Juwel rio 240 liter

#1 - 16 juli 2008 18:37
Hej på er!

Jag har spanat in ett Juwel akvrium på 240 liter, som var utrustat med 2st T5 lysrör, pump och doppvärmare och jag tänkte fråga er om vad ni har för erfarenheter och om det är något som man bör tänka på etc.
Jag har läst lite i forumet om just juwel och sett lite för- och nackdelar, men inläggen är typ 4 år gamla så dessa negativa saker kanske har förbättrats?

Om t.ex. lysrören inte är bra kan man byta eller installera flera på ett smidigt sätt?
Kan man uppgradera pumpen om det behövs?

Tackar för svar,

Med Vänliga Hälsningar
// Johanna
#2 - 16 juli 2008 18:51
Hej Johanna!

Jag har ett Rio 180 för tillfället men håller på att starta upp ett Rio 400.
Mina erfarenheter är väldigt goda. Juwels akvarium är snygga och praktiska.
Bilagor:
#3 - 16 juli 2008 18:58
har ett, om man vill ha mer eller mindre pump är det ju bara att byta, juwel har ju olika styrka på dem, sedan är ju alla juwel akvarier ljussvaga, så skall man ha ljuskrävande växter behöver man nog ha mer, men med rio 260 vet jag ingen enkel att förstärka, andra vet?
#4 - 16 juli 2008 19:16
du får in två stycken juwelramper i locket utan problem om du vill ha mer ljus, dock får du skära till plastlocken så de passar...
#5 - 16 juli 2008 21:20
Och problemen på belysningen är på deras T8-rör och T5 har de inte haft så länge, men jag har inte hört något negativt om dem (ännu;)). Enda nackdelen som jag ser det är att de har ett eget mått på lysrören så du är mer eller mindre tvungen att köpa deras rör.

Det går att uppgradera pumpen till Juwels innerfilter, antingen om du byter hela pumphuvudet eller som en del provat, bara byta impeller till storleken större än vad du har nu.
#6 - 17 juli 2008 12:39
flocki skrev:
Hej Johanna!

Jag har ett Rio 180 för tillfället men håller på att starta upp ett Rio 400.

Mina erfarenheter är väldigt goda. Juwels akvarium är snygga och praktiska.

Håller med där. Jag valde just Rio 400 för att det är supersnyggt och att jag har hört att Juwel ska vara jättebra:D
#7 - 17 juli 2008 19:20
Jaha, okej =)
Tack så mycket för era svar @)----

Annons