[QUOTE=Stahl;n2388378]Ok va bra. Då låter ja båda bara va tills de slutat va effektiva så byter jag den svarta till blå svamp istället. Jag har några extra filtermattor jag tänker jag kan använda upp sen blir det en svamp där med. Låter mycket smidigare än att ha massa olika saker som måste bytas ofta. :)[/QUOTE]
Ja men eller hur! Man ska ha en fungerande biologisk nedbrytning i akvariet och det utför vanlig filtermatta utmärkt sen finns det allsköns biomedia hit och dit och på pappret har de en oerhört stor porositet med stor yta för bakterier... på pappret alltå, i verkligeten när man använder den så sätter snart de fina fina porerna igen och hindrar den att fungera så där effektivt som det är tänkt, på pappret igen;)! Filtermatta har också den stora förträffligheten att du kan krama ur den och den får full effekt igen, keramisk biomedia är det lite värre med att rengöra.
Jag har i sommarhettan installerat en finfin luftpump och dragit luftslang till mina akvarier och driver ett gäng "spongefilter" och det är också väldigt effeltiva tycker jag.