Juwel vs Wromak

#1 - 26 oktober 2007 17:11
Är på gång att skaffa akvarium och har fastnat för två snarlika modeller. Det ena är Juwel Rio 300 och det andra ett Wromak av liknande storlek och med tillhörande möbler. Rio-akvariet har en innerpump/filter medans Wromak har ytter do. Vad kan rekomenderas av er mer erfarna akvarister. Bör tilläggas att Juwelkaret är ca 2000:- dyrare, är det motiverat? Tacksam för synpunkter.

Per
#2 - 26 oktober 2007 19:41
Hej.
Inget svar tyvärr på din fråga,utan en (två) till dig istället.
Vet du hur mycket dom kostar med bänk o allt?
Och var man kan få tag i dom?
/Jocke
#3 - 28 oktober 2007 21:25
Var kan man köpa wromak akvarier?
#4 - 29 oktober 2007 06:29
Jag har varit i kontakt med Stockholms zoo varuhus i Kungens kurva, tel: 08-710 05 99 och Södertälje zoo i Lunagallerian, tel: 08-730 30 10. De säljer båda akvarium och möbler från Wromak.
#5 - 29 oktober 2007 08:36
Jag har ett Juwel Rio 180 och ett Wromak 400 liters.

Överdelen på Wromak akvariet är ett ”påhäng” som är lite plastigt. På Juwel är överdelen en integrerad del av akvariet och känns betydligt stabilare.

Möbeln under burken är i mitt tycke likvärdiga.

Akvarierna, om man lyfter av överdelen på Wromak ser man att det är ett traditionellt helglas akvarium som man kan köra med täckglas och vanlig ljusarmatur. Juwel har fast överdel där den är en del av själva akvariet.

Jag skulle ha köpt Wromak, med tanke på priset. Vid samma pris hade jag valt Juwel.
#6 - 29 oktober 2007 08:38
synd att deras hemsidor är lite fattiga.....
#7 - 29 oktober 2007 09:37
Ja inte stod det mycke:(
Nån som vet en bra sida som man kan se akvarierna bra och vad som ingår?
Med Juwel får du ju filtret i priset.
#8 - 29 oktober 2007 09:46
Tack för svaret c90368. Har du några synpunkter på Pump/filter arrangemangen för de båda alternativen? Själv tycker jag det är mer estetiskt med dessa "apparater" utanför akvariet. Men de praktiska har förstås också betydelse. Synpunkter tack.

/Per
#9 - 29 oktober 2007 09:53
Eh, Wromak hade ju iaf hur mycket info som helst om mått osv. Det är ju rätt ovanligt att en tilverkare skriver priser då dom säljer via ÅF.
http://www.wromak.com.pl/wromak_se/index_se.htm

Juwel har väl en hel del info också.
http://www.juwel-aquarium.de/en/rio.htm?cat=7
#10 - 29 oktober 2007 10:01
Jag tycker att Juwels filter fungerar förvånansvärt bra. Tidigare hade jag det som SA-kar med massor av växter. Bytte då den tunna filtervadd skivan högst upp varje vecka. Själva filtret rengjorde jag väldigt sällan, eftersom filtervadden tog ”grumset” så det var bra fart på filtret hela tiden. Numera har Tanganyika och då byter jag filtervadden var fjortonde dag.

Ytterligare en fördel med Juwel filtret är att det suger in vatten även vid ytan, då slipper man problem med ”hinna” på ytan.

Estetiskt: Faktum är att insug, utblås och värmare på ett sätt nästan stör mer i mitt 400 liters. Filterlådan i Juwel karet tänker man inte så mycket på, framförallt med lite växter framför, även värmaren ligger ju inne i filtret. Detta under förutsättning att man inte har någon bakgrund naturligtvis.

Annons