Juwel rio-filtret

#1 - 30 augusti 2011 20:32
Vilka delar ska man byta ut efter ett tag i filtret?
Dom vita kuddarna som ska sitta högst upp, ska det vara en eller tre? Fick med tre....

Hur ofta bör man göra VB i 240 liter?
#2 - 30 augusti 2011 21:00
30% 1 gång i veckan. som i mer eller mindre alla kar. men 30% en gång i veckan blir jättebra.
#3 - 31 augusti 2011 23:04
Hur länge bör jag vänta innan första vattenbytet då?....börjar bli lite bajs på sanden nu...:p
#4 - 1 september 2011 10:18
Dom vita är fin filter som ska kastas varje gång man byter. Jag byter mitt varannan vecka. Men det beror ju på belastningen i akvariumet med.
#5 - 1 september 2011 10:19
Är också nyfiken på vilka av de där kuddarna man skall byta och med vilken intervall. Jag satte bara en sån där vit kudde när jag startade igång. Men så tänker jag att den svarta kudden med aktivt kol kan ju inte hålla hur länge som helst. Den blåa kudden som skulle minska nitrat eller om det var nitrit kan ju inte heller hålla hur länge som helst. De blåa verkade ju bara ha som funktion att filtrera, så de borde man ju kunna skölja ur. Kistan med vita stenarna i, hur ofta skall man byta den?
#6 - 1 september 2011 12:50
hmmm....

jag vet i fasen om jag har gjort fel nu, men....

jag hade inget vitt ludd/vadd i mitt 240 riokar,,,,,de åkte ut efter 2 veckor....

jag bytte ut alla kuddar mot enbart grov filtermatta......

så....hur gick det då ??

jotack....jag behövde enbart rengöra filtret typ 1 gång per år.....och då var det nog mest för att jag ändå
var nere i karet och råddade runt....

stabila vattenvärden.....jo....aldrig en tillstymmelse till krasch....stabilt som fan....

om man bortser från den sommaren när fiskvakten inte fattade att man skulle mata fisken...inte bara glo på den....

karet tuffade i lite mer än 4 år så....nu står det i förrådet.....

väck med alla dumma filtervaddar.......

bättre att lägga pengarna på en liten extra cirkpump.

.
#7 - 1 september 2011 16:02
Står på juwels hemsida ..
#8 - 1 september 2011 17:17
Jag inbillar mig att det Juwel skriver på sin hemsida är det som de rekommenderar. Men eftersom de här kuddarna kostar pengar, så inbillar jag mig att det finns en samlad erfarenhet här ute över hur ofta man skall byta de olika kuddarna som bygger på empirisk kunskap.
#9 - 1 september 2011 17:19
håller helt med kensa, grov filtermatta är bäst :)
#10 - 2 september 2011 12:06
Så man kan alltså byta ut alla konstiga filter mot dom blå? Hur många blå får plats och är det bättre med grov än fint filtermaterial?

Extra cirkpump? Typ ett litet eheim innerfilter eller en annan cirkpump till juwelfiltret? Bör man byta ut den pumpen som kommer med juwelen?
#11 - 2 september 2011 12:15
Falconer skrev:
Så man kan alltså byta ut alla konstiga filter mot dom blå? Hur många blå får plats och är det bättre med grov än fint filtermaterial?

Extra cirkpump? Typ ett litet eheim innerfilter eller en annan cirkpump till juwelfiltret? Bör man byta ut den pumpen som kommer med juwelen?

japp, man kan byta ut dom alla mot den grova blå.

men men,,,,byt nu inte ut alla på en gång, då sabbar du bakteriefloran.
köp en skiva på 50x50x5 cm, mät på filterkammaren, lägg på 2-3mm på varje sida,
skär ut en fyrkant, ta ut allt gammalt filter, ner med EN kudde av det nya, sedan tebax
med alla de gamla, utom den sista som då inte får plats, upprepa var 3.e vecka
tills allt är klart, eventuellt kan man behålla den sista gamla kudden som bör isf vara
en medium i grovlek.

med extra cirkpump menar jag nått som skall vara komplement till existerande pump.
den som sitter i kammaren snurrar runt vattnet kanske 3-4 ggr / timme.

jag tycker att man får ett in i h-e bättre vatten om det snurrar 5-6 ggr.

med fördel kopplar man på ett strilrör på cirkpumpen.

tycker man det stör med en extra mojäng i karet, så köp ett ytterfilter.

(dyrt med kar.....)

.
#12 - 3 september 2011 08:33
Har juwel än cirkultationspump som är lite kraftigare än denna då? Vet du vad den heter och kostar ca? :)
Det blir väl inte allt för mycket blås i den?

Ja det kostar....:/ Tur man fick riot för 2995 på DM. Det är ju mer än 50% rabatt. :)
#13 - 3 september 2011 08:49
Den fina filtervadden fungerar bäst som mekaniskt filter, dvs den tar bort partiklar. En lite grövre matta fungerar som biologiskt filter. För stabiliteten behöver man bara ett biologiskt filter, men om man har problem med massa partiklar (hur man nu skulle få det) kan det vara bra att ha lite filtervadd. Annars rekommenderar jag som de andra, bort med vadden.
#14 - 6 september 2011 11:14
När bör jag göra första vattenbytet? Det har gått igång snart 2 veckor.
#15 - 6 september 2011 11:16
Falconer skrev:
När bör jag göra första vattenbytet? Det har gått igång snart 2 veckor.
Vänta 2 v. till om allt verkar bra!
#16 - 6 september 2011 12:14
50% anser att man skall byta vatten ofta vid uppstart, iaf vid nitritsymptom.

50% anser att man inte skall byta förrän karet är ganska stabilt, typ efter 3-4 veckor.

jag tillhör dom som säger, byt vatten, typ 10-20% varje dag så länge du ser om nitriten ökar.
när du ser nitriten stabiliserar sig, så dra ner på vattenbyten.

.
#17 - 6 september 2011 12:37
Håller med de föregående. Filtret blir betydligt bättre när man kastar juwels insatser och ersätter dessa med blå filtermatta.

Annons