Juwel ljusramp trasig.

#1 - 30 september 2011 11:29
Hej!
Har precis tagit över ett Juwel Lido 120 ca 2 år gammalt. Har dock ett problem, jag får inte ljusrampen att fungera. Inget av de två rören lyser och har även inhandlat ett nytt som jag testat men det lyser ändå inte. Båda lysrören kan ju inte ha pajat?! Jag har även läst om att ballasten kan ha gått sönder och det enda att göra då är att byta ut hela armaturen eller vad man nu ska kalla det. Stämmer det? Några förslag på vad som kan va fel? :confused:

Mvh
John
#2 - 30 september 2011 11:35
Ingen aning, men cred för bästa nicken hittills! :D
#3 - 30 september 2011 11:40
har du bytt glimtändare?

jag lagade en ramp till ett lido som jag köpte.

bilder:
#4 - 30 september 2011 11:49
Ingen aning, men cred för bästa nicken hittills! :D

Haha, tack :D
En gnutta humor ska man ha ;)
#5 - 30 september 2011 11:52
hannesc skrev:
har du bytt glimtändare?

jag lagade en ramp till ett lido som jag köpte.

bilder:

Nej, den jag undrade om det eventuellt kunde vara. Finns ju tyvärr inte att köpa löst pga "säkerhetsrisken" vad jag förstått.
Vad och var köpte du och vad gick det lös på?
Såg ju inte alltför komplicerat ut att byta, eller?
#6 - 30 september 2011 12:04
jag fick två ramper från DM billigt som de haft till sin förra akvarieavdelning. ( små"jobbar" där så)

sen var det bara luska ut hur sladdarna gick o "sockerbita" ihop skiten
#7 - 30 september 2011 12:13
DM?
Tog du två juwel ramper eller vad för ramper?
#8 - 30 september 2011 12:35
djurmagazinet här i jkpg. stor akvarieavdelning.

ne jag tog två vanliga 15W ramper. med ett rör. det ser du på bilderna om du tittar. o så byggde jag om bara
#9 - 30 september 2011 12:48
Bytte du lysrörshållarna med eller har du juwels hållare? Kanske inte spelar någon roll men tänkte eftersom jag har massa juwel-rör vill jag kunna använda dessa. :)
#10 - 30 september 2011 12:50
ne det var visst vanliga t8-rör i denna. så jag bytte inte hållarna
#11 - 30 september 2011 15:06
glöm inte kolla glimmtändaren först bara, billig lösning ;)
#12 - 30 september 2011 15:44
Jag har ett Juwel Rio 240 (gammalt som gatan) där rampen blev för varm för ett antal år se´n, började smälta, och var på väg ner i vattnet :p Även rampen till mitt Juwel Rio 180 började glappa efter nå´t halvår. Däremot funkar fortfarande rampen till mitt Juwel Lido 120, men hur länge till är det ingen som vet... Jag har alltså inga vidare erfarenheter av Juwels ramper, de är nu utbytta mot andra ramper, på mitt 240 har jag en helt ny Gloramp, riktigt smidig, och bra ljus.
#13 - 30 september 2011 16:14
Fyllehund skrev:
Nej, den jag undrade om det eventuellt kunde vara. Finns ju tyvärr inte att köpa löst pga "säkerhetsrisken" vad jag förstått.

Vad och var köpte du och vad gick det lös på?

Såg ju inte alltför komplicerat ut att byta, eller?

Att byta glimtändare innebär inte någon säkerhetsrisk, lika lite som att byta själva rören. Verkar inte som om du vet vilka de är, på en vanlig T8 är det små runda saker, ser ut som vita cylindrar som man bara tar loss. De sitter med bajonettfattning i närheten av lysröret.

De bilderna hannes har är väl T5 antar jag, där verkar det vara lite knepigare att byta glimtändare. Vad jag kan se så sitter de under det svarta locket? Isf är det säkert ganska enkelt ;)
#14 - 30 september 2011 18:43
gummianka skrev:
Att byta glimtändare innebär inte någon säkerhetsrisk, lika lite som att byta själva rören. Verkar inte som om du vet vilka de är, på en vanlig T8 är det små runda saker, ser ut som vita cylindrar som man bara tar loss. De sitter med bajonettfattning i närheten av lysröret.

De bilderna hannes har är väl T5 antar jag, där verkar det vara lite knepigare att byta glimtändare. Vad jag kan se så sitter de under det svarta locket? Isf är det säkert ganska enkelt ;)

Hannes bilder är alla på t8.

Då t5 inte har något utag/lucka för glimtändare så finns det bara 2 alternativ. 1 att någon på Juwel som har IQ under en fisk sätter glimtändaren inne i själva rampen så man ej kommer åt den. 2 att man har bytt ut glimtändaren mot en reaktor. Jag tror nog mer på 2an.

Min ville inte heller tändas men efter att smällt till den lagom hårt på toppen så gick den igång och har fungerat sedan dess.

Annons