Juwel Vision 450L

#1 - 10 december 2004 22:44
Hej

Är det nogon som har köpt ett Juwel Vision 450 och gjort några ändringar i detta kar skriv gärna och berätta vad och varför...
#2 - 10 december 2004 22:48
Japp!!

Har ett sådant kar sedan två månader tillbaka! Supernöjd är väl allt jag kan säga! Finns bilder på min zoon om du är nyfiken. När du pratar om förändringar hänger jag inte med men tror du menar: Är pumpen kvar? Japp, det är den! Funkar bra för de fiskar vi har valt att ha.

Mer än så kan jag nog inte skriva... Jo... otroligt snyggt akvarium!! Säger alla som sett det!

Mvh // Maria
#3 - 10 december 2004 22:53
Har ni kvar orginal lysrör?
#4 - 10 december 2004 22:59
Ja än så länge men vi ska byta ut dem så snart vi får råd! Ljuset är inte så läckert och ger inte riktigt det sken vi eftersöker men växterna gillar det verkligen för de växer så det knakar.
#5 - 10 december 2004 23:13

Hur mycket ljus är original i ett sådant kar ??

Liiiite sugen om de lärt sig att ljus är viktigt ! Har några diskusar som kommer att vilja ha det större om nått halvår !
#6 - 10 december 2004 23:18
4 x 36W
#7 - 10 december 2004 23:47
Är det ett helt nytt kar från Juwel? Tittade på deras hemsida men där fanns bara 180 och 260 liters Vision.
#8 - 11 december 2004 03:46
Hmm, för växter är det fortfarande lite lågt. För de har väl reflektorer på dem? Annars måste man komplettera med det för att få tillräckligt utbyta av lysrören.
4*36W = 144 W 144W/450l = 0,32 W/l
Man brukar rekomendera ca 0,5 W/l (eller strax under)
450l * 0,5 W/l = 225 W
Det ger 225 W / 36 W = 6,25 st lysrör.
Men detta FÖRUTSÄTTER CO2 och sedan ordentlig gödning (ex TMG, KNO3 och KH2PO4 alternativt PMDD)
#9 - 12 december 2004 14:51
Ursprungligen skickat av Lenmar

4 x 36W

Tack för svaret, finns det gott om utrymme för ett par rör till ??

Känns som om 6*36 skulle sitta som en smäck i ett sådant kar...

Herregud vad sugen man blir, undrar hur många diskusar man kan mickla i ett sådant kar ?
#10 - 13 december 2004 00:52
Såna däringa tekniska frågor är jag inge vidare på... Tror att man kanske skulle kunna kämma in nåt mer om man nu måste?!? Det finns ju lite mellanrum mellan lysramperna?!?

Vi har skaffat reflektorer till vårt och jag är väldigt överraskad över hur snabbt allt växt!! Myriophyllum tuberculatum är ju en ganska kitslig växt och den trivs som attan!! Jätteröd och har inte tappat några "blad" heller. Har en rotala nanjenshan oxå som växte upp till ytan på tre veckor... Med stora blad så jag är nog ändå lite överraskad för vi använder ingen CO2 och göder varannan vecka med TMG.

Bästa med karet är nog ändå djupet i mitten, 61 cm. Blir ett otroligt djup i jämförelse med de andra vision-karen.

Tjillevippen,
Maria
#11 - 13 december 2004 09:24

...och göder varannan vecka med TMG.

Tycker du att det funkar bättre än varje vecka?

Bästa med karet är nog ändå djupet i mitten, 61 cm. Blir ett otroligt djup i jämförelse med de andra vision-karen.

Håller med, det är bland det snyggaste jag sett!
#12 - 13 december 2004 10:19
Vill ha vill ha.....;-)
#13 - 13 december 2004 19:58
Ursprungligen skickat av batski

[quote]Ursprungligen skickat av Lenmar

...och göder varannan vecka med TMG.

Tycker du att det funkar bättre än varje vecka?
<font color="red">Tycker det blir så mycket alger om vi göder varje vecka och än så har växterna inte klagat.</font id="red">

<font color="red">Tar det som en komplimang?? Eftersom det är mitt akvarium du sett [:-94]</font id="red">
[/quote]
#14 - 14 december 2004 09:40

<font color="red">Tycker det blir så mycket alger om vi göder varje vecka och än så har växterna inte klagat.</font id="red">

Skulle det inte vara bättre med halvdos varje vecka?

<font color="red">Tar det som en komplimang?? Eftersom det är mitt akvarium du sett [:-94]</font id="red">

Klart du ska ta det som en komplimang [:D]
#15 - 14 december 2004 11:26
Ohhhh det är ju ett sådant kar som jag vill ha! Visste inte att Juwel hade så stora? (Trodde Rio400 var störst?) Vill ha..vill ha..vill ha!!!

Är det fortfarande Hercules zoo som gäller på Juwel akvarium i GBG-området?

/Thomas
#16 - 14 december 2004 20:48
Hercules har det karet, ja. Finns oxå på Hornbach, fast dyrare. (Prisgaranti och hittelön om du kan visa att de säljer det billigare nån annanstans.
#17 - 14 december 2004 20:52
Ursprungligen skickat av batski

[quote]Ursprungligen skickat av Lenmar

Skulle det inte vara bättre med halvdos varje vecka?

<font color="teal">Klart det skulle vara bättre! Har haft det drygt två månader nu och håller på å kollar vad som funkar bäst för oss. Hade tänkt att byta vatten varannan vecka eftersom karet är så stort men vågar inte riktigt pga av att pH sjunker om vi hoppar varje vecka. Fiskarna vill ju inte ha så lågt pH så fast vi inte hade tänkt byta varje vecka så gör vi det ändå.</font id="teal">
[/quote]
#18 - 14 december 2004 20:56
Japp Herkuleszoo är väl det som gäller dom vet vad det handlar om har grejerna hemma på Hornbazch får man beställa det köpte mitt kar där och är nöjd med butiken...
#19 - 15 december 2004 06:37
Utnyttjade Hornbasch när jag köpte vårt Rio400, de var 200kr billigare än Herkules. Åkte till Herkules och sa att jag helst ville handla av dem men att de var 200kr dyrare... Gissa vilket pris jag fick! :-)
Herkules är utan motsvarighet vad gäller service och bra pris på Juwel kar. Skall ringa idag och fråga om pris på ett Vision 450
#20 - 18 december 2004 16:53
Har idag köp ny pump till orginal innerfiltret den pumpar 1500 L/tim och kostar 428:- hos Herkuleszoo, Blev mycket bättre fart på vattnet...

Annons