Juwel Vision 450 och discus?

#1 - 6 oktober 2005 19:22
Frågan lyder: räcker Juwels filter till för att hålla discus eller bör/måste man komplettera på filtreringsfronten? Någon som har erfarenhet av kombinationen Juwel och discus?

Jag har troligen chans att kunna beställa ett Juwel Vision 450 till ett bra pris i helgen, mellan 7500 och 8500 kr förmodligen. Måste lämna besked imorgon (fredag) så det är lite brådis. Jag tycker att detta kar verkar ganska vettigt, jag tycker också det är snyggt (specielt i bokfärg). Har kollat på en del annat men fastnat för detta, speciellt om priset håller, det är ju ett helt komplett paket, "bara" att inreda och hälla i fisk.

// Fredrik
#2 - 6 oktober 2005 19:40
Jag har ett 450 vision där jag bytt orginal pumpen mot en annan från juwel som pumpar 1500 liter/timma det är ett mycket bra filter i det karet. Har ingen erfarenhet av Discus men har ett stort antal malawisar som böker runt å det funkar mycket bra...
#3 - 6 oktober 2005 20:34
[QUOTE=fs_fs]Frågan lyder: räcker Juwels filter till för att hålla discus eller bör/måste man komplettera på filtreringsfronten? Någon som har erfarenhet av kombinationen Juwel och discus?

Jag har troligen chans att kunna beställa ett Juwel Vision 450 till ett bra pris i helgen, mellan 7500 och 8500 kr förmodligen. Måste lämna besked imorgon (fredag) så det är lite brådis. Jag tycker att detta kar verkar ganska vettigt, jag tycker också det är snyggt (specielt i bokfärg). Har kollat på en del annat men fastnat för detta, speciellt om priset håller, det är ju ett helt komplett paket, "bara" att inreda och hälla i fisk.

// Fredrik[/QUOTE]

Låter som du kan tjäna 2-3000 på att åka till Götet...
#4 - 7 oktober 2005 05:39
Vart i Göteborg då? Det billigaste jag hittat hittills är Herkules i Göteborg:

Juwel - Vision 450 Liter 151 X 61 X 64 Extrapris! 7595 Kr

Men då måste det från Göteborg och hem till mig i Norrköping också (typ 65 mils resa). Det är allstså det bästa pris jag sett hittills.

// Fredrik
#5 - 7 oktober 2005 06:42
Skulle vara om dom är billigare på Hornbach...men vad jag minns är dom dyrare på de lite större Juwelen
#6 - 9 oktober 2005 07:03
Hornbach är dyrare men vad spelar det för roll? De har prisgaranti, dvs hittar du exakt samma produkt billigare nån annanstans så är det det priset som gäller, dessutom får du hittelön, 10% av priset. Å vips, där har man sanden (eller vad man nu vill ha!)

Jag köpte mitt på Hornbach. Jag har inte gjort några förändringar alls på mitt 450 vision och är supernöjd med filtret och pumpen. Jag tror att det blir jättebra med diskus i originalversionen, dvs med det paketet som följer med.

Imorgon har jag haft det i exakt ett år och jag tycker det funkar superbra!
#7 - 9 oktober 2005 10:05
Nu har jag precis beställt! Han (som har akvarieaffären där jag handlar en del) ringde precis från zoomässan för branscfolk i Stockholm och sa att det var bra pris på dom nu, så jag slog till. Bokfärgat. Priset hamnar på mellan 7500 och 8000 kr vilket känns helt OK, då "slipper" jag ju åka till Göteborg också. Nu är det bara att vänta, ska ut till farsan och morsan och samla på mig lite stenar, lika bra att lägga upp ett lager så man har att välja på. Sen får vi se vad jag stoppar i, återkommer säkert med frågor och funderingar. "Sydamerikainspirerat" blir det i alla fall.

// Fredrik
#8 - 9 oktober 2005 10:42
Om jag minns rätt så betalade "kentk" 5500:- på Hornbach
#9 - 10 oktober 2005 06:52
Ja då minns du fel ove...

jag tror jag gav 6800 (7500 - 10%) på Hornbach...
#10 - 10 oktober 2005 17:38
Oops, har nog för många siffror i huvudet :)

Annons