Juwel-ramp som dött

#1 - 20 oktober 2011 19:38
Åkäj, så rampen till mitt Juwelkar på 200l hade slocknat idag när jag kom hem. Undersökning visade att ett av rören var trasigt, kan det vara så enkelt som att det var problemet, att båda rören måste vara igång, eller kan det vara nåt fel som är trasigt med rampen i sig? (Kan det ju vara ändå, såklart, men vore ju roligare att kunna börja med att testa köpa nytt rör än en helt ny ramp...)
#2 - 20 oktober 2011 20:37
Nej din lysramp är trasig. Testade att montera bort ett lysrör på min juwelramp och då tänds iallafall ena röret. Så om det hela röret inte tänds är rampen trasig.
#3 - 20 oktober 2011 21:50
Åkäj, olika bud här... Vissa säger att det funkar med ett, andra säger att deras bara tänds med två... Kan det bero på typ av ramp/rör? T5 är det tydligen jag har, iaf.
#4 - 20 oktober 2011 22:07
Jag har med T5. Var osäker på hur det fungerar när jag läste din fråga så jag släckte min ramp och monterade ur ena lysröret och tände igen och då lös det andra.
#5 - 20 oktober 2011 22:13
Skumt skumt... Jaja, lär ju testa med nya rör först iaf, måste ju ändå ha nya om ny ramp ska införskaffas...
#6 - 20 oktober 2011 22:14
Då är det olika! Jag har ett nytt Juwel 240 med T5. Skruvar jag ur ett rör fungerar inte det andra.
#7 - 20 oktober 2011 22:18
Okej är kanske olika komponenter i den beroende på hur stort kar man har. Mitt är på 450l kanske andra komponenter i den t5 rampen mot dom som sitter i 240.
#8 - 21 oktober 2011 07:46
Vanligt fel att juwelrampar lägger av. Det är något på elektronik kortet som inte håller måttet. Juwel vet om felet så jag har lyckats byta ut 2 rampar fast garantin hade gått ut. Värt ett försök.

Leffe
#9 - 21 oktober 2011 08:23
Har jobbat som åf med Juwels grejer, och ramperna varierar, även mellan exakt samma storlek på dem. Ringer någon klocka om att de ändrade kopplingsschemat ett visst årtal men jag minns inte detaljerna. Somliga ramper funkar med ett rör, andra inte - även med exakt samma storlek och oavsett T5/T8. Rätt att ordna nya lysrör, det behövs i vilket fall. Med två nya rör får du facit på hur din ramp funkar. Kan bli problem ändå, somliga ramper funkar ett tag och slocknar sedan. Trist nog är det bara att köpa ny ramp då, de är "inbrottssäkra" för att ingen ska klydda med elektroniken. Går inte ens att byta glimtändare.

Hilsen,

/P
#10 - 21 oktober 2011 08:47
Det förklarar ju varför det är så olika då, misstänkte nästan nån skillnad i tillverkning när folk sa så olika. Har hört med en lokal butik och ska få ta med rampen dit för att prova med nya rör, så det blir steg ett. I värsta fall hade han nya ramper också, så det ska förhoppningsvis lösa sig.
#11 - 21 oktober 2011 08:56
Fast t5 ramparna har ju inte glimtändare utan något don vad det nu heter.
#12 - 24 oktober 2011 09:06
Glenn, sant, men du kommer i vilket fall inte åt innanmätet - det sitter plastnitar på möget.

Annons