Juwel Rio 240

#1 - 8 september 2004 17:51
<font face="Comic Sans MS"><font color="red">Hur varmt kan man få med värmaren som sitter i det karet original?
För pumpen massa väsen?
Har för mig jag läste nån tråd om det för längesedan.
Ska köpa ett sånt svart imorrn tänkte jag för 2795:- nytt i affärn =)
Billit som fasen eller?

// matte</font id="red"></font id="Comic Sans MS">
#2 - 8 september 2004 18:17
Har ett sånt.!
Säger bara grymt trevligt akvarium o nej jag tycker inte den för nåt väsen .!!
Ha kul o enjoy den har ett väldigt bra filter däremot .:)..!
Om det är normal befolkat vill säga .!
#3 - 8 september 2004 18:19

Hur varmt !! Ingen aning !

Pumpen är nästan ljudlös om bara locket ligger på ordenligt.

Det är billigt om möbel ingår annars är det väl ett normalpris !

Du kommer att behöva komplettera/byta rör ganska omgående i ett sådant kar. Default-konfigen av ljus i Juwel suger !!

#4 - 8 september 2004 18:26
Mmm håller med ovanstående amgående Lysrören.:(
Men temperaturen i mitt ligger runt 26 stadigt utom på sommaren måste man slå av doppisen.:) Hemma hos mig.!
#5 - 8 september 2004 18:42
Har ett annat Juwel kar, bra filter som sagt.. Även vid hård belastning... Värmaren är bra säkert på 200 watt eller så.. Räcker för mer än 30 grader... Pumpen är tyst..

Bra pris om bänk ingår... Herkules Zoo i GBG tar 2995:- för ett sådant paket...
#6 - 9 september 2004 07:56
Ska fanimäj slå till idag då =)

Fast det är igentligen för litet...skulle ju ha ett 720 kar ja jö.
Men man kanske kan få ett rio 400 för bra pengar me...ska höra me affärn.

Tack för svaren iaf..// Matte
#7 - 9 september 2004 08:21
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
förresten....vad e det för fel på ljuset i rampen då?
det måste va 2 rör i den eller?
reflektorer kan man väl stoppa i ??
#8 - 9 september 2004 08:31
Jag har ett RIO 180l och jag tycker pumpen väsnas lite mycket, ska byta till ett ehiem filter istället. Både för det väsnas och för att det är ivägen för en bakgrund. Annars är akvariet schysst på alla sätt.

Jag har bytt mina rör mot ett powerglo och ett aquaglo, mest för att jag inte tycker det var snyggt med dom pissgula rören som satt orginal.
#9 - 9 september 2004 08:38
Jag har två Juwel ett 180l och ett Rio 400, jag har absolut inget att klaga på. Jag är hur nöjd som helst och pumparna låter nästan ingenting. Jag skulle nog köpa ett Rio 400 om jag vore som dig. Man vill ju ständingt ha större så risken är nog att du ångrar dig om du köper 240an.
#10 - 9 september 2004 15:37
Grejen e att jag har ett 375 kar redan o kärringen går ju inte me på att köpa ett till som e större av löjliga utrymmesskäl *tssss*
Sånt kan man ju inte ta hänsyn till....elr?
Iallafall så hörde jag med handlaren vad ett rio 400 skulle gå lös på o då svara han 6700:- o ja hosta till lite....hmm dyrt =(

Ska då ta o köpa 2 rio 240 a; 2800 :- o ställa breve varann tätt.
Kan nog bli rätt coolt.

Eller ett bara....ska ju ha bakgrund o skit me o svart rådasand.
Sen ska de ner lite l-malar o diskus.
#11 - 9 september 2004 16:11

Sin respektive "lurar" man så här...

Jo jag tänkte sälja akvariet och köpa liiiite större...

En tid senare när det nya är köpt !!

Jo det lilla verkar liiiiite svårsålt...

Jag tycker det är liiiite synd att det svårsålda står tomt !! Det kanske ruttnar då :)

Klart !!

Angående rampen så ger den 0,33 Watt/liter , det är jättesvårt att få till växter i det ! Bygger man ut med ytterligare ett och sätter paraboliska reflektorer på alla så fungerar det mycket bättre.

Kolla mitt galleri så ser du hur lätt det är !

Det är ju praktiskt på alla sätt att växterna mumsar i sig lite av det kväve som filtret producerar !

#12 - 9 september 2004 17:42
Konstigt det där med att det skulle saknas plats för ett "litet" kar till. Möter samma motstånd här.[?]

Har ett Juwel Rio 180, filtrer funkar utmärkt. Däremot skallrar det i pumpen ibland. Jag har fått för mig att det är när doppvärmaren går, för det försvinner om man puttar till den. Nå´n som har ett tips? Har satt reflektorer på lysrören för lite bättre ljus.
Har 26-27 grader utan problem med värmaren.

Pris i GBG för Juwel hos Herkules: http://www.herkuleszoo.se/akvarium.html

#13 - 9 september 2004 18:30
Jag har ett 240l RIO och ett 160l av den enklare modellen som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu. Man kan få ljud från pumpen när utblåsröret ligger ann mot filterlådan. Enligt ett rykte (=min fiskhandlare) så är problemet något tydligare på nyare modeller än på de som var standard till för två år sedan eller eventuellt lite senare. Som tur är brukar det vara lätt att bli av med ljudet, det är bara att reka lite på pumpen så brukar det sluta skallra.

Det varmaste jag haft i akvariet är 32 grader, vilket skedde när termostaten i värmaren hängde sig så att den var på hela tiden.

#14 - 9 september 2004 18:53
Skallert försvinner om man puttar till pumpen eller doppvärmaren, men återkommer efter ett tag. Kan man kanske lägga nå´t mellan (runt utblåsröret? Filtermatta kanske?
#15 - 9 september 2004 18:57
Ursprungligen skickat av Sven W

Det varmaste jag haft i akvariet är 32 grader, vilket skedde när termostaten i värmaren hängde sig så att den var på hela tiden.

Jag fick ett nytt rekord på 34 grader när jag kom hem efter en vecka på öland och utan doppvärme dessutom =). Hade en rejäl brunalg invasion men fiskarna var lika glada för det. Har aldrig kört med doppvärmare sen jag köpt det, har konstant temp på 25-26 grader nu.

Annons