Jag har inte något Juwel-kar men ett annat akvarium med heltäckande lysrörsarmatur och i detta finns det inte någon glimtändare så det kan kanske vara så för ditt kar också.
Jag har tittat efter... Det verkar som om locket utanpå går att ta loss.
Det verkar sitta med någon slags dubbelhäftande tejp. Förhoppningvis så hittar du en tändare där innanför. Jag vill inte bända loss den eftersom min/mina tändare fortfarande fungerar men om du är säker på att det inte är ett trasigt rör så verkar det ju om om du måste bända...
Jag tryckte in en vanlig matkniv i spåret och hörde hur tejpen släppte :)
Pumparna i mina 2 juwelakvarier låter när de sitter lite snett så att utblåsröret kommer i kontakt med filterlådan. Prova att reka lite på röret för att se om det minskar. I annat fall får du plocka isär pumpen och kolla att rotorn ser ok ut.
Vad jag sett har Juwel glimtändare i Rekord modellerna men inte i Rio (elektronisk tändning istället).
På min Juwel sitter tenneren bak på toppen v. det locket som er limt fast. Hvis du åpner det locket, så er det en glimttenner oppi. Men den løsnes fra utsiden (en stor plast skrue) så det er ikke nødvendig å åpne locket.