Juwel pump

#1 - 31 augusti 2011 13:44
Hejsan. Jag köpte ett nytt Juwel Rio 240 akvarium för ett tag sedan, flyttade över större delen av vattnet från gamla akvariet. Körde med den gamla pumpen samtidigt som jag lät filtrena till den nya sitta i för att "fånga upp den gamla floran", mest för att röret till pumpen var trasigt när jag köpte det men men... Men nu när jag kopplat ur den gamla och bara kört på det nya filtret är det så att fiskarna kolat av. Alla malar och en del av cikliderna har dött. Nu när jag kopplat ur och tagit bort filtrena från den nya och bara kör med det gamla mår fiskarna mycket bättre. Det syns verkligen en markant skillnad. Har detta något att göra med att det är väldigt många olika filterkuddar i Juwels pump och i den andra är det bara "smutsfilter"? Eller är det det att dom behöver en längre inkoppning?
#2 - 2 september 2011 22:46
Har precis köpt ett likadant akvarium. Första funderingen är om du har tagit ur kolfiltret ur Juwel-burken? Den samlar ju på sig "skräp" en viss tid, och sen börjar den ju avge gifterna igen. Annars har jag överlag hört positiv kritik om Juwel-filtren.
#3 - 3 september 2011 10:04
nej, det har jag inte hört förut. Kanske ska prova med att plocka bort det då. en bra början iaf
#4 - 3 september 2011 15:58
Låter skumt att det skulle vara filtret. Hur mycket fisk hade du i det?
#5 - 4 september 2011 06:09
Hur länge samkörde du filtren?

Annons