juwel rio300 +svävaralger

#1 - 24 februari 2008 16:26
hej!

jag är ganska säker på att jag fått någon algblommning av något slag i mitt rio 300, har läst lite om uv-filter och detta verkar vara det bästa alternativet, men jag har ju innerfilter i mitt kar!
finns det någon annan lösning?
vattnet är grönaktigt! trodde först det var infusioner, men är väldigt säker på att det är alger nu!

kan man koppla ett uv-filter till någon slags cirkulationspump så att det blir lite billigare än att köpa ett ytterfilter?

mvh christoffer
#2 - 24 februari 2008 19:02
Trots att jag själv hade UV-C-filter på den tiden jag fick grönvattensodling då och då så tyckte jag det var smidigast att ta en slang i och en slang ur och låta ett vattenbyte stå och gå tills vattnet var klart. I den 310-litrare jag hade på den tiden tog det ca 1-2 timmar beroende på illa det var. Pumpen fick stå och gå under vattenbytet (annars finns det ju en massa svävalger kvar i den)

Om vattnet var det minsta disigt dagen efter så gjorde jag samma behandling igen. Det behövdes sällan mer än 2 omgångar.
#3 - 24 februari 2008 19:25
defdac skrev:
Trots att jag själv hade UV-C-filter på den tiden jag fick grönvattensodling då och då så tyckte jag det var smidigast att ta en slang i och en slang ur och låta ett vattenbyte stå och gå tills vattnet var klart. I den 310-litrare jag hade på den tiden tog det ca 1-2 timmar beroende på illa det var. Pumpen fick stå och gå under vattenbytet (annars finns det ju en massa svävalger kvar i den)

Om vattnet var det minsta disigt dagen efter så gjorde jag samma behandling igen. Det behövdes sällan mer än 2 omgångar.

okej, läste faktiskt om detta förut, tror till och med att det var ditt inlägg!:)
skall köpa en extra slang bara så testar jag imorgon!
men hur påverkar ett totalt vattenbyte bakterier och så?
för det blir väl nästan totalt?

/christoffer
#4 - 24 februari 2008 19:29
Jag köpte något medel som jag drog i akvariet. Två behandlingar så var vattnet helt klart igen.
#5 - 24 februari 2008 19:52
Dahla skrev:
Jag köpte något medel som jag drog i akvariet. Två behandlingar så var vattnet helt klart igen.

du kommer inte ihåg vad detta hette möjligtvis?:)

Annons