Juwels filter?

#1 - 29 september 2006 13:46
Hej
Jag har ett Juwel Record 110l akvarium och har en liten fundering kring filtret. Jag tycker att vattnet ser väldigt smutsigt ut, trots att jag byter 50% av vattnet varje vecka. Har läst någonstans att Juwels filter inte är så effektiva...Är detta sant? och isådana fall vad ska jag göra?

Tacksam för svar!
#2 - 29 september 2006 13:59
juwelfilter

Kristin skrev:
Hej

Jag har ett Juwel Record 110l akvarium och har en liten fundering kring filtret. Jag tycker att vattnet ser väldigt smutsigt ut, trots att jag byter 50% av vattnet varje vecka. Har läst någonstans att Juwels filter inte är så effektiva...Är detta sant? och isådana fall vad ska jag göra?

Tacksam för svar!

Jag har ett kar på 54 liter med Juwelfilter som varit igång i sju månader utan bekymmer. Sen har jag ett nyare 300 liters juwelkar med filter (nu har det varit igång i fyra veckor) som ej heller varit några bekymmer med smutsigt vatten. Hur länge har du haft ditt akvarie? Har du kramat ur filtrerna någongång, bytt det vita filtret som ser ut som ludd? . Har du några rötter i akvariet som färgar av sig? Sköter du bara vattenbyterna och håller rent impeller och rör upp så bör det inte vara några bekymmer!
/ Anna
#3 - 29 september 2006 15:41
hej tack för ditt svar.
jag byter det vita filtret vid varje vattenbyte och tvättar ur de andra. Rötterna jag har i akvariet är urkokta så det mesta av färgämnena är nog borta. Jag har haft akvariet i tre,fyra år.
#4 - 29 september 2006 16:30
Tvättar du ur filtret vid varje vattenbyte dvs varje vecka?

Det är nog inte så bra isåfall, filtret bör du bara rengöra när du märker att flödet börjar bli dåligt och då kramar man bara ur den värsta skiten i akvarievatten så att du inte dödar bakterierna.

Det vita filtret i toppen kan du ju byta oftare om du vill, jag brukar bara ha ett tunnt lager med filtervadd överst, billigt och bra.

Annons