Juwel Rio 240

#1 - 12 februari 2010 19:14
Nån här som har ett och vill visa bilder?

Ska kanske beställa ett sådant på söndag :D

Men undrar lite först, hur är det med filtret som följer med, går det att ta bort om man inte vill ha det?
Hur bra är det, räcker det till ett normalbelastat sällskapskar?

T5 rören som medföljer, är de okej till växter?

Hur tungt är själva glaskaret, orkar 2 ganska klena tjejer bära det? [:o]

Något annat man ska beställa till när man ändå beställer?
#2 - 12 februari 2010 20:10
gickan_87 skrev:

Ska kanske beställa ett sådant på söndag :D

Men undrar lite först, hur är det med filtret som följer med, går det att ta bort om man inte vill ha det?

Jag kan bara svara på den ena frågan. Eftersom jag är klen tjej själv skulle jag uppmana dej att skaffa 2 starka killar. Min pappa + sambo bar ett lika dant, och de tyckte det var tungt! Tänkt på att ni ska få in det i bilen oxå....eller hur ni nu ska fixa hem det. Lycka till!
#3 - 12 februari 2010 20:13
Det är ju bara det att jag inte känner någon som har lust att hjälpa mig :( men möbeln får man väl i en kartong, omonterad?
#4 - 12 februari 2010 20:19
gickan_87 skrev:
Det är ju bara det att jag inte känner någon som har lust att hjälpa mig :( men möbeln får man väl i en kartong, omonterad?

Jag köpte mitt begagnat. Du får kolla upp i den affär du ska köpa det i om det är monterat eller ej ( kan finnas uppställning ex). Du har ingen vänlig granne eller liknade som kan hjälpa dej?. I affären kanke de kan hjälpa dej in med det i bilen, men man vet ju aldrig. Vi fick in akvariet ( bara glas delen) i baksätet på en volvo v.70. Bänken var monterad å gick inte in i bakluckan utan bara i baksätet, så vi fick åka 2 ggr.
#5 - 12 februari 2010 20:21
ok.får höra mig för :)
#6 - 12 februari 2010 20:38
Jag och min sambo köpte visserligen inte ett lika stort (180L rio), min sambo är jättestark och jag är en klenis på knappt 50 kg. Vi hade inga problem att ta oss uppför en trapp och in i lägenheten (bar i varsin ände). Vet inte hur stor viktskillnad det är mellan dem?

Vårt var monterat när vi hämtade =)

Är helnöjd med mitt (vårt =P) nya akvarium!! Har inget att klaga på än sålänge =)
#7 - 12 februari 2010 21:18
Jamen så bra då :)
#8 - 13 februari 2010 17:44
Hur många kg grus behövs för att få det snyggt?

Några fler som har något att tillägga? :D
#9 - 13 februari 2010 18:07
gickan_87 skrev:

Kolla på min Zoon, där är ett 240 liters Juwelkar.

Jadå, och det är inte så svårt. Bara en flätad fiskelina att såga med, eller en lång filékniv som du skär av silikonplupparna med.
Jadå, det är faktiskt ett av de bättre original innerfiltren som du kan ha, men strunta i det aktiva kolet som följer med.

Nja, de är väl säkert OK men inga toppengrejer. Det finns heller inte så många rör på marknaden att välja mellan då Juwel har en egen längd på sina T5-rör...

Ska nog inte vara något problem.

Det enda jag kommer på så här på rak arm är reflektorer till rören...
gickan_87 skrev:
Hur många kg grus behövs för att få det snyggt?

Ca 30 kg.
#10 - 13 februari 2010 18:10
Så man kan inte köpa annat än T5 rör senare alltså? och jag som brukar köra med GLO rör och är så nöjd med dem :/
#11 - 13 februari 2010 18:17
Jag vet inte hur stor marknaden på Juwels längder på T5 har blivit, men jag tror inte du ska ha för stora förhoppningar där. Kolla annars om de inte fortfarande har T8 ramper kvar i sina paket.
#12 - 13 februari 2010 19:21
Finns bara juwels egna day, colour och nature rör till deras T5 ramper fortfarande. tycker dom fungerar helt ok, mina växter frodas iallafall. Gick åt 1påse om 30kg sand till mitt 180L rio så skulle gissa på några kg mer till ditt akv.
Jag skulle rekommendera att köra med kolfiltret du får med nu i början för att laka ur all skit i vattnet då jag antar att du inte har inkört akvarievatten till hands. Efter några veckor är det bara att köpa till ett coarse och byta ut det mot.
#13 - 13 februari 2010 19:34
[QUOTE=Grottbert;1380313]Jag skulle rekommendera att köra med kolfiltret du får med nu i början för att laka ur all skit i vattnet då jag antar att du inte har inkört akvarievatten till hands[QUOTE]

Tänk för att jag har det ;) hela 120 liter -/+ några liter :D

Blir till att beställa karet imorgon iaf. Får nöja mig med deras lysrör.
#14 - 13 februari 2010 19:36
Grottbert skrev:
Jag skulle rekommendera att köra med kolfiltret du får med nu i början för att laka ur all skit i vattnet då jag antar att du inte har inkört akvarievatten till hands.

Tänk för att jag har det ;) hela 120 liter -/+ några liter :D

Blir till att beställa karet imorgon iaf. Får nöja mig med deras lysrör.
#15 - 13 februari 2010 19:45
Ja, det är ju bra. Spara kolfiltret tills du behöver medicinera nån gång(nån gång kommer säkert den där vitaprick sjukan) Bra att ha för att laka ur medicinrester ur vattnet.
#16 - 13 februari 2010 19:46
ok. då åker det in i skåpet när karet kommer hem och ska börja startas :)
#17 - 13 februari 2010 22:18
emmol skrev:
Jag köpte mitt begagnat. Du får kolla upp i den affär du ska köpa det i om det är monterat eller ej ( kan finnas uppställning ex). Du har ingen vänlig granne eller liknade som kan hjälpa dej?. I affären kanke de kan hjälpa dej in med det i bilen, men man vet ju aldrig. Vi fick in akvariet ( bara glas delen) i baksätet på en volvo v.70. Bänken var monterad å gick inte in i bakluckan utan bara i baksätet, så vi fick åka 2 ggr.

var bilen full?
vi fick nämligen in alltihopa i vår V70 med fällda säten.
#18 - 14 februari 2010 10:14
FiaLotta skrev:
var bilen full?

vi fick nämligen in alltihopa i vår V70 med fällda säten.

Vi fällde inte sätena, fråga mej inte varför! Men det vara bara en åktid på 10 min. Är så nöjd med detta akvarium!
#19 - 14 februari 2010 17:00
Idag beställde jag karet :D
Ska hämta det på fredag :D
#20 - 14 februari 2010 17:01
Men en undran, ni som har dessa kar vad har ni för grus/sand och har ni frigolit i botten på karet?
#21 - 14 februari 2010 18:08
Jag har ett liggunderlag i botten och 3mm sten =)
#22 - 14 februari 2010 20:11
"måste" man ha frigolit/liggunderlag i botten om man inte kommer ha stenar/rötter som kan rasa ner?
#23 - 14 februari 2010 21:48
Nope, det behöver du inte.

Annons