Juwel Rio 180 l

#1 - 15 februari 2008 13:22
Hallå allihop!

Jag är på gång att köpa mitt första akvarium och har fastnat för Juwel Rio 180 liter. Är det någon som har positiva eller negativa erfarenheter av den modellen?

Borde jag kanske titta på en annan modell - jag läste någonstans att det varit en del problem med det elektriska för Juwel-akvarium.

Eftersom jag är en riktig nybörjare är jag förstås extremt tacksam över synpunkter, råd och tips från alla er experter!!

-anders
#2 - 15 februari 2008 14:09
Vi har ett 400l Rio och ett 260 l vision och är nöjda,men det jag lärt mig efter att ha köpt dessa nya är att det går och göra riktiga fynd på blocket när det gäller akvarium.

Thomas
#3 - 15 februari 2008 14:13
Hej och välkommen hit:)!
Jag har Juwel 240 och det skiljer inte så mycket mellan dessa förutom storleken. Det finns både för och nackdelar med karen och jag kan dra några här.
Det är billiga kar och du får mycket för pengarna eftersom det är helt komplett paket med pump, värmare, belysning och möbel. Pumpen kan många tycka vara i klenaste laget men du kan komplettera den med antingen större pumphuvud, byta impellern eller sätta ett filter till i karet.
Ljuset har som sagt varit en nagel i ögat på Juwel, men de har skött sina garantiåtagande utan anmärkning och det är inget man behöver vara rädd för. Sedan har de även börjat med T5rör, men jag skulle nog inte välja dessa eftersom det är en riktigt special som Juvel kör med och egna mått på rören och det är bara Juwels egna rör soom passar dessa.
Är det något mer du undrar över är det bara att fråga så får du säkert svar från någon;)!
#4 - 15 februari 2008 14:16
Hej!
Jag har fem Juwelkar, så du förstår säkert att jag gillar deras akvarium och bänkar. Som jag förstår var det väl någon särskilt modell som ett tag hade problem med ljusrampen. Men man har ju garanti, så är det något som inte fungerar som det ska så får man ju givetvis nytt.