Juwel och lösa CO2

#1 - 4 augusti 2014 21:14
Jag har ett 180 liters Juwelkar med original innerfilter (vilket jag vill behålla) och har nu startat upp trycksatt CO2 i detta kar.
Har en diffusor som jag initialt satte under dom 2 "insugen" under "utblåset" för att om möjligt få co2 att gå via pumpen och ut i karet. Detta fungerade inget vidare och nu har jag flyttat diffusorn längre ifrån filterboxen för att få bubblorna att hamna i strömmen från utblåset.

Jag känner att detta inte är en optimal lösning och tänkte om någon här redan har en lösning på detta "problem" :confused:?
Jag skulle helst vilja slippa ett ytterfilter, men om det är det som krävs får jag koppla in mitt lilla Eheim ecco filter för att distribuera CO2:n :)

Fungerar det att stoppa ner CO2 slangen med syresten i filterboxen under pumpen - blir det en bättre lösning?
#2 - 5 augusti 2014 05:04
Har ju själv ett Juwel 180. Prövat olika lösningar för lösningen av Co2. Det som fungerat bäst för mig är att jag satt en extravinkel (orginaltillbehör) som riktar utblåset rakt längs backsidan. I motsatta hörnet sitter en rördiffusor som ibland kallas Atomizer. Den ger extremt finfördelade bubblor.
Sedan har jag med hjälp av en redmoore-rot och en Javaplanta som lägger ett "lock" över diffusorn strax under ytan. Så strömmen från filtret kommer via ytan och gör att bubblorna pressas ner och virvlar runt några varv innan vattnet fortsätter mot framrutan och sedan längs framrutan tillbaka till filtret.
Det har varit en hel del pillande innan det fungerade perfekt. Det gör att vänstra hörnet fungerar som en slags reaktor. Så nu ligger lösningen på 25-30 ppm Co2 mest hela tiden. Hade tidigare svårt att komma över 20 ppm.
#3 - 5 augusti 2014 08:49
Tack för tipsen! Ska titta på en atomizer - ger den finare bubblor än en diffusor?
Håller på och labbar med innerfilter - jag har 2 stycken aquael turbo då jag funderar på att låta en gå kvar i karet.
#4 - 5 augusti 2014 13:41
Jag provade oxå att mixtra med juwels innerfilter och att lösa Co2 men det blev aldrig någon succe..... Sedan är det en smaksak om man vill ha dom här bubblorna överallt. Själv byggde jag en som fungerar precis som en Tunze Reaktor och det har fungerat bäst för mig....
#5 - 5 augusti 2014 20:17
Jag har tittat lite på Tunzes reaktor, men skulle ju vilja få till det utan ytterligare prylar i akvariet, men jag kanske får tänka om...:confused:
Maken började titta på mitt "problem" och har nu petat in syrestenen (som jag just nu släpper ut gasen genom) precis under pumpen vilket ser ut att fungera bra - ser en hel del små bubblor i akvariet, får se om dropcheckern slår om också. Jag håller tummarna :)
#6 - 5 augusti 2014 21:13
[ATTACH]70231[/ATTACH]

Funkar till mitt 180-rio :)
#7 - 6 augusti 2014 05:38
Det finns diffusorer av olika kvalitet/pris. För övrigt har dom en begränsad livslängd verkar det. Det keramiska materialet åldras och bubblorna blir större/färre med tiden, vilket försämrar effekten betydligt. Gäller även atomizer som väl fungerar på samma sätt.
#8 - 6 augusti 2014 23:07
Tack för tipsen!
Idag har färgen i dropcheckern varit mörkgrön så i det avseendet är jag på rätt väg, men ser fortfarande en hel del små bubblor i karet.
Ska låta allt vara i några dagar och fortsätter det vara "sockerdricka" i karet så blir det nog en reaktor.
#9 - 7 augusti 2014 04:01
Om jag för egen del inte fått det fungera med Co2 skulle jag, som Mathias, tveklöst satsat på Tunzes reaktor (vilket jag iofs funderar på) i ett akvarium på din storlek.
" target="_blank">
#10 - 7 augusti 2014 05:53
Undrar ifall det samlas restgas i Tunzereaktorn så den blir "chokad" och tappar effekt? Det kan det göra med motsvarande reaktorer som t.ex. http://www.aquatic-nature.be/eng_tornado.html eller http://dennerle.com/de/produkte/aquaristik/co2-versorgung/zubehoer/zugabe-geraete/cyclo-turbo
Ingen av dessa reaktorer har funkat bra för mig.
#11 - 7 augusti 2014 07:04
Nu kollar ju inte jag tekniken mer än att det fungerar och rör på sig. Jag har koll på tillväxten och det är ju alla gånger det som är det viktiga.

Frånvaro av alger och växter som växer som de ska är roligare än all teknik i världen.

Tunze-reaktorn fungerar riktigt bra för mig men allt kan ju vara bättre. Någon 100% lösning av gasen är det inte fråga om men det är hyggligt nära. Jag kör ganska hårt med den också.
#12 - 7 augusti 2014 07:56
Jag är väl förmodligen rätt trög [:o] men vad gör reaktorn som inte en annan pump gör?
I mina ögon så slår reaktorn sönder bubblorna, men det gör ju även en annan pump.....:confused:
"Beare with me please" [:o]
#13 - 7 augusti 2014 10:30
Tanken med en bra reaktor är att lösa CO2 i vattnet utan att skicka ut bubblor av CO2 i akvariet som blir mer eller mindre förlust av CO2. Slå sönder bubblorna med en pump som skickar ut dessa i akvariet är ju inte speciellt effektivt.

Annons