Juwel värt pengarna? Kass innerfilter?

#1 - 13 september 2004 09:57
Hmm svårt att formulera titeln på den här tråden. Utlyser nog mest en liten diskussion kring, för och emot Juwel.

Jag har ett Juwel Rio400, pärlan i huset! Otroligt vackert akvarium, har nått dit nu att det räcker inte med att smälla upp ett stort akvarium och få det fint, själva akvariet i sig måste vara vackert, stilrent och passa in i möblemanget!
Ni vet ju lika väl som jag att ett möbelakvarium kostar en slant och därför tycker jag också att man har rätt att ställa lite högre krav!

Ja menar luckorna på RIO är ju vackra och funktionella men det är ju en patetisk konstruktion. Hänger fast i en liten smal tapp på varje sida, lyfter man locket med en hand och sned belastar det går en tapp mycket lätt av (vet av egen erfarenhet).
Ett akvarium på närmre 400L som dessutom är något djupare än de flesta andra och så en ljusramp där man bara har plats med två lysrör! Är inte det lite fattigt?!

Jag får heller ingen ordning på innerfiltret. Verkar ju bra (jag var mest skeptiskt till det innan jag köpte det med efter att frågat är och talat länge med säljaren så tyckte jag det verkade ok)....men att ha insuget till filret i ytan?!?! Har problem med slam på bottnen (mest små korvar av malbajs *ler*) och det driver omkring över bottnen utan att cirkulationen orkar dra med det upp till ytan och in i filtret! Istället ser man nu massa små partiklar som driver omkring i vattnet, något jag aldrig upplevt med filter där insuget varit nertill och utblås upptill.

Låter ganske sur o gring men det var inte min mening, tycker fortfarande att akret är vackert men nu när jag är på väg att köpa ett nytt Malawikar blir det inget Juwel! Funderar istället på att köpa ett löst helglasakvrium och bygg en egen möbel o ramp. Vill ha ett vitt möbelakvarium...
#2 - 13 september 2004 10:40
Ursprungligen skickat av S_sund

Jag får heller ingen ordning på innerfiltret. Verkar ju bra (jag var mest skeptiskt till det innan jag köpte det med efter att frågat är och talat länge med säljaren så tyckte jag det verkade ok)....men att ha insuget till filret i ytan?!?! Har problem med slam på bottnen (mest små korvar av malbajs *ler*) och det driver omkring över bottnen utan att cirkulationen orkar dra med det upp till ytan och in i filtret! Istället ser man nu massa små partiklar som driver omkring i vattnet, något jag aldrig upplevt med filter där insuget varit nertill och utblås upptill.

Kan inte göra annat än att hålla med. Ska byta ut mitt juvel filter så fort jag får lön och kan beställa ett ehiem 2252 istället. Är så jäkla trött på skiten nu..
#3 - 13 september 2004 11:06
Intressant diskussion! Jag har ett Juwelakvarium och fyra andra akvarier av andra märken, så jag har själv gjort litet jämförelser. Först och främst vill jag dock understryka att av alla mina akvarier är jag mest nöjd med Juwelakvariet! Det är snyggt, lätt att sköta och enligt min mening bra på nästan alla sätt... Något dyrt dock, fast priset beror på var man köper det.

Ja menar luckorna på RIO är ju vackra och funktionella men det är ju en patetisk konstruktion.

Håller med om att det kräver en viss försiktighet när man handskas med luckorna för att de inte ska gå sönder. Tycker nog att man hade kunnat hitta på ett litet bättre sätt att fästa dem än den lilla sköra "tappen". Men samtidigt är det oerhört praktiskt att man bara kan haka loss luckorna när det behövs och enkelt kunna rota runt i akvariet. Inga stora bängliga täckglas, och inte heller bara en liten lucka ned som det är i många akvarier med sådana där plastiga överdelar. Dessutom: Juwelkonstruktionen minimerar risken att det blir kondens som rinner utanpå akvariet. Det har jag annars haft problem med i akvarier där överdelen hängs på utanpå akvariet (hoppas alla förstår hur jag menar...).

en ljusramp där man bara har plats med två lysrör! Är inte det lite fattigt?!

Håller i och för sig med, men man kan ju bygga ut lysrampen om man vill. Själv har jag klarat mig bra med bara två rör plus reflektorer. Eftersom jag kör med sydamerikanska fiskar vill jag ändå inte ha det så jätteljust, och mina växter har klarat sig bra med det ljus som finns (de växer bra och ser ut som jag vill att de ska göra...). Vill man ha rejält med ljus blir det väl mer problem.

....men att ha insuget till filtret i ytan?!?!

Men visst finns det ett insug även nedtill?? Det har jag på mitt filter... Tittar man på instruktionsmanualen till Juwelakvarierna ser man tydligt på deras skiss att det ska vara två insug, ett vid ytan och ett nedtill.
http://www.juwel-aquarium.de/pdf/101920_GB.pdf
Jag tycker filtret fungerar rätt bra, och det är ju stor filtervolym på det samtidigt som det ser rätt ok ut för att vara ett innerfilter, dvs allt döljs inne i plastpelaren. Sedan tycker en del att pumparna är allt för svaga, men det är ju en annan fråga. Åtminstone på de mindre modellerna går det dock enkelt att uppgradera pumpen.

Själv skulle jag definitivt köpa ett Juwelakvarium igen, för för min del överväger de positiva sakerna över de negativa. Men det är väl upp till en själv att bestämma. Och när det gäller något så pass dyrt som ett Juwelakvarium är det ju viktigt att man är nöjd med alla detaljer...
#4 - 13 september 2004 11:16
Jag har ett Juwel Rekord 110 vars filter funkar bättre än förväntat. Jag behöver inte rengöra det speciellt ofta, även om det samlas en del slam på botten..

Kan hålla med om ljusrampen känns lite dålig.. Plasten känns lite vek och 2x20w är i underkant.

Bra däremot att slippa täckglas!
#5 - 13 september 2004 11:18
Ett av mina kar är ett juwel 400 (sen 2 år tillnaka), och mina erfarenheter är:
1. innerfilter är fult i kar, men juwels syns inte så mycket och funkar bra! Bättre snurr än de flesta externa. Insug finns naturligtvis nedtill. Har demonterat mitt filter och då endast av estetiska skäl, använder det i andra burkar. Svårt att tänka mig ett bättre innerfilter, möjligtvis nåt hembygge bakom btn-bakgrunder eller så.
2. Mycket enkelt att komplettera ljuset: antingen juwels egna kompletteringsramp eller andra farbrikat med lösa lysrörskopplingar typ glomat. Så har jag gjort själv.
3. Juwel 400 har bara ett fel, det är för smalt... 50 cm ger inte så mycket djup i ett 150 cm långt kar.

ps hade Juwel större kar så skull jag köpa ett sånt till direkt! Bra kvalitetet på limningen och möbeln är ok. de rangliga locken har jag inga problem med.
#6 - 13 september 2004 11:40

Jag har ett Vision 180 och måste nog säga att jag tycker innerfiltret fungerar över förväntan. Rör det nästan aldrig !

Däremot så är det alldeles för skralt med ljus, det är dock ganska lätt att lösa genom att hänga lösa rör under luckorna. Då klarar man lite fler sorters växter och kan dessutom tända/släcka rören med några minuters mellanrum

Jag tycker det är otroligt dumt att inte möbeln har justerbara ben som exempelvis Akvastabil har.

Sedan undrar man ju hur de tänkt när de gjort fyrkantiga reflektorer !! Inte alls gissar man ! Däremot så har dom naturligtvis tänkt när de gjort fästena till reflektorerna i plast som spricker efter några månader. De får då ju sälja nya :) Köp fästclips i metall istället.

Köp Arcadias reflektorer om ni behöver bygga ut, de kostar lika mycket och är paraboliska.

#7 - 13 september 2004 11:58
Ursprungligen skickat av oveb

Jag tycker det är otroligt dumt att inte möbeln har justerbara ben som exempelvis Akvastabil har.

Håller med där... helt otroligt att inte alla tillverkare har justerbara fötter!
#8 - 13 september 2004 12:25
Jag har ett Juwel Rio 300. Jag har inte haft problem med "tappen" (peppar, peppar) men nu ska jag börja handskas lite försiktigare med den så den inte går av... blev lite rädd nu, hade ingen tanke på det!

Pumpen tycker jag funkar helt ok! Jag kompletterade dock med ett Eheim 2217 tidigare och då var det såklart inga problem. Gjorde väl rent första gången efter ett halvår. Bra att man kan rikta utblåset lätt som man vill.

Nu har jag tagit bort Eheim-pumpen och ska bara köra med juwelfiltret (så får vi se hur det går) Jag har köpt en ny pump till juwelfiltret på 1500 l/h istället för "orginalet" på 1000 l/h. Har än så länge bara positiva kommentarer om den. Jag tycker den är tystare än den jag hade innan. Det sitter en gummiring längst ned på den svarta delen där insuget är (ni förstår säkert). Så det inte ska vibrera något!

Jag har lagt ut några bilder på min zoon för den som vill se.

vh matte
#9 - 13 september 2004 12:28
Ja adressen är:

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=157548
#10 - 13 september 2004 12:35
Ursprungligen skickat av denuo

Jag har lagt ut några bilder på min zoon för den som vill se.

lägg ut länken till zoonen me när du ändå håller på..

Märks tydligt att juvel inte har så bra kvalitets kontroll på sitt sortiment. För vissa är helt nöjda med sina filter och tycker inte att det låter alls medans andra tycker tvärtom. Jag tycker mitt filter låter alldeles för mycket, låg vaken till kl 5 igår natt innan jag somnade bara för den jäkla pumpen. Då har jag ändå bytt pump en gång till en som var precis lika högljud.
#11 - 13 september 2004 12:52
Innehavare av ett Rio 240.

* Håller med om att det är kass att det inte finns några justerbara fötter
* Locket tycker jag funkar bra, än så länge har jag inte lyckats bryta av några tappar.
* Mitt filter har i alla fall insug nertill, har inte alla Juwels det?
* Varför, varför, varför är dom så snåla så att dom inte skicka med reflektorer? Det kostar ju ändå en slant att köpa ett Juwel, lägg på 50:- till och skicka med reflektorer!
#12 - 13 september 2004 13:09
Oj, var iväg ett par timmar och se vad som har hänt! :-) Spännande att se att så många har åsikter om Juwels akvarium. Att såpass många ändå har mer eller mindre kritiska åsikter tyder ju ändå på det som jag började med, nämligen att de är rätt så dyra och då har man rätt att ställa höga krav!
Egentligen borde man göra en gallup på zoopet och se om det var många med liknande åsikter. Ett brev till Juwel med ett par hundra personers samlade åsikter om förbättringar kanske hade fallit i god jord?

Kan i övrigt bara svara att visst filtret har insug längst upp samt ett mindre insug på nedre halvan som går direkt till värmaren. Filtret är bra och klarar sig länge utan rengöring men jag hade ändå velat ha insuget nertill. Varför inte insug nertill som gått upp i en kanal och sedan runnit ner genom filtret precis som idag?

Hmm intressant diskussion tycker jag.
#13 - 13 september 2004 13:22
Intaget nertill leder visst upp till insuget, dvs förbi värmaen till den övre delen av filtret. Förstår inte vad du menar?
Sedan måste man jämföra Juwel mot andra tillverkare, då de ligger i melllanprisklass. Tex aquael och akwalux är lite enklare och Akvastabil är lyxigare.
Alla har sina för och nackdelar dessutom...
#14 - 13 september 2004 14:46
Juwel är överprisade barn akvarium med låg kvallité
för nybörjare.

anli > i fall du har svårt att tänka dig ett bättre innerfilter
än juwels std filter så undrar jag om du någonsin har
tästat en powerline från eheim.

Själv tycker jag inte att bräcklig plast och 400l
klingar gott , speciellt inte när man känner på
det.

Ni får tycka vad ni vill fast jag har haft för mycket
dåliga erfarenheter med juwel.

/Baggen
#15 - 13 september 2004 15:22

Kom på ett minus till :)

Möbeln har folie, den spricker i kanterna om det blir lite blött !!

Inge bra på en akvariemöbel :(

Akvastabil har lackad möbel, mycket bättre. Men å andra sidan så har danskarna god tradition vad gäller möbeltillverkning !

#16 - 13 september 2004 15:42
Ursprungligen skickat av Baggen

anli > i fall du har svårt att tänka dig ett bättre innerfilter

än juwels std filter så undrar jag om du någonsin har

tästat en powerline från eheim.

Ja, jag råkar ha ett Eheim 2048 och det är lite mer som en leksak :D. Men funkar, fast alldeles för dålig filter yta. Mer för att röra om lite i karet. 2252 har ju bara mer sprutt... duger väl som cirkulationspump.
Juwels innerfilter duger bra om man inte har så hög belastning, då är det bättre med rejäla ytterfilter typ Eheim 2128 eller liknade.

Jag har haft ett Rio 400 i två år och inga problem...
Visst finns det ännu dyrare möbelkar med högre kvalitet, det är det säkert ingen ingen tvekan om.

Själv funderar jag på ett Akvastabil 720 för att ersätta ett annat verkligen fult kar jag har(aluminumlister och täckglas... urk!). Eller Akwalux... beror på hur mycket billigare det blir.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 13 september 2004 16:22
Juwel är överprisade barn akvarium med låg kvallité

för nybörjare.

Tycker snarare tvärtom - dvs att filtret snarare kan ställa till med problem för nybörjare och INTE för erfarna akvarister.
Som anli skriver så skall man inte belasta akvariet för hårt. Detta är ett vanligt nybörjarfel, dvs att man har för mycket fisk (i förhållande till antalet växter) och att man matar för mycket vilket innebär att filtret belastas för hårt.
I ett bra skött akvarium räcker kapaciteten på filtret gott och väl till. Dock med ett undantag - akvarier med syrekrävande fiskar (t.ex. en del afrikanska ciklider) och få växter.
#18 - 13 september 2004 17:40
Jag är ägare till ett Rio240 och ett Rio300.

Luckorna har jag inte haft några större problem med. Det enda jag tänkt på är att på Rio240 så går det utmärkt att vicka upp båda luckorna och ha dem stående uppåt när man rengör, på Rio300 däremot är de för breda så om man vickar upp båda så tippar de. Men man kan ju alltid väldigt enkelt lyfta lös dem om man behöver vicka upp båda samtidigt.

Skruvbara fötter saknar man helt klart. Jag fick lösa det genom att lägga tunna skivor under fötterna, för att få alla fötterna att ta i marken.

Pumpen tycker jag fungerar bra ur renhållningssynpunkt, det jag däremot har irriterat mig lite på är att maten uppe vid ytan har en tendens att sugas in i insuget uppe vid ytan. Den kan låta lite ibland men oftast kan man få tyst på den genom att justera den lite grann så att inte utblåsröret ligger mot öppningen eller genom att justera på vilket sätt sladden går upp ur akvariet.

Överlag är jag mycket nöjd med båda mina Juwel akvarium, framför allt utseendemässigt. Jag tycker det är perfekt att ha pumpen och värmaren undanskuffad så man inte ser dem istället för att ha dem synliga i akvariet.
#19 - 14 september 2004 05:15
Många intressant synpunkter. Med få undantag verkar alla vara överens om att Juwelkaren är vackra men att de har sina brister, brister som till viss del vore relativt enkelt att åtgärda.

Anli--> Jo jag vet att en delström med vattnet sugs in vid värmaren (insuget sitter på nedre halvan av filtret men knappast nere vid bottnen) men det största insuget är ju fortfarande uppe vid ytan!

En annan fråga, någon som har installerat en BTN bakgrund i ett Juwel? Fungerar det eller måste man lyfta ur filtret först?

Jag gjorde "misstaget" att köpa Juwels bakgrund (cellplast, liknar ett liggunderlag). Tycker den är snygg och den var lätt att arbeta med men jag får den inte att fästa ordentligt! När jag köpte den skickade de med en liten tub silikon och det skulle räcka sa de...Pyttsan! Den lossnade efter ett par veckor, vattnet trängde in bakom och flykraften slet loss dem. Köpte en ny stor tub silikon och gjorde om hela arbetet men nyligen (6 månader senare) börjar den släppa i kanterna. Silikonet får inget fäste i bakgrunden...

Någon som har bra förslag på fungerande, prisvärda lyrsrörsamaturer så att man kan komplettera ljuset? Skulle enl. de växtkunninga här inne på Zoopet behöva 1-2 rör till för att få mina växter att trivas.

Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 14 september 2004 07:35
En annan fråga, någon som har installerat en BTN bakgrund i ett Juwel? Fungerar det eller måste man lyfta ur filtret först?

Orinoco http://www.backtonature.se/sweden/amazonas.html
samt
Rocky Juwel http://www.backtonature.se/sweden/rock.html
passar i Juwel-akvarier utan att man behöver flytta filtret.
#21 - 14 september 2004 08:39
Tack Kjell men om man har ett Rio400 som är 150cm långt...? :-)
Orinoco och Rocky finns ju inte längre än 120cm?
#22 - 14 september 2004 08:47

Tack Kjell men om man har ett Rio400 som är 150cm långt...? :-)

Orinoco och Rocky finns ju inte längre än 120cm?

Jag har stoppat i en BTN Tanganyika 150x50 i mitt RIO 400. Går utmärkt om man är normalhändig. Filterbaljan kastade jag såklart ut innan. Det enda som är lite trixigt är stagen samt att ljusröran går i bakgrunden så den får justeras lite.

För övrigt är jag nöjd med akvariet, ingen kondens som rinner ut på sidorna. Allt känns väl dimensionerat osv. Prisvärt också där jag köpte det. Enda felet är väl att det kunde varit större :)

/Jonas
#23 - 14 september 2004 22:35
S_sund > Jag hörde av Patrick Winberg, http://www.pwss.nu/, att det kommer bakgrunder som är moduluppbyggda - då köper man antal moduler beroende på längd av akvariumet. Tror att man kunde sätta dem i någorlunda valfri ordning också.

Mvh Johan
#24 - 15 september 2004 05:26
Jag hörde av Patrick Winberg, http://www.pwss.nu/, att det kommer bakgrunder som är moduluppbyggda - då köper man antal moduler beroende på längd av akvariumet. Tror att man kunde sätta dem i någorlunda valfri ordning också.

Låter spännande. [:-102]
#25 - 15 september 2004 05:43
Jag skall senare i höst köpa nytt kar, det lutar åt juwel 400L, blir lite förvånad över att många tycker juwel är dyrt. Med tanke på att filter, lysrörsramp och bänk ingår tycker jag det är billigt. Har räknat lite på andra alternativ tex alu-kar, men om jag till det väljer ett hyfsat ytterfilter + lysrörsramp och bänk blir oftast dyrare.
#26 - 15 september 2004 07:05
Hmm intressant, jag tyckte jag gjorde en bra affär när jag köpte mitt Rio400 men visst hade det blivit billigare med ett alum.kar.!?

Trots stämningen i tråden så tycker jag att det är ett mycket bra akvarium men som sagt det har en del brister, vissa mer alvarliga än andra. [:-142]
#27 - 15 september 2004 07:13
RIO 400 är lite för smalt för att ha de vanliga btn, enligt min åsikt... möjligen de nya woodrock funkar bättre.
Tyckte min egen korkbakgrund tog för mycket plats...
#28 - 22 oktober 2004 11:26
Har ett Juwel Rekord 110 som jag är mkt nöjd med. Det är en snygg möbel och ett vackert kar. Varken filter eller pump är något jag har haft problem med eller ogillar. Det är en smart och snygg lösning att ha allt i samma låda. Dessutom har jag fått tag på en fin "rot" som står framför lådan och täcker den helt.
Jag kan inte heller hålla med dem som tycker att det är dyrt med Juwel-kar. Själv tycker jag att karen har ett mkt förmånligt pris jämfört med många andra tillverkare.
#29 - 23 oktober 2004 22:50
Ursprungligen skickat av erland

Pumpen tycker jag fungerar bra ur renhållningssynpunkt, det jag däremot har irriterat mig lite på är att maten uppe vid ytan har en tendens att sugas in i insuget uppe vid ytan.

.

Har ett RIO 240.

Håller med där,jag har börjat köpa mer snabbsjunkande föda till fiskarna,det jag använde från början sögs snabbt in i överdelen av filtret.Men man kan ju oxå rikta utblåset så att inte maten "virvlar" iväg direkt till "insuget" uppe.

Är annars helnöjd med både akvarie och möbel,luckor är väl lite underdimensionerade vid gångjärnen,men samtidigt skall man ju inte rycka/slita upp dom som att det vore tunga ståldörrar [:D][:D]

#30 - 22 november 2004 22:35
Mittstagen är ingen vidare konstruktion på. Limmade plastbitar istället för popnitar.... Förra veckan släppte dom på en bekants Rio 400 och plötsligt fick han "välvd" ruta..... Lagom panik..... I övrigt mitt favoritkar.......
#31 - 7 december 2004 23:39
vad ligger juwel i för prisklass då?
min akvariehandlare såg jag tog 1200 för ett komplett jewel 110, det tyckte jag verkade väldigt bra pris?
#32 - 7 december 2004 23:54
Hallo, jag har haft många olika burkar i mitt liv, har nu ett Juwel RIO 240l. det bästa jag har haft än så länge, filtret fungerar mycket bra, har haft många olika EHIEM ytterfilter som är sämre...
snygg möbel dessutom så att man får en helhet, och inte att det ser ut som i en ZOObutik i hemmet !
#33 - 8 december 2004 02:16
Jo,du låter lite sur och missbelåten. Varför kontrollerade du inte akvariet innan du köpte det? Jag kan hålla med om att luckorna till rampen är lite sladdriga,det är ett minus med tanke på priset. Filtret funkar bra till växtakvarium med insug både nere och uppe. Insuget upptill drar in från ytan som typ ytavrinning,då vattenytan ligger 5-10mm under överkanten på silen. Det nedre insuget sitter på nästa sida om det övre, och fyller sin funktion. Jag har själv ett RIO 400 i bok och har köpt till ett ytterfilter (AM-top)för maximal biologisk rening. Har även köpt påbyggnadsrampen med 2 extra lysrör för att få ordentligt med ljus till växterna (annars räcker det länge med Juwel-reflektorerna). Med dessa tillbehören är man uppe i samma kostnad som MP, men har då mer för pengarna. Jag är i alla fall helnöjd med mitt JUWEL RIO 400! Det blir vad man gör det till! Och till sist: Kjell Fohrman,det finns inga BTN-bakgrunder som passar RIO 400 (150cm),därför köpte jag BTN-moduler.
#34 - 8 december 2004 07:14
Hej,
har 2 Juwel, 180 och 300.
Håller med dig att de är snygga och kompletta dock är filtren verkligen kassa. Jag tog bort skiljeväggen, man drar upp den försiktigt, och installerade ett Eheim 2224. Insuget i filterkammaren och utblåst med strilröret vid ytan. Jag fick även plats med värmare och CO2 reaktor i kammaren.
Hls
/Jürgen

Hmm svårt att formulera titeln på den här tråden. Utlyser nog mest en liten diskussion kring, för och emot Juwel.

Jag har ett Juwel Rio400, pärlan i huset! Otroligt vackert akvarium, har nått dit nu att det räcker inte med att smälla upp ett stort akvarium och få det fint, själva akvariet i sig måste vara vackert, stilrent och passa in i möblemanget!

Ni vet ju lika väl som jag att ett möbelakvarium kostar en slant och därför tycker jag också att man har rätt att ställa lite högre krav!

Ja menar luckorna på RIO är ju vackra och funktionella men det är ju en patetisk konstruktion. Hänger fast i en liten smal tapp på varje sida, lyfter man locket med en hand och sned belastar det går en tapp mycket lätt av (vet av egen erfarenhet).

Ett akvarium på närmre 400L som dessutom är något djupare än de flesta andra och så en ljusramp där man bara har plats med två lysrör! Är inte det lite fattigt?!

Låter ganske sur o gring men det var inte min mening, tycker fortfarande att akret är vackert men nu när jag är på väg att köpa ett nytt Malawikar blir det inget Juwel! Funderar istället på att köpa ett löst helglasakvrium och bygg en egen möbel o ramp. Vill ha ett vitt möbelakvarium...

#35 - 2 januari 2005 16:53
Har köpt ett Juwel Vison 450 Liter och är helnöjd, fyra rör i från början 4*36 har köpt två reflektorer och byt pumphuvudet från 1000 l/tim till 1500 l/tim. Mina luckor har ej gått söder är ändå 150 långa. Kunde varit ställbara fötter tycker jag
#36 - 2 januari 2005 17:26
Tycker mer och mer om mitt RIO 240 kar..........men,är inte riktigt
nöjd med filtret ! ?

Är det dumt att ta bort innerfiltret och byta ut det mot ett ytterfilter,vinner jag nåt på det ?

Vad jag ser så är filterburken klistrad på ett antal ställen mot glaset,är det svårt att ta bort,nån med erfarenhet där. ?
#37 - 4 januari 2005 08:54
Jag har ett Rekord 110.
Jag är helnöjd, även med pumpen och filtret. Blir bra vattengenomströmmning i karet.
Sen är den vacker att titta på också. Förr var Juwel dyra, men jag tykcer de har ett rimligt pris idag.
#38 - 12 augusti 2005 11:21
jag har just köpt ett juwel rio 240 ,
det första jag var ju att dom där benen är dom sämsta jag har sett, plastiga och inte är dom ställbara heller!..

jag tycker också att ljusrampen inte verkar så "hi-tech" .. väldigt plastig är den visserligen lätt men hellre har jag ju rejäla grejjer som håller ..

har inte satt igång akvariet än, ska till turkiet om 2 dagar och fick det igår så jag ska nog vänta tills jag kommer hem ..

men pumpen, är den nog kraftig ? ska ha malawiciklider i akvariet, mbunas eller aulonocara.. och kolfiltret? är det till nån nytta eller ska man byta ut mot ett vanligt?.. MVH Linus
#39 - 15 augusti 2005 16:50
Kul läsning här :) om bra och dåliga pumpar och akvarium, personligen tycker jag att allt beror på om hur man använder sitt akvarium o pump och speciellt viktigt är ju trots allt vad man stoppar i pumpen och i akvariet! Mvh

Ps enda nackdelen jag kan komma på med juwels pump (Har deras jumbo filter)
är att det är stort och fult (kan vara svår gömt) men å andra sidan så betyder det att man får stor filter yta....
#40 - 15 augusti 2005 17:28
Har ett Juwel Trigon 190L. Sedan karet kom in i vardagsrummet har licensjägarna ingen anledning att komma hit. TVn är kastad, finns ändå inget bättre att se där. Har dator till internet och övriga media som film och musik om sådant behov uppstår. När det kommer gäster hit som man inte träffar så ofta och samtalsämnen inte dyker upp så fångar karet intresset.

Den stora fördelen är att det ser ut att vara en del av rummet då akvariet smälter in i omgivningen. Kommer aldrig köpa något annat än möbelakvarium, sedan om det blir något annat än Juwel vet man aldrig. Skulle gärna vilja ha lite mer ljus men till Trigon har jag inte sett någon färdig ljusramp som matchar och bygga egen tror jag inte på, satsar hellre de pengarna på andra saker, tex ett nytt kar.

Juwel skulle behöva lyssna lite på sina konsumenter och rätta till de små detaljerna så kommer de få än nöjdare kunder och därmed fler kunder!

Angående filtret, det syns inte, hörs knappt och efter 6 månader har alger inte setts till och vattenvärdena har sett bra ut hela tiden (JBLs dropp och pulver tester).

Nä nu ska jag rensa lite växter, växer lite mer sedan mäsktillverkning påbörjades.
#41 - 15 augusti 2005 17:37
Tycker att om man köper sånna här kar e som att köpa en såndäringa kompaktstereo eller när man köper en dator där allt e intregerat i burk fan.
Näää köp kar man kan modda med lite själv, så som vanliga alu kar....
Skulle inte lita på de karen alls faktiskt även om jag ägt ett som nu faktiskt e sålt där jag sa som det var, att jag inte gillade sakerna...men som svar fick man "men de på ZOOPET säger si och så om det då kan det inte vara dåligt" nää det kan det ju inte, helst inte om Kjell får säga sitt =O))

Annons