Juwel Lido, hur inreda och med vad ?

#1 - 4 april 2007 18:26
Råkade se ett Lido i min lokala butik och kärlek uppstod vid första ögonkastet så då började tankarna snurra igen, hur och var rymmer jag det.

Om jag nu kan klämma in det nånstans är frågan vad ska man ha i det ?
Det är ju lite ovanliga mått 61x41x58 cm vilket innebär att det är högt och med relativt liten bottenyta.
http://www.juwel-aquarium.de/en/lido437.htm

Jag tror ev att jag ska satsa på BTN slimline och då den röda varianten.
Jag tänker ha ganska mycket växter och ev nån stor rot i centrum av karet

Frågan är då vilka fiskar som är lämpliga i ett akvarium med dom måtten.
En Ancistrus vill jag nog ha och ev några Corydoras som sköter alger och renhållning.

Men då återstår frågan om lämpliga fiskar i mellan/övre regionerna av karet ?

Tips mottages tacksamt, även inredningsförslag ?
#2 - 4 april 2007 18:38
Jag skulle ha satsat på ett stim med någon liten Rasbora och kanske ett par halvstora fiskar med ett lugnt och värdigt uppträdande. Som Dvärgurami eller Fjärilsciklider.

MVH/Anita
#3 - 4 april 2007 18:53
Har precis startat upp ett Lido.

Cyklar in det nu med 2 "double-red" paletter.

Det är ett fint och kompakt akvarium.

mvh
nicke
#4 - 4 april 2007 19:01
Jag har ett berg av lavasten täckt med anubias i mitten, sedan har jag en längre växt på vänster sida som täcker den sidan.
Svart fint grus på botten, med ett röse av vita dekoratonsstenar till höger.
Och en halvstor grotta till paletterna gjord av svart skiffer till höger framför pumpen.

Blev schysst, har tyvärr ingen bild än.
#5 - 4 april 2007 19:30
Limia1 skrev:
Jag skulle ha satsat på ett stim med någon liten Rasbora och kanske ett par halvstora fiskar med ett lugnt och värdigt uppträdande. Som Dvärgurami eller Fjärilsciklider.

MVH/Anita

Det är ett bra förslag, det skulle nog bli en bra mix.

Fler förslag ?
#6 - 8 april 2007 20:56
Så här gjorde jag

Upplevde samma förälskelse med Lido som du gjorde i början av Januari.[:-64] Det resulterade i starten på min nya akvaritskarriär. Köpte burk, engelsk sjösten en rot, tog litet stenar i naturen och stoppade i en massa växter.

Resultatet syns på bilden nedan. Krukskärvorna och gummisnodden är bara till för att hålla växterna på plats till de rotat sig på inredningen vilket de börjar göra nu efter tre månader.
I mitt Lido går för tillfället 8 Riotetror, 5 pansarmalar, ett par av Dvärgguramis och 4 Ancistrusar och alla verkar trivas.
Håller som bäst på att starta upp en Colombiabiotop i ett 200-liters kar med BTN-bakgrund med dolt filter och ska även börja köra CO2 till växterna i det. :D

Skulle jag ändrat på något i Lidot idag är det att jag i så fall skulle klätt in filterhuset och bakgrunden med slimlinebakgrund eller liknande. Lär ju inte göra detta nu eftersom det är igång men man kan ju alltid vara efterklok. Roten jag har går igenom vattenytan vilket ger en schysst effekt när man tittar in i karet samtidigt som den döljer filterhuset litet grand. Kanske kan tätplantera med Valisneria eller liknande runt huset för att slippa se det?:confused:

Lycka till med karet! Det är en prydnad för vliket hem som helst.
#7 - 8 april 2007 21:24
Snyggt Tonken !
Det är nåt sånt jag tänkt mig, även fiskarna torde bli nåt liknande.
om det nu blir köp av karet, men det blir nog så om jag känner mig själv rätt.

Jag har hittat en lämplig plats i köket men sen får det banne mig vara nog med akvarium det blir kar nr 8.

Jag ska försöka hitta en stor rot som ska placeras i mitten och sträcka sig högt upp i karet, roten ska kläs in med växer och bakgrunden och filret ska kläs in med slimline är det tänkt, jag kommer nog ochså att välja den finaste engelska sjöstenen efersom jag tycker den är både snygg och bra för växterna.

Men detta projekt får ta den tid det tar eftersom den rätta roten kan vara lite svår att hitta med det lite begränsade utbud vi har här uppe.

Annons