Juwel Rio, Märkligt fenomen.

#1 - 1 januari 2007 17:16
Haloj, jag har ett Rio 180l akvarium som jag köpte nytt för drygt 3 månader sen. Nu är det såhär att plaststaget innuti akvariumet har börjat "resa" sig av någon anledning (vattennivån är under max). Detta medför att plastkanterna runtom akvariet börjat bukta ut sig en aning, på båda långsidorna. Är detta något som är vanligt eller iaf förekommande på akvarierna? Jag ska ta kontakt med butiken jag köpte det ifrån imorgon men man blir ju lite orolig o vill ha hjälp med engång. =) Någon som vet om jag bör vara orolig eller är det bara ett skönhetsfel?

Mvh Mikael.
#2 - 1 januari 2007 17:18
Så gjorde det på mitt rio 240 också, någon millimeter bara..
Det hände aldrig något värre så i mitt fall var det bara ett skönhetsfel :)
#3 - 1 januari 2007 17:28
Aah okej, det låter bra iaf. Men man blir ju lite orolig när det händer något oväntat med ett akvarie! Mitt förra sprack så mina nerver sitter utanpå kroppen när det gäller vatten =D
Tack för svaret =)
#4 - 4 januari 2007 17:38
Köpte ett 450 liter juwel i sommras sen när jag fyllde de så fick jag inte änns på lysrören över akvariet.. och de är ju inget man förväntar sig av en så kallad kvalitets tillverkare!... men jag gick till butiken jag köpte de ifrån och talade om mitt problem och fick därmed ett nytt akvarium.. alla akvarium rör sig givetvis litegrann men de ska ju vara inom rimliga gränser...
#5 - 5 januari 2007 11:01
Ja precis man tycker ju det! Jag har skickat bilder osv till general importören av Juwel i Sverige och väntar på svar därifrån. Ingen kan ge mig ett bra svar utan säger att det nog bara är ett skönhetsfel, men jag nöjer mig inte med det =) Och sedan i morse nu, så fick jag faktiskt ett svar från Juwel själva om mitt fenomen, så jag citerar det här nedan till er andra som eventuellt får samma "problem".
----------------------------
Dear Sir,

Thank you for your enquiry. Please be informed that some mm expansion of such molding frames is absolutely okay. Often seeing the expansion needs some time of running. It is nothiing you should be worried about.

Kind regards,

JUWEL Aquarium GmbH & Co. KG
SERVICE
Birgit Fischer
---------------------------
#6 - 5 januari 2007 17:32
Butiken jag hade köpt de ifrån sa att de aldrig hade varigt med om ett sådant problem... som vanligt är man ju först med allting.. sen när jag fick de nya akvariumet så gick de ungefär en 2 månader sen gick ena lysrampen sönder och de går inte att kolla om de är någon glimtändare som har lagt av för hela rampen är ihoplimmad... SKIT BRA JUWEL!!! utan jag fick som vanligt åka tillbaka till butiken och jag sa då att jag var ganska trött på de här... så jag fick en ny lysramp oxå... så de är bara att stå på dig annars kan du säga att du inte är nöjd med att ha dessa fel på ett "kvalitets akvarium" utan att du vill ha pengarna tillbaka. och kan gå och köpa ett annat i någon annan butik... de är bara att stå på dig!!

Lycka till!!

Mvh/Stephen
#7 - 5 januari 2007 20:40
Hehe du det där låter verkligen som min tur med, jag kan säga att min lysramp inte har varit helt problemfri heller! Jag hade haft den i ca en månad när ena lysröret la av.. Åkte till affären, fick ett nytt. Sedan en vecka senare pajjade det andra! Helt sjukt.. Men jag fick även då ett nytt. Det var Juwels egna lysrör o verkar ha varit en andrahands sortering. Så efter det fick jag ett Aquastar o ett Aquasky eller vad det heter. o dom funkar kanon!
Ska för övrigt höra med butiken efter helgen vad dom vill göra med mitt dilemma! Det är ju inte så lätt att bara åka in med akvariet =P

Mvh /Mikael
#8 - 5 januari 2007 20:50
Plast detaljer rör sig mycket vid temperatur skillnader (ca 1cm/meter).
Har jobbat mycket med plaströr mm.
#9 - 5 januari 2007 20:53
Plast detaljer rör sig mycket vid temperatur skillnader (ca 1cm/meter).
Har jobbat mycket med plaströr mm.:)
#10 - 5 januari 2007 21:12
Jag tänkte nästan att det kunde vara något sådant problem.. För jag har fått för mig att det glipar mindre på nätterna när rampen är släkt. Men inte visste jag att det kan expandera så mycket! =D Tack för infon!
#11 - 5 januari 2007 21:15
Är inte helt ovikigt vilken plast det är.

Finns plasteb som rör sig mer än det, och andra plaster som inte rör sig på flera kilometer....
#12 - 5 januari 2007 21:23
Vad för plaster som inte rör sig på flera kilometer ??:).
Är ingen expert på plaster men var och ritade och byggde på en kemindustri och hade jätte problem vmed längd utvidningen.
Vårat MP akvarium har liknande uppförande.
#13 - 5 januari 2007 23:28
På vårt Rio 180L var det HF-Don, och då är det självklart inga glimmtändare.
Dock brukar det vara så att när ena av två lysrör lägger av på en armatur med HF-Don så slocknar båda rören.
Då måste man (var iaf så tidigare) stänga av armaturen och byta det/de trasiga lysrören.
Gör man detta när armaturen är spänningssatt så är det inte ovanligt att man förstör HF-Donet.

//Calle
#14 - 6 januari 2007 00:17
Hmm, det kanske var jag som pajjade det andra röret då.. Äsh, saksamma.. Tycker nog att dom ska hålla i 2 månader iaf =D

/Mikael
#15 - 6 januari 2007 00:40
Entreri skrev:
Hmm, det kanske var jag som pajjade det andra röret då.. Äsh, saksamma.. Tycker nog att dom ska hålla i 2 månader iaf =D

/Mikael

Det man vara många orsaker till att det gick sönder, så det behöver inte ha varit "fel" på prylarna".

//Calle
#16 - 6 januari 2007 01:28
Mitt Juwel kar är 6 år gammalt, har aldrig varit något fel på det. har bytt lysrör en gång. Det är aldrig affärens fel om något är fel utan tillverkarnas
#17 - 6 januari 2007 01:34
Mitt Juwel kar är 6 år gammalt, har aldrig varit något fel på det. har bytt lysrör en gång. Det är aldrig affärens fel om något är fel utan tillverkarnas

Nej det håller jag med om, att det inte är affärens fel. Men man tycker ju att det är märkligt att ett så stort företag ibland levererar bristfälliga produkter. Men det är klart, alla har väl måndags ex. i sina sortiment.
#18 - 6 januari 2007 09:12

Klart det KAN vara affärens fel, om de erbjuder en undermålig produkt som inte uppfyller de krav man kan ställa....

Sedan vet man inte hur produkten är transporterad/lagrad, vilket kan påverka.

//Calle

Annons