mrfrost skrev:Jo vet att det går att fixa, men tycker inte man ska behöva göra det på ett sånt nytt akvarium. Och är mest nyfiken på om någon har haft kontakt med juwel och felet efter att garantin gått ut
mrfrost skrev:Jo vet att det går att fixa, men tycker inte man ska behöva göra det på ett sånt nytt akvarium. Och är mest nyfiken på om någon har haft kontakt med juwel och felet efter att garantin gått ut
mrfrost skrev:Har inte släppt helt men glipan på täck locket visar tydligt att det buktar bra på mitten ca två tre mm
KJE skrev:Om det vore mitt akvarium och jag inte hade någon framgång med reklamation så hade jag nog köpt en förpackning med nya stag och limmat dit ett mellan de gamla och sedan satt nytt lim mellan glaset och de gamla stagen. Med tomt eller nästan tomt akvarium medan limmet härdar. Antar att det räcker bra med nytt lim på de gamla stagen, men jag hade nog velat ha ett extra stag för att kunna sova lugnt om det redan släppt en gång tidigare.
Mr Woods skrev:Det här med tvärstag överhuvudtaget... Är det inte jädrigt stora kar då, om man verkligen behöver det?
Bluewing skrev:Jag förstår dig och var inte ute efter att vara kritisk utan var intresserad av hur du tänkte bara då jag själv har många Juwelkar. Blir intressant att höra hur du löser det hela. Hoppas du hittar en lösning som gör dig trygg och nöjd.
Mr Woods skrev:Jag har själv kört ett kar (200L) utan mittstaget. Detta slutade ironiskt nog med att det sprang läck, men inte genom att det sprack, utan för att silikonfogen mellan botten och frontrutan släppte...
ettfettbranamn skrev:Men va?? Fortsätter folk köpa skiten trots att det släpper? Hade akvarielagrets/majornas/valfri limmares stag släppt på kar över 300l hade folk slutat handla.. Vad är det som är så speciellt med juwel? Jag skämdes som en idiot när ett stag släppte på ett kar jag och brorsan limmat..
ettfettbranamn skrev:Men va?? Fortsätter folk köpa skiten trots att det släpper? Hade akvarielagrets/majornas/valfri limmares stag släppt på kar över 300l hade folk slutat handla.. Vad är det som är så speciellt med juwel? Jag skämdes som en idiot när ett stag släppte på ett kar jag och brorsan limmat..
mrfrost skrev:Stagen på äldre kar var nog så. Men dom nya ska vara limmade. Har vart iväg idag och kollat på andra nya rio och dom är limmade
Juwel350 skrev:Man använder Juwel Conexo svart lim för att limma staget mot rutan.
Skrapa bort det gamla silikonet mellan staget och rutan när akvariet är fullt med vatten.
Juwel Conexo lim är en tub med spets som du skruvar på tuben.
När du skrapat bort silikonet kan du trycka in lim mellan glaset och staget som då har ett mellanrum som du kan fylla med lim.
När det är fullt med lim mellan staget och rutan, så tappar du ur vatten tills rutan är plan,använd vattenpass på utsidan av glaset,det som händer är att limmet trycks ut och du får en bra fog runt om stagkanten. Nu har du lim mellan glaset och staget och även en fog runt om stagfästet.Jämna till fogen runt stagfästet med ett finger.
Då du inte behöver tömma så mycket vatten för att få glaset plant så kan fiskar etc.vara kvar i akvariet. Låt akvariet stå med delvis tömt vatten.
Låt stå minst tre dygn och nu har du ett limmat stag som håller då Juwel Conexo är väldigt starkt.
Så här har jag gjort och det blev superbra.