Hmm svårt att formulera titeln på den här tråden. Utlyser nog mest en liten diskussion kring, för och emot Juwel.
Jag har ett Juwel Rio400, pärlan i huset! Otroligt vackert akvarium, har nått dit nu att det räcker inte med att smälla upp ett stort akvarium och få det fint, själva akvariet i sig måste vara vackert, stilrent och passa in i möblemanget!
Ni vet ju lika väl som jag att ett möbelakvarium kostar en slant och därför tycker jag också att man har rätt att ställa lite högre krav!
Ja menar luckorna på RIO är ju vackra och funktionella men det är ju en patetisk konstruktion. Hänger fast i en liten smal tapp på varje sida, lyfter man locket med en hand och sned belastar det går en tapp mycket lätt av (vet av egen erfarenhet).
Ett akvarium på närmre 400L som dessutom är något djupare än de flesta andra och så en ljusramp där man bara har plats med två lysrör! Är inte det lite fattigt?!
Jag får heller ingen ordning på innerfiltret. Verkar ju bra (jag var mest skeptiskt till det innan jag köpte det med efter att frågat är och talat länge med säljaren så tyckte jag det verkade ok)....men att ha insuget till filret i ytan?!?! Har problem med slam på bottnen (mest små korvar av malbajs *ler*) och det driver omkring över bottnen utan att cirkulationen orkar dra med det upp till ytan och in i filtret! Istället ser man nu massa små partiklar som driver omkring i vattnet, något jag aldrig upplevt med filter där insuget varit nertill och utblås upptill.
Låter ganske sur o gring men det var inte min mening, tycker fortfarande att akret är vackert men nu när jag är på väg att köpa ett nytt Malawikar blir det inget Juwel! Funderar istället på att köpa ett löst helglasakvrium och bygg en egen möbel o ramp. Vill ha ett vitt möbelakvarium...