare varianten?
[/QUOTE]

Jag kör på följande sätt:

I övre korgen så har jag fyllt med grova blå och har vadd i botten.

I nedre korgen har jag vadd överst sen grova blå.

Sen är det nog så att jag låtsas att den uttjänta kolmattan (svart) och nitritmattan (grön) är likvärdiga de blå så de ligger där istället för en blå.

Ifrån de kuber du byter ut så kommer det ju kunna försvinna bakterier, men bör väl gå att ha kvar en del av dom genom att krama ur dom i akvariet.
#52 - 21 augusti 2020 13:06
[QUOTE=Andreas.F;n2421351]

[/QUOTE]

Om du byter ut alla filtemattor samtidigt så förlorar du all biologisk nedbrytning i filtret, men det finns fortfarande mängder i bottensubstratet och etablerat i hela akvariet och sprider sig vidare till filtret så det tar nån vecka innan filtret börjar komma igång igen så smått.

Den grova mattan är över lag den mest effektiva att använda för den finporiga täpper fortare till och tappar effekt. Är det ok för dig att byta filtervadd väldigt ofta så visst kan du köra med det, det håller ju övriga filter mer rena MEN det funkar ypperligt att strunta i den och bara ha grov matta och det borde kunna gå månader mellan rengörningarna.
#53 - 21 augusti 2020 14:12
Tack för era svar!
Ni har inte upplevt problem med partiklar i vattnet med den uppsättningen?
#54 - 21 augusti 2020 17:02
[QUOTE=Andreas.F;n2421354]Tack för era svar!
Ni har inte upplevt problem med partiklar i vattnet med den uppsättningen?[/QUOTE]

Tror det är svårt att vara helt utan partiklar. Beror säker också till vis mån på flödet och fiskarna hur mycket de rör upp. Tycker inte jag har några större mängder, men visst finns de.
#55 - 14 september 2020 22:01
Så många bra tips! Då kanske mitt inlägg om filter som snabbt sätter igen var onödigt.

Annons