Juwels filter... igen.

#1 - 2 januari 2007 19:54
Vet att det finns massor av trådar om det här på forumet men jag hittar inte den jag söker. Har set att många väljer att kasta bort Juwels svarta filter och i stället slänga i en till blå(?). Har ni den blå i botten, grön i mitten och en blå till överst då? Eller är det bara två blåa? Vad är för- och nackdelar med att göra så?
#2 - 3 januari 2007 06:33
Om du tänker fortsätta använda den gröna som nitratminskare så ska den vara överst under filtervadden. Den ska bytas med ett par veckors mellanrum för att funka så det är en fördel om den är lättillgänglig. Jag struntade i nitratminskningen och använde den gröna som vanligt filter. Då gäller grovmaskiga mattor i botten och finmaskiga på toppen.
#3 - 3 januari 2007 15:29
NMA skrev:
Vet att det finns massor av trådar om det här på forumet men jag hittar inte den jag söker. Har set att många väljer att kasta bort Juwels svarta filter och i stället slänga i en till blå(?). Har ni den blå i botten, grön i mitten och en blå till överst då? Eller är det bara två blåa? Vad är för- och nackdelar med att göra så?

Precis som du skriver så har även vi kastat bort kolfiltret. Det ska bara användas t ex efter medicinering. Den gröna låter vi sitta i, men den tappar sin nitrifikationseffekt efter ett tag men fungerar då istället som ett biofilter på samma sätt som de blå.

Men du skriver "det" blåa filtret. Har du bara ett blått filter i din pump? Vi har två grova och ett fint i botten redan från början, sedan en grön uppe på det. Det svarta som vi kastade bort har vi inte ersatt med något blått filter, men det skulle väl inte skada. Ju större filteryta ju bättre, så vi lär slänga i ett blått snart och då har vi totalt fyra blåa filter.
#4 - 3 januari 2007 16:14
rebecka_o skrev:

Men du skriver "det" blåa filtret. Har du bara ett blått filter i din pump?

Jepp. Det är ett ganska grovt blått i botten, på det ett lite finare grönt och högst upp svart + filtervadden. Det skulle nog gå att få in ett blått till, i alla fall en tunnare bit, om jag tog bort det svarta.

Får se om jag provar... allt fungerar ju bra som det är och jag har inga bekymmer så det kanske är korkat att ändra på det. Det är ju så många som gör på olika sätt så man vet knappt vem man ska lyssna på ju :)
#5 - 3 januari 2007 16:15
Det gröna är inget särskillt filter, det är bara vanlig filtermatta indränkt med Nitrivec typ.
#6 - 3 januari 2007 17:36
går inte vattnet uppifrån och ner genom filtermattorna? isåfall ska den grövsta ligga högst upp och de finare under...
#7 - 3 januari 2007 19:09
åheim skrev:
går inte vattnet uppifrån och ner genom filtermattorna? isåfall ska den grövsta ligga högst upp och de finare under...

Nej det går nerifrån och upp. Men nu måste jag ställa en följdfråga. Nu har vi ju fler filter än NMA och hos oss ligger de två grövsta blå alltså i botten och sedan en fin blå. Ovanför det kommer en grov grön och sedan låg från början kolfiltret och överst ligger filtervadden. Men eftersom vi inte håller på och byter den gröna - bör man då flytta den så att den ligger nedanför den fina blå, ihop med de grova blå? Det borde väl vara rimligt? Det har jag inte alls tänkt på innan.
#8 - 3 januari 2007 19:12
Det gröna är inget särskillt filter, det är bara vanlig filtermatta indränkt med Nitrivec typ.

Man kan med andra ord köra med bara blå? Antar att den inte innehåller några kemikalier då den inte ligger packad i plast som den gröna gör. Och i så fall börjar man med grova mattor och lägger finare längre ner, typ så mycket man får plats med.
#9 - 3 januari 2007 19:20
NMA skrev:
Man kan med andra ord köra med bara blå? Antar att den inte innehåller några kemikalier då den inte ligger packad i plast som den gröna gör. Och i så fall börjar man med grova mattor och lägger finare längre ner, typ så mycket man får plats med.

Ja du kan köra med bara blå och sedan filtervadd överst. Men du behöver inte byta ut den gröna mot en blå eftersom funktionen på den gröna blir precis som en blå om du låter den sitta kvar. Däremot kan du ju även lägga i en blå där kolfiltret tidigare låg. Det ska vi göra.

Men du får börja med de grova nederst och finare högre upp och sedan filtervadden överst. För jag antar att vattnet går nerifrån och upp även i ditt system? För visst har du vadden överst?
#10 - 3 januari 2007 19:23
rebecka_o skrev:
Ovanför det kommer en grov grön

Fel av mig - var och kollade på den gröna nu. Den ser ut att vara fin, som den fina blå.
#11 - 3 januari 2007 19:24
rebecka_o skrev:
Nej det går nerifrån och upp. Men nu måste jag ställa en följdfråga. Nu har vi ju fler filter än NMA och hos oss ligger de två grövsta blå alltså i botten och sedan en fin blå. Ovanför det kommer en grov grön och sedan låg från början kolfiltret och överst ligger filtervadden. Men eftersom vi inte håller på och byter den gröna - bör man då flytta den så att den ligger nedanför den fina blå, ihop med de grova blå? Det borde väl vara rimligt? Det har jag inte alls tänkt på innan.
har kollat på juwels hemsida och i filtret går vattnet uppifrån och neråt genom filtret och överst ska den vita mattan vara sen kolfiltret sen den gröna sen den grova blå sen finare... den vita har dem valt att ha först eftersom den är lätt att ta bort och rengöra så kan man låta dem övriga gå flera månader utan rengöring och den längst ner tom år!
http://www.juwel-aquarium.de/en/filter_full.htm
#12 - 3 januari 2007 19:32
Juwelfiltret suger in vattnet [COLOR=Black]både uppe vid ytan och nere vid botten[/COLOR]....
2-vägsinsug alltså i alla fall sugs mina flytväxter fast vid ytan....
#13 - 3 januari 2007 19:37
bear skrev:
Juwelfiltret suger in vattnet [COLOR=black]både uppe vid ytan och nere vid botten[/COLOR]....

2-vägsinsug alltså i alla fall sugs mina flytväxter fast vid ytan....
Jaaaa.. men kolla beskrivningen så ser du vilken väg vattnet tar, det tar im både uppe och nere men sen går det vidare till toppen av filtret och ner genom filtermaterialet;)
#14 - 3 januari 2007 19:59
rebecka_o skrev:

På mitt system (JUWEL compact super) är insuget upptill och filtermattorna sitter, upifrån och ner, i ordningen Vit, Svart, Grön och Blå. Filtervadden är alltså det första vattnet stöter på och sedan kolsvampen, den grova gröna... och den blå var vist något finare än den gröna.

Haha, nu käner jag mig riktigt korkad... när jag kollade filterkonstruktionen i manualen såg jag att man kan ta bort stigröret för att slippa vattenströmningen. I mitt akvarium är det superströmt... blir det tillräcklig ytrörelse utan tror ni?
#15 - 3 januari 2007 21:30
I Compact H filtret(tror jag det heter) så tar man in vatten både vid ytan och botten. Filtreringen börjar dock överst och går nedåt.
#16 - 3 januari 2007 21:48
åheim skrev:
har kollat på juwels hemsida och i filtret går vattnet uppifrån och neråt genom filtret och överst ska den vita mattan vara sen kolfiltret sen den gröna sen den grova blå sen finare... den vita har dem valt att ha först eftersom den är lätt att ta bort och rengöra så kan man låta dem övriga gå flera månader utan rengöring och den längst ner tom år!

http://www.juwel-aquarium.de/en/filter_full.htm

Och jag som var så säker på att det gick nerifrån och upp eftersom växtdelar fastnar nedtill på utsidan... [:o] Nu måste jag ta upp och titta på hur filtrena sitter egentligen.

Tittade på din länk. Men jag förstår inte riktigt vad de menar med det som står under Recirculation. T ex det här "Filtering is more effective when the pump is used less." Är inte pumpen på jämt?

Men angående det där med rengöring. Jag vet att det ska gå långt emellan, bortsett från bytet av vadden veckovis. Men varje gång jag tar bort vadden då ser jag ju det gröna filtret, och det ser så grymt smutsigt ut. Hur smutsigt kan det se ut egentligen utan att man behöver göra rent? Det är svårt att beskriva, men bortsett från i mitten så är det fullt med partiklar av färgen ljus lera i varenda liten por.
#17 - 3 januari 2007 21:54
rebecka_o skrev:
Och jag som var så säker på att det gick nerifrån och upp eftersom växtdelar fastnar nedtill på utsidan... [:o] Nu måste jag ta upp och titta på hur filtrena sitter egentligen.

Men angående det där med rengöring. Jag vet att det ska gå långt emellan, bortsett från bytet av vadden veckovis. Men varje gång jag tar bort vadden då ser jag ju det gröna filtret, och det ser så grymt smutsigt ut. Hur smutsigt kan det se ut egentligen utan att man behöver göra rent? Det är svårt att beskriva, men bortsett från i mitten så ser det ut som om det är fullt med ljus lera i varenda liten por.

Om jag har förstått rätt så ska man inte göra rent fören man märker en klar försämring i vattenflödet. Hur det ser ut spelar då mindre roll.
#18 - 3 januari 2007 21:59
NMA skrev:
Om jag har förstått rätt så ska man inte göra rent fören man märker en klar försämring i vattenflödet. Hur det ser ut spelar då mindre roll.

Ja det är väl inget att bry sig om. Vi matar ju iofs regelbundet med lite grisigare mat som mygglarver. Antar att det blir extra mycket skräp i filtret då.
#19 - 4 januari 2007 17:24
rebecka_o skrev:

Tittade på din länk. Men jag förstår inte riktigt vad de menar med det som står under Recirculation. T ex det här "Filtering is more effective when the pump is used less." Är inte pumpen på jämt?

Men angående det där med rengöring. Jag vet att det ska gå långt emellan, bortsett från bytet av vadden veckovis. Men varje gång jag tar bort vadden då ser jag ju det gröna filtret, och det ser så grymt smutsigt ut. Hur smutsigt kan det se ut egentligen utan att man behöver göra rent? Det är svårt att beskriva, men bortsett från i mitten så är det fullt med partiklar av färgen ljus lera i varenda liten por.
filtret suger in vatten nertill också men sen går vattnet upp till toppen och ner genom filtermaterialet!

"when the pump is used less syftar dem på hastigheten på vattnet genom filtret... ju saktare vattnet flödar dess bättre blir reningen!
Det gröna filtret som sitter lång upp i filtret tycker jag gått och väl man kan rengöra om porerna är igensatta, det kommer inte påverka balansen nämnvärt så länge dem övriga filtermattorna får vara ifred...
#20 - 4 januari 2007 17:28
Håller med. Rengör filtermattorna två i taget med ett par veckors mellanrum. Tror inte ett så pass stort innerfilter ska behöva rengöras mer än 2-3ggr/år med undantag för ev filtervadd som sätter igen ganska snabbt.
#21 - 4 januari 2007 21:06
Tack för era svar. Då kör jag rengöring av den gröna någon gång emellanåt när den börjar se igensatt ut. Och de blå får räcka några gånger per år.

Men det där med hastigheten på vattenflödet genom filtret - är det helt beroende av pumpflödet? T ex 600 l/h som i vårt fall. Jag förstår inte riktigt... om jag skulle byta pumpen till t ex 400 l/h, skulle reningen bli bättre då? Jag förstår att reningen blir bättre om det tar längre tid för vattnet att ta sig igenom filtrena men samtidigt gäller det ju att hela vattenmängden hinner renas? :confused:
#22 - 4 januari 2007 22:48
Ja, reningen blir då något bättre.
#23 - 4 januari 2007 23:02
Ja, reningen blir då något bättre.

Men finns det ingen nackdel med att minska vattenflödet? Är det alltså så att kompletta akvariepaket säljs med för starka pumpar?
#24 - 5 januari 2007 01:08
Jag har inte stigröret på och det fungerar jätte bra
#25 - 5 januari 2007 13:05
Jag har inte stigröret på och det fungerar jätte bra

Vilket är stigröret? [:o]
#26 - 5 januari 2007 13:09
Nej, filtreringen är tillräcklig även vid högsta flödet. Men ofta kan man reglera flödet(inte juwel) för att passa den fisksorten man har.
#27 - 5 januari 2007 14:09
Nej, filtreringen är tillräcklig även vid högsta flödet. Men ofta kan man reglera flödet(inte juwel) för att passa den fisksorten man har.

Så säg att scalarerna tycker att flödet är för högt, och jag köper en ny pump istället eftersom jag inte kan reglera flödet, då renas vattnet ändå lika bra? Trots att jag går ner från 600 till 400 l/h? Så varför säljs över huvud taget pumpar med 1000 l/h och liknande? Har det enbart att göra med om fiskarna tycker om mycket eller lite strömning i vattnet? Och inget alls att göra med reningen?
#28 - 5 januari 2007 14:15
Eftersom stora akvarium behöver större pump. Om du hade satt en pump på 1000l/h i ett 60liters akvarium så hade allt vattnet blåst bort och vice versa.

Man brukar sikta på att pumpen pumpar runt vatten volymen 2-3ggr/ timme. Vissa fiskar vill ha mer strömt vissa mindre.
#29 - 5 januari 2007 16:28
Eftersom stora akvarium behöver större pump. Om du hade satt en pump på 1000l/h i ett 60liters akvarium så hade allt vattnet blåst bort och vice versa.

Man brukar sikta på att pumpen pumpar runt vatten volymen 2-3ggr/ timme. Vissa fiskar vill ha mer strömt vissa mindre.

Okej, tack för förklaringen!

Annons