Juwel Rio

#1 - 27 december 2007 21:43
Hej!

Nu har hjärnan börjat tänka igen...o jag antar att jag kommer att få sota för det...
Har fått en "grilla" i huvet av min älskade flickvän...jag citerar:
"Kan du/vi inte göra om ditt 180 L till ett saltvattenskar istället?" Hej o hå! Döm om min förvåning, min flickvän lägger sig i och vill hjälpa till! ;) Det var inte längesen hon sa det, men det hade juh varit riktigt häftigt när man tänker på det!

Nu till min fråga: Är det ens praktiskt genomförbart att starta ett saltvattenskar i ett Juwel Rio? Jag tänker mest på belysningen, räcker den standard rampen som finns? Och hur gör man med allt det andra? Det är juh inget borrat kar, så det får man ju lösa på annat sätt...

Som ni säkert märker är jag VÄLDIGT grön på ämnet än så länge...vet inte ens exakt vad som behövs för att starta upp, all teknik o så...men ska försöka snappa upp så mycket jag kan så får vi se...

Lite tips och hjälp på traven tas emot tacksamt!

Mvh Patrik
#2 - 27 december 2007 22:46
Välkommen till saltsidan! Var beredd på att ditt intresse för akvaristik kommer att explodera, nu har jag ialla fall varnat dig.

Läs Lasses trådar och på saltvattensguiden.se

Själva akvariet i sig kan jag inte uttala mig om.

Mvh Thomas
#3 - 27 december 2007 23:14
Kan tänka d...;) Har ju redan ett enormt stort intresse, men jag har absolut inget emot att vidga mina vyer! ;) Ja, jag har varit inne o läst lite på saltvattensguiden om hur man startar ett saltvattenskar, men blir lite FÖR mycket teknik på en gång, får läsa på några gånger till o låta det sjunka in...sen är det så svårt att veta VAD man verkligen behöver, den ena säger si och den andra säger så...och för en som inte är insatt i ämnet blir det svårt att avgöra vilket som verkligen är ett måste...[:o] Allt känns så godtyckligt...[:o] Innan man sätter fart och verkligen gör något seriöst av ett sådant projekt vill gärna kunna göra en hyfsad uppskattning av hur mycket pengar det kommer kosta tex...man vill ju inte komma halvvägs för att sedan upptäcka att det är en massa mer man måste köpa och pengarna är slut...

Mvh Patrik
#4 - 27 december 2007 23:38
"Nördarna" ;) på SG brukar väl räkna 100kr/L(18 000 för dig), men sen vart man hamnar själv är en annan femma. Kan bli mer, kan bli mindre beroende på hur mycket och vilken teknik du skaffar.

Först av allt skall du "göra" ditt kar. Dvs skriv/rita ned vad du vill göra med ditt kar. Massa fisk, koraller, blandat, stenkoraller, mjukakoraller, stora fiskar, små fiskar etc... När du gjort det är det lättare att häjlpa till.

Här har du en sida där du kan få en hum om vad som finns samt lite information om skötsel m.m. Glöm inte att räkna om till liter!

http://www.liveaquaria.com/product/categ.cfm?pCatId=15

Du sa det själv, godtyckligt. Det kan te sig så, men eftersom det inte finns några svar hittar alla sina lösningar på problem och det som funkar för en funkar inte en annan. Det som är lite av charmen. Du skall välja en akvarist och sedan följa dennes råd och ingen annan. Det är livsfarligt att lyssna på 10 olika för de har alla sina olika metoder och om de blandas kan det bli kaos.

Mvh Thomas
#5 - 30 december 2007 20:41
Ja, det känns faktiskt som att jag ska lyssna på EN o sen förlita mig på det...men med det sagt så vill jag juh självklart ha tips från ALLA här på zoopet också! ;)

Jag var på zoogrossisten i Lomma häromdagen och hörde mig för lite, helt förutsättningslöst, hur mycket det skulle kosta för mig att dra igång en saltare från början...Då sa jag att jag ville ha allting som verkligen är nödvändigt...mellan 5 & 8000 fick jag till svar...om jag köpte allt hos dom förstås...;) Skämt åsido, 18 låter lite mycket, men som sagt, är ju rätt grön i gamet...[:o] Men han på zoogrossisten verkade veta vad han snacka om, han sa att han dragit igång så måna saltare så...men, kan sikta på kanske 10.000 till o börja med iallafall...det kommer man juh en lite bit på vägen med iallafall...[:o]

Kan passa på att slänga in en fråga som jag glömde fråga han, hurpass viktigt är det med en sump? Och är det någon speciell procent av huvudkaret som avgör hur stor sumpen ska vara? Skulle 55 L räcka till ett kar på 180 L?

Mvh Patrik
#6 - 30 december 2007 22:39
"Jag har i princip köpt det billigaste karet som finns att få tag men efter bara 1 månad har jag lagt ut närmare 9000:-"

Citat från en på SG. Vet inte vad han räknade in då men 5-8000 känns lite. Emellertid beror det på, som jag sa, vad du tänkt köra. Du har ju dessutom karet och vad du själv gör med det avgör kostnaden. Kostnaden för belysningen är en av de saker som ofta glöms när man går över från sött till salt. Vet inte vad som finns i din ramp nu, men du ska nog räkna med att uppgradera. Kanske inte på en gång, men tro mig du kommer vilja ha mer ljuskrävande koraller efter ett tag ;).

10 000 känns mer realistiskt och är nog ett bra riktvärde. Väldigt ofta sticker det iväg för man glömmer vissa saker. Mitt tips; gör en lista över en längre tid där du lägger till det du kommer på efterhand. Några saker är salt, tester, belysning, Levande sten, pumpar, pvc-rör, sand etc...

Mvh Thomas
#7 - 31 december 2007 10:48
Jag håller helt med ang belysning! Den ska jag ändra så fort det blir aktuellt att starta upp, det finns inget annat alternativ tycker jag.
Det lustiga var att han sa runt 5 tusen utan belysning, runt 7 MED belysning...:confused: Det tråkiga var att han aldrig specifikt sa vad han tyckte jag behövde...men vad jag hann uppfattta var skummare, osmos, sand, sten, belysning...vaf-n...var det nåt mer...? Hmm, ja, det var ju det här med en sump då isåfall...och om jag förstått allting rätt så kan/ska man ha ett UV-filter i sumpen?
För mig är det fortfarande en hel uppsjö med prylar som man kan köpa till och som gör det ena eller det andra...Det jag är ute efter i dagsläget är egentligen bara dom sakerna som jag VERKLIGEN behöver för att dra igång det, o sen får man fortsätta köpa in "lyxgrejerna" efter hand...

Ett liten fundering som dykt upp är hur jag ska skärma av den nya starkare belysningen...det är tänkt att jag ska ha karet i vardagsrummet, så jag vill rikta så mycket ljus som det bara är möjligt ner i karet och inte ut i rummet på alla andra håll också...Jag har ju redan ett 640 L där och det är juh en relativt stark ljuskälla redan...funderar på om man ska kunna bygga nån form av låda runt belysningen...men kan bli svårt att få till nåt snyggt till ett välvt kar...nån som har nåt tips på hur man kan lösa det?

Jag vet, mycket frågor blir det, men hade varit väldigt tacksam för lite hjälp...[:o]

Mvh Patrik
#8 - 31 december 2007 16:22
har du t5-belysningen i ditt rio?
#9 - 1 januari 2008 11:25
I dagsläget går det malawi i karet, och därför har jag inte T5...men det måste väl vara det enklaste sättet att lösa belysningen? Två riktigt starka lysrör borde väl ge fullgott ljus eller? Så att jag kan behålla den befintliga rampen?

Mvh Patrik
#10 - 1 januari 2008 14:40
ett bra tips är att köpa något som kallas "lysrörshållare" och addera 2 rör yttligare.. så du får 4 rör totalt.. då kan man ha liter roligare koraller i burken.
#11 - 1 januari 2008 18:07
Ja, kanske det, men tror inte det blir så passande om jag ska ha kvar den befintliga standardrampen också...isåfall köper jag helt ny(a) ramper om så behövs...säljaren jag snacka med tyckte jag skulle ha en som hänger fritt ovanför karet, istället för att ha en ramp som ligger PÅ karet...är det stor skillnad på dessa två?

Mvh Patrik
#12 - 1 januari 2008 18:40
Beror på om du ska ha metallhalogen eller T5 rör.
#13 - 1 januari 2008 18:56
Ja, vad ska jag ha? Metallhalogen eller T5? Vad tycker ni? Skulle vilja ha lite koraller som är hyfsat ljuskrävande så...vill juh inte köpa det ena för att man sedan ska komma på att man inte har den belysning som krävs...[:o]

Mvh Patrik
#14 - 1 januari 2008 19:51
Ingen kan svara på den frågan utom du själv.

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7174
#15 - 1 januari 2008 22:52
ok inte jag mins helt fel så har du ett plast stag i mitten på akvariet.. relativt brett sådant.. har man då tex EN mh lampa+2 t5rör som hänger i mitten så blir det megaskuggan arne där staget sitter.. då är alternativet istället att öka på befintlig belysning med 2 rör till så kan du ha det mesta i akvariet troligtvis.. får bara placera dom mest krävande korallerna nära belysningen högt upp.. , detta till en ganska låg kostnad..
#16 - 3 januari 2008 12:25
Ja, jag måste juh absolut försöka "komma runt" det där med mittenstaget, o ja, det är modell BRED på det...
Jag får kolla lite på alternativen ang. belysning, helst av allt hade jag ju ändå velat behålla den befintliga rampen, o sen köpa till lysrösrshållare...
Om man nu ska ha lite mer ljuskrävande koraller så är det metallhalogen som gäller om jag förstått allting rätt?
Är det stor skillnad i watt på "vanliga" lysrör och metallhalogen? Pallar min standardramp med att man byter ut dom befintliga mot metallhalogen?

Så, nu har jag bombat er med lite frågor igen...[:o];)

Mvh Patrik
#17 - 3 januari 2008 13:30
Läste du inte länken jag gav dig?

Du kan inte ha ha MH i din befintliga ramp, tror minimum avståndet till vattenytan skall vara 30 cm för MH. Värmeutväxlingen från MH är x antal ggr högre än från T5 rör. Dessutom behöver du en annan typ av reflektor m.m. till MH.

Mvh Thomas
#18 - 3 januari 2008 13:34
kostnadsmässigt är det stor skillnad att ta o bygga till2 rör eller som alternativ byta ut rampen mot något annat. tex mh belysning. det man får göra är att när man lägger i LSen så ser man till o få lite ls högt upp så om man köper ljuskrävande koraller att man då kan placera dom just där.. o mindre krävande koraller lite längr ner på berget..

men som dina olika frågeställningar ser ut så tycker jag att du ska läsa en bok om saltvatten innan du lägger ut massa pengar.. daniel Knop's Saltvattensguiden kan vara lämplig.
#19 - 3 januari 2008 13:39
havre skrev:
Läste du inte länken jag gav dig?

Du kan inte ha ha MH i din befintliga ramp, tror minimum avståndet till vattenytan skall vara 30 cm för MH. Värmeutväxlingen från MH är x antal ggr högre än från T5 rör. Dessutom behöver du en annan typ av reflektor m.m. till MH.

Mvh Thomas

Hemskt ledsen, jag missa den totalt.......

Mvh Patrik
#20 - 3 januari 2008 14:16
Jaha! Den gav i alla fall mig en del kött på benen och jag tänkte på MH ett tag men pga av karets placering blev det T5. Eftersom MH måste sitta högre blir det en större spridning av ljuset, vilket du inte ville ha. Gå till en butik och jämnför de två så du även ser skillnaden på T5 och MH.
#21 - 3 januari 2008 14:37
Ja, jag ska faktiskt göra det...har nu läst igenom länken mer eller mindre, ;) tack förresten, i efterhand!

Jag vet inte, men som du säger, T5 passar nog bäst för mig också i det här läget...
Dessutom verkar det som att det medför lite mer "problem" eller vad man ska säga med Mh...när det började pratas om extra kylsystem/fläktar till belsyningen kände jag att det var lite FÖR avancerat för mig...
Sen alla prisdiskussioner osv får man ta som det kommer, och som jag förresten för övrigt inte kunde urskilja vilken av lösningarna som var mest ekonomisk...

Vad jag förundras över är hur folk har svårt att acceptera att det finns olika åsikter...det kanske bara var jag som fick den uppfattningen när jag läste länken, men man håller verkligen på sin idé...blev ganska hetsk stämning emellanåt...
Men som sagt, intressant läsning och nyttig för mig inte minst!
Så en än gång, tack!

Mvh Patrik
#22 - 3 januari 2008 14:55
Haha!
Du läste en tråd SG och fick redan smaka på den ökända intoleransen. Du kan ju fråga Lasse om hur det kan vara på SG...
#23 - 3 januari 2008 15:03
Haha! sedär, då var det inte bara jag då alltså? Men hur tusan kommer det sig att man är så? Jag fattar inte grejen...:confused: Men då får man se till o va på sin vakt då om man skulle få för sig o gå in o diskutera nåt där...;)

Mvh Patrik
#24 - 3 januari 2008 19:53
Jag skulle tro att4ggr 39w skulle fungera bra för dig om du vill ha stenkoraller.
Det går att modda rampen så man får in det hela, jag har inte gjort nåt sånt själv men jag har sett ett väldigt fint bygge av en gammal zpet räv(oveb).
De karet var modifierat för att klara av koraller, därav så byggde han även in fläktar i rampen (verkar vara ett måste).

När tempen börjar vandra uppåt 30 så börjar de gå åt skogen rätt ordentligt med korallerna.
Förövrigt så kan du prova på med mindre ljus och lite mjukisar(skivanemoner knappar osv) som inte är annars heller så krävande.

//NiXoN
#25 - 3 januari 2008 22:06
Hmm ja, jag får se hur jag löser det hela rent tekniskt, med eller utan fläktar...men T5 får det nog ändå bli iallafall...Och kan man lösa det på sånt sätt som du säger så borde det ju bli ett fullgott ljus...Så då kan man juh kanske säga att ett problem troligtvis är ur världen...

Mvh Patrik

Annons