Juwel kar

#1 - 10 februari 2008 20:45
Någon som vet om ramen längst upp är vattentät? Eller läcker det ut vatten om det stiger upp över glaset mot ramen?
Skulle detta isåfall gå att täta med silikon?

Någon som har kunskap om detta....:confused:
Guest
#2 - 10 februari 2008 22:04
Varför undrar du? Du ska ju inte fylla det så högt.
Tror maxhöjden ligger 3cm innan ramen börjar.
#3 - 10 februari 2008 22:31
Kör med sump och vatten nivån fick höjas p.g av att ytavrinningen sitter så långt upp i karet. Ett helglaskar där ser man ju vad glaset slutar, det är nackdelen med Juwel. Man får väl lägga en silikon sträng där listen börjar för att vara på säkra sidan.
#4 - 11 februari 2008 06:07
Anettejt skrev:
Varför undrar du? Du ska ju inte fylla det så högt.

Tror maxhöjden ligger 3cm innan ramen börjar.

Tror gör man i kyrkan... utan fakta blir en osanning lätt ren fakta här på nätet så det där får du nog ta och leta upp lite bättre info om :)

Jag fyller upp så vattenlinjen inte syns bakom plastramen och det fungerar utan missöden för mig men nu väntar jag med spänning på att få veta hur jag verkligen ska göra...
#5 - 11 februari 2008 09:31
Tänker lägga i silikon i skarven mellan listen och glaset, kan ju inte hända mera än att det blir vattentätt, har också mailat Juwel så får vi se om det blir något svar.
Guest
#6 - 11 februari 2008 13:14
patdah skrev:
Tror gör man i kyrkan... utan fakta blir en osanning lätt ren fakta här på nätet så det där får du nog ta och leta upp lite bättre info om :)

Behöver ju inte leta upp bättre info...
Har 4st Juwel kar. 3cm var mer ett ögonmått. Gissade knappast.
#7 - 11 februari 2008 13:34
Men vart står det att man inte ska fylla dessa kar upp till plastkanten? På juwels alla reklambilder är vattnet fyllt ända upp... Det jag har lyckats läsa mig till är att man ska fylla till den röda punkten eller det röda strecket... Själv har jag inte funnit några röda punkter eller streck :)
Guest
#8 - 11 februari 2008 13:43
Ja det ser ut utifrån som om de är toppfyllda.
Men på vänstra sidan inuti karet sitter det en remsa som talar om vad som är maxhöjd.
Tittar man i mitt Rio så är det omöjligt att fylla så mycket högre då rampen kommer bli vattenfylld i så fall.
I mitt Lido hade 1/3 av rampen varit vattentäckt om jag fyllt upp till plastlisten.
Bäst är väl att avvakta vad Juwel svarar.

Tillägg: Det är höjdskillnad på ca 4cm på den inre och yttre listen.
Därför ser karet ut att vara toppfyllt utifrån...
#9 - 11 februari 2008 13:45
Jag har ett rio 180 som är fyllt upp till halva plastramen... det läcker inte och ljusrampen är långt från vattnet... men det är säkert fel på mitt kar och min ramp...
#10 - 11 februari 2008 13:47
Hmm konstigt att du inte hittade de för jag har 5 st juwel kar från strl 54 L till 450 L och på ALLA finns det en TYDLIG markering på högra sidan (insidan av akvariet se bild (inte bästa kvalite men dock en bild med röd markering)
#11 - 11 februari 2008 13:49
Förra ägaren har nog petat bort den lappen då :)
Guest
#12 - 11 februari 2008 13:53
patdah skrev:
Förra ägaren har nog petat bort den lappen då :)

Nej men han har nog modulerat med listerna. Eftersom våra kar inte stämmer överens med varandra.
Remsan sitter nämligen fastpressad mellan listen på glasets utsida.
Så om man inte plockar ner ytterlisten så går det inte att ta bort remsan.
#13 - 11 februari 2008 14:06
Anettejt skrev:
Nej men han har nog modulerat med listerna. Eftersom våra kar inte stämmer överens med varandra.

Remsan sitter nämligen fastpressad mellan listen på glasets utsida.

Så om man inte plockar ner ytterlisten så går det inte att ta bort remsan.

Instämmer ....
och sen undra ? varför skulle han de stör jo inte och syns inte heller =)
#14 - 11 februari 2008 14:09
Så här ligger det till: Maxgränsen på lappen är till för det inbyggda Juwelfiltret och inget annat. Ramen på ovansidan har två syften. 1. Lägga lyrampen och täckluckor på. Samt hålla fast mittstaget. Ramen på ovansidan ligger enbart fast med punkter av silikon och mellan glaset och ramen ligger en gummilist, mer skydd för vatten finns inte. I princip är det möjligt att lyfta bort hela ramen och limma fast en klasskiva som mittstag istället. Så vill man ha vattentätt upp till kanten, så lägger man silikontätning mellan listen och glaset.

Jag som nu behövde få ner en overflowbox längre ner gjorde så här:
mätte ut bredden på boxen och sågade helt enkelt ner till glaset och av med biten och fick då 3 cm att sänka boxen. silikonade kanterna som sågats av så det blev tätt och sedan har jag silikonade jag hela listen karet runt.
#15 - 11 februari 2008 14:12
Så den röda linjen innebär att vattenytan ska vara över det strecket för att pumpen inte ska gå utan vatten... eller vad?
#16 - 11 februari 2008 14:13
japp...
#17 - 11 februari 2008 14:14
Så det man får passa är att komma ovan plastkåpan om det inte är tätat med silikon, glaset går ca 2 cm upp inne i kåpan.
#18 - 11 februari 2008 14:16
patdah skrev:
Så den röda linjen innebär att vattenytan ska vara över det strecket för att pumpen inte ska gå utan vatten... eller vad?

Den röda linjen sätter ju delvis också maxnivån för vattenlinjen.

Jag fick förklarat detta för mig av en kille som bygger och hyr ut akvarier.
#19 - 11 februari 2008 14:17
:) Va bra... då har inte jag gjort fel i alla fall då... iof så har jag ju ändå petat ur det inbyggda filtret så det spelar ju mindre roll ur den synvinkeln... och jag har ju givetvis inte vatten ovanför glaset :)
#20 - 11 februari 2008 15:12
Har ni andra vattenlinjen under det [COLOR="Red"]röda[/COLOR] strecket?
#21 - 11 februari 2008 18:40
Japp, max waterstand står det på klisterlappen.
#22 - 11 februari 2008 21:57
På mitt Juwel har jag en vattenivålinje på 'huset' som håller pump och filter och ett som är klistrat på gaveln på akvariet. Det stämmer inte riktigt överrens även om det är rätt nära. Så jag håller mig någonstans där i mellan :)
#23 - 11 februari 2008 22:24
Jag har lyckats med konstycket att fylla hela karet upp till urgröpningarna för sladdarna med 1mm tillgodo, under den korta period det var högt vattenstånd i karet läckte det inte iallfall. Kan ju nämna att jag också dränkte ljusrampen men att det inte hände något alls mer än att den dröp av vatten, den var påslagen. Snacka om bra byggkvalitet.
#24 - 11 februari 2008 22:43
Jo det sitter ju en limmad gummilist under ramen mot glaset, så den kan ju hålla emot, men som sagt det finns ju ingen säkerhet att det INTE läcker, så ni som vill fylla upp tipsar jag att silikona skarven glaset och listen.

Annons