Juwel Rekord 110

#1 - 22 augusti 2004 11:24
Jag undrar om nån har ett juwel rekord 110. Är det så att det inte finns några glimmtändare i dom ? Hur funkar det annars?[:-116]
#2 - 22 augusti 2004 11:27

Jag har ett , jag kan kolla om ett par timmar...

Glimtändarna sitter gömda gissar jag ! Finnas måste de ju :)
#3 - 22 augusti 2004 13:30
Ja men vart ? rampen är ju inbrottsäker...:)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 augusti 2004 13:41
Jag har inte något Juwel-kar men ett annat akvarium med heltäckande lysrörsarmatur och i detta finns det inte någon glimtändare så det kan kanske vara så för ditt kar också.
#5 - 22 augusti 2004 14:00

Jag har tittat efter... Det verkar som om locket utanpå går att ta loss.

Det verkar sitta med någon slags dubbelhäftande tejp. Förhoppningvis så hittar du en tändare där innanför. Jag vill inte bända loss den eftersom min/mina tändare fortfarande fungerar men om du är säker på att det inte är ett trasigt rör så verkar det ju om om du måste bända...

Jag tryckte in en vanlig matkniv i spåret och hörde hur tejpen släppte :)
#6 - 22 augusti 2004 14:27
Okej tack för svaren. Dock så funkar mitt rätt bra emellanåt..men ibland tar den lite tid på sig att starta upp röret. Kan ju vara nåt som är glappt.
#7 - 22 augusti 2004 14:42

Mitt tar åxå någon minut emellanåt, det tänds dock alltid !

#8 - 22 augusti 2004 16:13
har det akvariumetoch det tar sån tid (ibland) att man faktist börjar undra. men det har inte varit nåt problem för mej=)
#9 - 22 augusti 2004 17:30
Klart det finns glimtändare men jag har ej sett på på mitt men det tar en bra stund i bland innan det tänder!
det går att knacka lite på ena änden!

jag har samma akvarie som du hoppas vi kan hålla kontakten! skaffade det förra veckan!

häls Conny
#10 - 25 augusti 2004 20:48
Connyvivi: Har du nåt problem med din pump att den låter mycket eller är det bara min som är knäpp?
#11 - 26 augusti 2004 09:24
Pumparna i mina 2 juwelakvarier låter när de sitter lite snett så att utblåsröret kommer i kontakt med filterlådan. Prova att reka lite på röret för att se om det minskar. I annat fall får du plocka isär pumpen och kolla att rotorn ser ok ut.

Vad jag sett har Juwel glimtändare i Rekord modellerna men inte i Rio (elektronisk tändning istället).
#12 - 26 augusti 2004 12:34
Vad jag sett har Juwel glimtändare i Rekord modellerna men inte i Rio (elektronisk tändning istället).

Mittåt! Jag fick just reda på att även i nyare Rekord akvarier är det elektronisk tändning. Mitt 4 år gamla har dock glimtändare.
#13 - 26 augusti 2004 17:09
Sven W: Vart sitter glimtändarena på din belysning?
#14 - 26 augusti 2004 18:00
På min Juwel sitter tenneren bak på toppen v. det locket som er limt fast. Hvis du åpner det locket, så er det en glimttenner oppi. Men den løsnes fra utsiden (en stor plast skrue) så det er ikke nødvendig å åpne locket.

Nate

Annons