Juwel Rio 180, malawi

#1 - 23 mars 2007 07:31
Jag fick mitt Juwel Rio 180 igår kväll, tjohoo :) .
Så nu ska man ju dra igång det och då skulle jag vilja ha lite tips.

Jag tänkte ha demasoni och golden fiskar där i. Inredning tänkte jag ha den röda slimline med rådasand men jag är lite rädd att det kommer att bli för rött då med tanke på sanden också drar åt rött.
Har ni några tips på sand/grus och nån billig bakgrund.

Sten tänkte jag åka över till Öland och leta efter, så där får vi se vad jag hittar men antagligen kalksten. :)

En fråga till. Ska man fylla akvariet med vatten innan man sätter i bakgrund för att se så att det inte läcker?

Om det är nåt mer man behöver veta så är jag öppen för förslag.

/Simon
#2 - 23 mars 2007 08:19
Kom på en fråga till.
Behöver jag köpa en ny impeller till filtret som klarar 1000 l/h?
#3 - 23 mars 2007 08:25
Hur du inreder är mycket upp till hur korrekt du vill ha det. Mitt 720 malawi är inrett med engelsk sjösten i 1-2mm storlek eller så och stenar från ett småländskt grustag. Med lite algbeväxning blir det mycket nära the real deal.

Vad det gäller bakgrund tror jag att du är inne på rätt spår med slimline, det blir väldigt vackra bakgrunder men jag tror man ska se till att få lite blickfång i förgrunden så att inte ögonen börjar registrera hur platt bakgrunden är.

Vad det gäller röd slimline, rådasand, kalksten etc. har jag inga direkta råd att ge. Men försök titta runt i lite akvariebutiker, hemsidor här och var och få inspiration om hur andra byggt snygga malawikar.

Cheers
#4 - 23 mars 2007 09:53
Defenseman skrev:
Kom på en fråga till.

Behöver jag köpa en ny impeller till filtret som klarar 1000 l/h?

Nej, du behöver inte en ny, men det är inte heller fel att byta upp sig, men du kan även sätta i ytterligare ett innerfilter om du vill ha mer blås och då får du desutom ytterligare filtervolym och säkerhet vid ett ev pumphaveri.
#5 - 24 mars 2007 09:16
jag har ett rio 180 och det funkar klockrent med malawi!

jag köpte juwel rocks bakgrunder 2 st och du måste tömma akvariumet för att lägga dit dem!

jag har hyffsat mycket gömställen och stenar ! bakgrunden gör visst skydd också eftersom att den inte är rak och fiskarna tycker om att gömma sig i bakgrunden!

Annons