Hej!
Jag har fem Juwelkar, så du förstår säkert att jag gillar deras akvarium och bänkar. Som jag förstår var det väl någon särskilt modell som ett tag hade problem med ljusrampen. Men man har ju garanti, så är det något som inte fungerar som det ska så får man ju givetvis nytt.
Själv använder jag det medföljande innerfiltret i alla mina akvarium och tycker om dom. För att vara innerfilter är det väl tilltaget med filtermaterial och jag tycker också att själva plastlådan som innehåller filter, pump och värmare är tillräckligt diskret och lätt att dölja. Vill man instället byta till ytterfilter så går ju lådan att ta loss med lite pysslande. Sen finns det även Back to nature-bakgrunder som är gjorda speciellt för möbelkar, exempelvis Juwel, och som har plats för innerfilter.
Jag tycker om Juwel för att de ser snygga ut, man får med allt man behöver och bänkarna passar perfekt till karen och är praktiska att förvara saker i. Sen tycker jag om att det inte är en utanpåliggande ljusramp utan att den är inuti karet, så det blir platt på ovansidan.