Juwel T8 ramp sönder, bör jag passa på köpa ny t5 istället?

#1 - 2 juli 2009 16:22
Hej

Min Juwel T8 ramp har gått sönder :-( Jag kan inte se hur jag ska kunna öppna och eventuellt laga den. Jag ser att en ny kostar otroliga 1340kr! Jag har ett Juwel Vision 450 så jag har ju två stycken ramper. Man har ju sett att juwel gjort reklam för att de nya t5 rören ska vara så mycket bättre. Då kanske jag borde köpa en t5 ramp och rör den här gången då? Fungerar det att blanda så? Prisskillnaden är bara några kronor.
#2 - 2 juli 2009 18:26
ZZulan skrev:
Hej

Min Juwel T8 ramp har gått sönder :-( Jag kan inte se hur jag ska kunna öppna och eventuellt laga den. Jag ser att en ny kostar otroliga 1340kr! Jag har ett Juwel Vision 450 så jag har ju två stycken ramper. Man har ju sett att juwel gjort reklam för att de nya t5 rören ska vara så mycket bättre. Då kanske jag borde köpa en t5 ramp och rör den här gången då? Fungerar det att blanda så? Prisskillnaden är bara några kronor.
Något "mer" ljus och energisnålare skall de vara. Är det två ramper tittar på deras hemsida http://www.juwel-aquarium.de/en/vision.htm?cat=20
#3 - 2 juli 2009 20:11
Ja, 2 ramper och totalt 4 rör är det på Juwel Vision 450.
#4 - 2 juli 2009 22:33
Kolla först längden på rören så du inte får ett mått som bara Juwel har, då du får dåligt med rör att välja mellan annat Juwels egna, och således ett väldigt dåligt sortiment!
De T5 som är till för 180 och 240 liters Rio är på det viset, hur det är med Vision450 vet jag inte.
#5 - 3 juli 2009 03:16
kolla garantin först..., jewel har haft mkt problem, så förlängd garanti bär gälla.. 3år för ursprungsfel då då alltså. gå till butik!
#6 - 3 juli 2009 06:33
ansjo skrev:
Kolla först längden på rören så du inte får ett mått som bara Juwel har, då du får dåligt med rör att välja mellan annat Juwels egna, och således ett väldigt dåligt sortiment!

De T5 som är till för 180 och 240 liters Rio är på det viset, hur det är med Vision450 vet jag inte.

Vilken längd ska man ha? Jag kan inte hitta fler längder än just denna. Själva armaturen måste ju vara exakt 150 cm för att passa i mitt kar.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4819&cat=1120&page=1

Då kanske det rent av inte är bättre med T5 än T8 och jag bör kanske bara helt enkelt köpa en ersättare till min gamla ramp?

Min garanti finns inte. Jag har köpt mitt kar begagnat. Jag har ändå mailat grossisten i hopp om att de vill ta det på sitt goodwill konto. Det är ju ett känt problem och rampen skulle ju ha skickats tillbaks av förra ägaren om han bara kände till det.
#7 - 3 juli 2009 06:38
Längden på rampen kan man inte göra så mycket åt, däremot bör du kolla längden på lysrören då Juwel "hittat" på egna längder på andra T5 rör till deras ramper.
#8 - 3 juli 2009 06:44
Ah, ok. Men det tycker jag att jag har läst någonstans. Känner du till att det finns juwelramper med "standardlängd" på lysrören? Om jag skulle bara helt enkelt gissa så finns det inte. Ser inget om olika längder på rören på juwels sida och inte heller på pwss.Finns det någon 3e parts del som är bättre kanske?
#9 - 3 juli 2009 09:22
Det är isf att köpa T8 som har standardmått på rören, annars får du ringa till Imazo eller Gibbon som är grossisterna i Sverige och fråga:).
http://www.imazo.se/
http://www.gibbon.se/
#10 - 3 juli 2009 14:18
ansjo skrev:
Det är isf att köpa T8 som har standardmått på rören, annars får du ringa till Imazo eller Gibbon som är grossisterna i Sverige och fråga:).

http://www.imazo.se/

http://www.gibbon.se/

ska inte va några problem att köpa ljus rör till juwel rio .har själv inte juwel rör i .det är stardnard lägnd som gäller.120 cm rör
#11 - 3 juli 2009 14:19
Det är möjligt, men jag har juvel vision.
#12 - 3 juli 2009 14:21
ZZulan skrev:
Det är möjligt, men jag har juvel vision.

sorry skrev fel..hahaha jag har vision .
#13 - 3 juli 2009 14:22
:-)
#14 - 3 juli 2009 14:29
min ena jus ramp har gått sönder .så jag ska också köpa en ny .ska riva ur den idag och kolla så det inte är glapp eller något annat dumt.behöver inte båda ramperna nu ändå då jag har malawi och inte så mycket med växter.men till hösten ska jag köpa ny.måste fråga om du använder båda ramperna hur varmt får du i karet då?.jag själv har problem med värmen i karet
#15 - 3 juli 2009 14:38
Det är helt klart ett problem. Jag kan inte lägga på alla täckplastskivorna utan får köra utan den i mitten för att få ut lite värme på det viset. Då brukar tempen ligga runt 26. Men nu på sommaren får jag ta bort även den stora plasttäckbiten som är längst fram då och då.
#16 - 3 juli 2009 14:50
Tougaye skrev:
ska inte va några problem att köpa ljus rör till juwel rio .har själv inte juwel rör i .det är stardnard lägnd som gäller.120 cm rör

Problem är det inte, men till de längder på T5 som endast Juwel har, är det lite trubbel om man vill ha bra rör för växter.
#17 - 3 juli 2009 14:53
Ja, det stämmer nog det. Jag har läst det lite överallt nu när jag letat. Kan inte hitta andra längder än just standard längder och utgår därför från att det inte finns något annat än "juwel" längder till just juwel ramperna. I och med detta tror jag nog att bara kör på en ny T8 ramp istället.

Jag skrev förresten till Gibbon och berättade att jag hittat en tråd här där det stod att ramper med ett rött klistermärke blivit återkallat. Jag har just det klistermärket. De kände igen det och sa att den ska bli utbytt. Jag berättade att jag köpt mitt kar begagnat och de sa att det nog går att lösa ändå men att jag måste vända mig till en butik, och så fick jag en lång lista på butiker i Malmö. Så jag ska testa det så får vi se hur det går.
#18 - 3 juli 2009 14:58
ZZulan skrev:
Det är helt klart ett problem. Jag kan inte lägga på alla täckplastskivorna utan får köra utan den i mitten för att få ut lite värme på det viset. Då brukar tempen ligga runt 26. Men nu på sommaren får jag ta bort även den stora plasttäckbiten som är längst fram då och då.

samma här fick ta av den stora inatt riktaen bordsfläkt mot ytan då fick jag ner tempraturen till 27 från 31 grad skit jobbigt
#19 - 3 juli 2009 15:00
Jag har läst om folk som fryser in pet flaskor med vatten för att sen lägga i karen för att kyla. Men en bordsfläkt är ju enklare. Tänkte mer om det inte räcker till.
#20 - 3 juli 2009 15:00
ZZulan skrev:
Ja, det stämmer nog det. Jag har läst det lite överallt nu när jag letat. Kan inte hitta andra längder än just standard längder och utgår därför från att det inte finns något annat än "juwel" längder till just juwel ramperna. I och med detta tror jag nog att bara kör på en ny T8 ramp istället.

Jag skrev förresten till Gibbon och berättade att jag hittat en tråd här där det stod att ramper med ett rött klistermärke blivit återkallat. Jag har just det klistermärket. De kände igen det och sa att den ska bli utbytt. Jag berättade att jag köpt mitt kar begagnat och de sa att det nog går att lösa ändå men att jag måste vända mig till en butik, och så fick jag en lång lista på butiker i Malmö. Så jag ska testa det så får vi se hur det går.

kan du lägga ut en bild på hur klister märket ser ut.
#21 - 3 juli 2009 15:03
Det kan göra, men det blir inte förrän imorgon. Nu ska jag iväg och grilla och dricka pilsner....
#22 - 3 juli 2009 15:04
ZZulan skrev:
Det kan göra, men det blir inte förrän imorgon. Nu ska jag iväg och grilla och dricka pilsner....

fuskis
#23 - 3 juli 2009 16:27
ZZulan skrev:

Det är snyggt jobbat:D!
Tougaye skrev:
kan du lägga ut en bild på hur klister märket ser ut.

Det är bara ett litet runt rött klistermärke, kanske 1,5 cm i diameter.
#24 - 6 juli 2009 06:54
Fanken, jag glömde att ta bilden. Vi satt ute till kl 01 i fredags, vila i lördags :-) och dop på söndagen. Men hur som helst, Ansjo har helt rätt, det är bara ett runt klistermärke i den storleken. Det står nog typ Fn eller något liknande i min. Kan inte kolla nu eftersom jag är på kontoret.

Om ni vill höra fortsättningen på historian så ringde jag till den närmsta Zoo butiken som fanns med i Gibbons lista, ZooAB vid Lorentsborg i Malmö. Pratade med en kille där som sa att han skulle kolla upp det med Gibbon som var deras leverantör och om det gick att fixa så skulle han hjälpa mig. Han skulle återkomma under måndagen så vi får se om han ringer.
#25 - 6 juli 2009 09:35
ZZulan skrev:
Fanken, jag glömde att ta bilden. Vi satt ute till kl 01 i fredags, vila i lördags :-) och dop på söndagen. Men hur som helst, Ansjo har helt rätt, det är bara ett runt klistermärke i den storleken. Det står nog typ Fn eller något liknande i min. Kan inte kolla nu eftersom jag är på kontoret.

Om ni vill höra fortsättningen på historian så ringde jag till den närmsta Zoo butiken som fanns med i Gibbons lista, ZooAB vid Lorentsborg i Malmö. Pratade med en kille där som sa att han skulle kolla upp det med Gibbon som var deras leverantör och om det gick att fixa så skulle han hjälpa mig. Han skulle återkomma under måndagen så vi får se om han ringer.

jag skickade också ett mail till gibbon fick ett bra svar .hoppas att jag kommer få byta in rampen också .ska till butiken snart.skriver hur det gick sen.:)
#26 - 6 juli 2009 09:39
Nu ringde ZooAB. De skulle fixa det åt mig. De har beställt en ny ramp till mig och ringer i nästa vecka när det kommit. Det är verkligen tummarna upp för den butik. Vilken service. Det hade ju inte behövt göra det men tar sig ändå tid fast än att jag inte köpt den där. Jag får nog ta och lägga ner lite pengar i form av inköp av dom när rampen kommit.
#27 - 6 juli 2009 10:46
ZZulan skrev:
Nu ringde ZooAB. De skulle fixa det åt mig. De har beställt en ny ramp till mig och ringer i nästa vecka när det kommit. Det är verkligen tummarna upp för den butik. Vilken service. Det hade ju inte behövt göra det men tar sig ändå tid fast än att jag inte köpt den där. Jag får nog ta och lägga ner lite pengar i form av inköp av dom när rampen kommit.

vad står det på klistermärket.????på mitt står det cu.stämmer det?
#28 - 6 juli 2009 11:05
Cu kan det vara. Jag ska kolla när jag kommer hem. Blir väl vid 18 tiden skulle jag tro.
#29 - 6 juli 2009 11:10
ZZulan skrev:
Cu kan det vara. Jag ska kolla när jag kommer hem. Blir väl vid 18 tiden skulle jag tro.

CN menar jag :D
#30 - 6 juli 2009 11:11
Jag tror det är just den ja.
#31 - 6 juli 2009 17:37
*klappar mig själv på axeln*
#32 - 6 juli 2009 17:42
Varför klappar du dig på axeln? Har du uträttat något eller svarade du till fel tråd?

Jag har kollat nu, det står CN på lappen.
#33 - 6 juli 2009 17:52
ZZulan skrev:
Varför klappar du dig på axeln? Har du uträttat något eller svarade du till fel tråd?

Jag har kollat nu, det står CN på lappen.

vad sa dom om garantin.hur nytt är ditt akvarium.
hoppas det funkar mitt kar är lite drygt 3 år .va och pratade med min zoo affär .han ringde upp gibbon ,dom frågade om jag hade kvitton på köpet.och att det skulle skickas till gibbon imorgon.
med lite tur kommer det gå bra hoppas jag[:o]
#34 - 6 juli 2009 18:13
Jag vet inte exakt hur gammalt mitt akvarium är, jag köpte det begagnat. Det berättade jag för Gibbon och Zoo affären.
#35 - 6 juli 2009 18:33
ZZulan skrev:
Jag vet inte exakt hur gammalt mitt akvarium är, jag köpte det begagnat. Det berättade jag för Gibbon och Zoo affären.

fan hoppas jag inte har tabat mej .har också köpt mitt begagnat .men jag fick kvitton .hatar när folk är duktiga och jag kan ju inte hålla käften och låtsas va lite dum:d.vi får se hur det går ???
#36 - 8 juli 2009 19:14
Kolla inlägg #5
#37 - 9 juli 2009 06:16
Ah, nu är jag med :-)
#38 - 9 juli 2009 06:34
#39 - 9 juli 2009 12:03
ansjo skrev:

bra läsning .förklar lite :)
#40 - 14 juli 2009 10:39
Fått något svar än eller har jag missat nåt inlägg? Har samma problem nämligen så är lite nyfiken! :D
#41 - 14 juli 2009 17:46
Eric_H skrev:
Fått något svar än eller har jag missat nåt inlägg? Har samma problem nämligen så är lite nyfiken! :D

hoppas att jag får veta den här veckan ..
#42 - 15 juli 2009 18:00
Jag har fått min utbytes ramp nu. Fick ett par nya rör med på köpet. Han sa att de med röd lapp inte var återkallade, utan att man som grossist får pengarna direkt om man får in dom.
#43 - 16 juli 2009 11:53
ZZulan skrev:
Jag har fått min utbytes ramp nu. Fick ett par nya rör med på köpet. Han sa att de med röd lapp inte var återkallade, utan att man som grossist får pengarna direkt om man får in dom.

Blev det en ny T8 eller fick du T5?
#44 - 16 juli 2009 12:01
Jag fick en T8 ramp. Lite synd kanske, hade varit kul att jämföra hur pass mycket bättre en t5 ramp är.
#45 - 3 september 2009 17:55
fick min ramp igår. :):)
#46 - 4 september 2009 14:35
Tougaye skrev:
fick min ramp igår. :):)

så bra
#47 - 4 september 2009 20:53
vargunge skrev:
så bra

fel ramp fick en t5 istället för en vanlig t8.så nu blir det att köpa ny rör.men om jag inte har fel så ska dom va bättre:D
#48 - 6 september 2009 16:09
Damn har samma röda CN märke på mitt som paja är ca 3 år gammal jag sprang dock och köpte en t5 ramp e mycket nöjd med ljuset den ger. Finns 3 olika rör från juwel men känner inte för att labba dom kostar 199,- styck.
Är det nån som har nån mer info angående vilka ramper som ersätts?
Ska slänga iväg ett mail till Gibbon den nya rampen kosta 995,- :( + rören
#49 - 7 september 2009 13:32
netweaver skrev:
Damn har samma röda CN märke på mitt som paja är ca 3 år gammal jag sprang dock och köpte en t5 ramp e mycket nöjd med ljuset den ger. Finns 3 olika rör från juwel men känner inte för att labba dom kostar 199,- styck.

Är det nån som har nån mer info angående vilka ramper som ersätts?

Ska slänga iväg ett mail till Gibbon den nya rampen kosta 995,- :( + rören

det ska sitta ett rött runt klister märke på armaturen
#50 - 7 september 2009 14:29
Tougaye skrev:
det ska sitta ett rött runt klister märke på armaturen

Det gör också storlek som en 50-öring ca brevid övrig elektrisk info.

Annons