[QUOTE=Sleaper;n2382125]Den tunna vita filtermattan är nog tänkt som ett förfilter och bör rengöras/bytas rätt ofta. Rätt bra idé för att fånga upp grövre skräp direkt och inte låta detta gotta in sig i resten av filtret. Jag skiftar eller gör rent denna vid vattenbyte varje vecka. [/QUOTE]
Samma hos mig, men jag har inte nöjt mig med en, jag har väl lagt i hela paketet.
https://www.juwel-aquarium.de/out/pi...edien(1)-l.jpg
Jag tar mig friheten att citera juwels text från hemsidan, Google translate översatte till svenska.
"Toppkvalitetsfiltermedia
Varje Bioflow filter system är utrustat med fem filterkvalitet av högsta kvalitet:
1. Poly-dynan fångar grova partiklar av smuts i vattnet, som fungerar som ett mekaniskt förfilter.
2. Kolsvampen absorberar luktföreningar och turbiditet samt giftiga föreningar, vilket ger dig kristallklart vatten. På så sätt fungerar det som ett kemiskt filter.
Valfritt: 3. Carbaxs utmärkta absorptionsegenskaper binder fortlevande och snabbt bindningar, lukt och giftiga ämnen och säkerställer kristallklart vatten.
4. Nitrax är ett biologiskt filtermedium som innehåller mikroorganismer för att bryta ner giftiga metaboliter (ammonium / nitrit) i ditt akvarium, vilket minskar risken för fiskdödlighet. Dessutom minskar Nitrax algernas tillväxt genom att anaerobt bryta ner nitrater och därmed stödja din fisks vitalitet.
5. Den grova svampen används för mekanisk filtrering och gör det lättare att bygga upp i den aeroba zonen.
Valfritt: 6. Cirax / Phorax / Amorax
Cirax är ett organiskt filtermedium som skapar de optimala förutsättningarna för de fördelaktiga bakterierna att lösa på grund av sin stora, mycket porösa yta.
Phorax är ett mycket effektivt filter som används för att bryta ner fosfater i ditt akvarium.
Amorax ...
7. De fina svamparna används huvudsakligen för biologisk filtrering i den anaeroba zonen."
Jag funderade och skrev, någonstans här på forumet, kanske i januari, och funderade då på om ordningen på filtermaterialet, precis som nu.
Med erfarenheterna av alla år med ytterfilter så hade jag längst i botten där vattnet kom in färst ett galler, sedan ett grövre material, senare blev det sådana där keramiska "makaroner" som det bodde mikroorganismer i. Efter det ett grövre skumgummifilter, sedan nätkasse med torv och överst vanlig filtervadd, ja och då ett galler som förhindrade fiktervadden att trassla in sig i pumpen.
och det var väl med dom erfarenheterna jag funderade på om juwels tekniker verkligen tänkt rätt.
Nu hamnar ju det grövre materielet i det finaste filtret, de grövre materialet är ju nästan rent, det är ju i detta som man vill ha det grövre slammet som då innehåller mikroorganismerna.
Nu städar man ju bort dessa mikroorganismer när man tvättar det vita fina filtermaterialet...?
Men när jag läser på juwels hemsida... (plågsamt HTML-experiment):
https://www.juwel-aquarium.de/out/pi...trom(10)-l.png
Så sker ju den nedre cirkulationen uppifrån och nedåt, för att sedan pumpas upp i pumpschaktet, och det är tydligen där som nedbrytningen skall ske.
Sedan tycks det ju finnas en tredje cirkulation, den som går i spiral uppåt och runt doppvärmaren.. tja måhända har jag en kognitiv brist, men det här fattar jag bara inte riktigt.
Tysk ingenjörskonst brukar ju sällan vara speciellt komplicerad, det är den franska ingenjörskonsten som är det (jag kör Citroën vardagsvis, där radion stängs av om man har bakrutetorkaren påslagen och lägger i backen samtidigt som regnsensorn på framrutan indikerar "regn"...). Mig veterligen tillverkas det inte några akvariepumpar i Frankrike... eller det kanske det gör?
Men det skall bli intressant att höra juwels support om detta.
Här är den som jag tror är den tredje cirkulationen, den runt doppvärmaren:
https://www.juwel-aquarium.de/out/pi...eater(5)-l.png
Den röda pilen tycks ju försvinna ut i ytvattenavrinningen...? men i verkligheten tror jag den går nedåt till pumpens sugsida, någonstans nere i pumpschaktet.
Förefaller som om detta är någon självcirkulation, som utnyttjar naturlagen om att varmare vatten stiger uppåt.
Men jag tror faktiskt att jag redan idag skall stuva om mina filterkuber.