NMA skrev:Vet att det finns massor av trådar om det här på forumet men jag hittar inte den jag söker. Har set att många väljer att kasta bort Juwels svarta filter och i stället slänga i en till blå(?). Har ni den blå i botten, grön i mitten och en blå till överst då? Eller är det bara två blåa? Vad är för- och nackdelar med att göra så?
rebecka_o skrev:
Men du skriver "det" blåa filtret. Har du bara ett blått filter i din pump?
åheim skrev:går inte vattnet uppifrån och ner genom filtermattorna? isåfall ska den grövsta ligga högst upp och de finare under...
Oscar Cederqvist skrev:Det gröna är inget särskillt filter, det är bara vanlig filtermatta indränkt med Nitrivec typ.
NMA skrev:Man kan med andra ord köra med bara blå? Antar att den inte innehåller några kemikalier då den inte ligger packad i plast som den gröna gör. Och i så fall börjar man med grova mattor och lägger finare längre ner, typ så mycket man får plats med.
har kollat på juwels hemsida och i filtret går vattnet uppifrån och neråt genom filtret och överst ska den vita mattan vara sen kolfiltret sen den gröna sen den grova blå sen finare... den vita har dem valt att ha först eftersom den är lätt att ta bort och rengöra så kan man låta dem övriga gå flera månader utan rengöring och den längst ner tom år!rebecka_o skrev:Nej det går nerifrån och upp. Men nu måste jag ställa en följdfråga. Nu har vi ju fler filter än NMA och hos oss ligger de två grövsta blå alltså i botten och sedan en fin blå. Ovanför det kommer en grov grön och sedan låg från början kolfiltret och överst ligger filtervadden. Men eftersom vi inte håller på och byter den gröna - bör man då flytta den så att den ligger nedanför den fina blå, ihop med de grova blå? Det borde väl vara rimligt? Det har jag inte alls tänkt på innan.
Jaaaa.. men kolla beskrivningen så ser du vilken väg vattnet tar, det tar im både uppe och nere men sen går det vidare till toppen av filtret och ner genom filtermaterialet;)bear skrev:Juwelfiltret suger in vattnet [COLOR=black]både uppe vid ytan och nere vid botten[/COLOR]....
2-vägsinsug alltså i alla fall sugs mina flytväxter fast vid ytan....
rebecka_o skrev:Nej det går nerifrån och upp. Men nu måste jag ställa en följdfråga. Nu har vi ju fler filter än NMA och hos oss ligger de två grövsta blå alltså i botten och sedan en fin blå. Ovanför det kommer en grov grön och sedan låg från början kolfiltret och överst ligger filtervadden. Men eftersom vi inte håller på och byter den gröna - bör man då flytta den så att den ligger nedanför den fina blå, ihop med de grova blå? Det borde väl vara rimligt? Det har jag inte alls tänkt på innan.
åheim skrev:har kollat på juwels hemsida och i filtret går vattnet uppifrån och neråt genom filtret och överst ska den vita mattan vara sen kolfiltret sen den gröna sen den grova blå sen finare... den vita har dem valt att ha först eftersom den är lätt att ta bort och rengöra så kan man låta dem övriga gå flera månader utan rengöring och den längst ner tom år!
http://www.juwel-aquarium.de/en/filter_full.htm
rebecka_o skrev:Och jag som var så säker på att det gick nerifrån och upp eftersom växtdelar fastnar nedtill på utsidan... [:o] Nu måste jag ta upp och titta på hur filtrena sitter egentligen.
Men angående det där med rengöring. Jag vet att det ska gå långt emellan, bortsett från bytet av vadden veckovis. Men varje gång jag tar bort vadden då ser jag ju det gröna filtret, och det ser så grymt smutsigt ut. Hur smutsigt kan det se ut egentligen utan att man behöver göra rent? Det är svårt att beskriva, men bortsett från i mitten så ser det ut som om det är fullt med ljus lera i varenda liten por.
NMA skrev:Om jag har förstått rätt så ska man inte göra rent fören man märker en klar försämring i vattenflödet. Hur det ser ut spelar då mindre roll.
filtret suger in vatten nertill också men sen går vattnet upp till toppen och ner genom filtermaterialet!rebecka_o skrev:Och jag som var så säker på att det gick nerifrån och upp eftersom växtdelar fastnar nedtill på utsidan... [:o] Nu måste jag ta upp och titta på hur filtrena sitter egentligen.
Tittade på din länk. Men jag förstår inte riktigt vad de menar med det som står under Recirculation. T ex det här "Filtering is more effective when the pump is used less." Är inte pumpen på jämt?
Men angående det där med rengöring. Jag vet att det ska gå långt emellan, bortsett från bytet av vadden veckovis. Men varje gång jag tar bort vadden då ser jag ju det gröna filtret, och det ser så grymt smutsigt ut. Hur smutsigt kan det se ut egentligen utan att man behöver göra rent? Det är svårt att beskriva, men bortsett från i mitten så är det fullt med partiklar av färgen ljus lera i varenda liten por.
Oscar Cederqvist skrev:Ja, reningen blir då något bättre.
birgitta-lundin skrev:Jag har inte stigröret på och det fungerar jätte bra
Oscar Cederqvist skrev:Nej, filtreringen är tillräcklig även vid högsta flödet. Men ofta kan man reglera flödet(inte juwel) för att passa den fisksorten man har.
Oscar Cederqvist skrev:Eftersom stora akvarium behöver större pump. Om du hade satt en pump på 1000l/h i ett 60liters akvarium så hade allt vattnet blåst bort och vice versa.
Man brukar sikta på att pumpen pumpar runt vatten volymen 2-3ggr/ timme. Vissa fiskar vill ha mer strömt vissa mindre.