Juwel innerfilter, vilka filtermattor?

#1 - 28 november 2011 12:01
Ska åka och köpa filtermattor till mitt juwel innerfilter (juwel delta 100 akvarie). Det vanliga brukar ju vara att ha grov filtermatta. Är det det jag ska satsa på för alla 4 "sektioner"? Eller ska jag ha någon/några med mindre grovlek?

Eller ska jag tom satsa på något helt annat än filtermattor i den?
#2 - 28 november 2011 12:10
tja, jag slängde ut alla icke grova och körde bara grova i mitt.

var igång i lite mer än 3 år med den setupen, inga som helst problem.

.
#3 - 28 november 2011 12:22
Kensa skrev:
tja, jag slängde ut alla icke grova och körde bara grova i mitt.

var igång i lite mer än 3 år med den setupen, inga som helst problem.

.

Okej, skönt. Det va det jag tänkte satsa på från början.

Kan ju passa på att fråga, angående just grov filtermatta. Jag hade det i mitt lilla akvarie med en aquael fan 1+ och tog bort behållaren och satte dit ett juwel-filter istället. Men så fort jag rörde filtret (tex när det va dags att krama ur det lite) så rann allt ut direkt. Det gick inte att flytta den en cm utan att hela karet blev överfullt av gojja från filtret. Beror det enbart på att jag inte hade behållaren runt eller hade jag FÖR grov filtermatta?
#4 - 29 november 2011 10:36
På ämnet juwel-filter - skulle det vara bättre att klippa sönder massor av grova filtermattor i kuber (typ fyra på ett filter) och slännga ner allt i en enda röra?
#5 - 29 november 2011 11:11
Vanish skrev:
Okej, skönt. Det va det jag tänkte satsa på från början.

Kan ju passa på att fråga, angående just grov filtermatta. Jag hade det i mitt lilla akvarie med en aquael fan 1+ och tog bort behållaren och satte dit ett juwel-filter istället. Men så fort jag rörde filtret (tex när det va dags att krama ur det lite) så rann allt ut direkt. Det gick inte att flytta den en cm utan att hela karet blev överfullt av gojja från filtret. Beror det enbart på att jag inte hade behållaren runt eller hade jag FÖR grov filtermatta?

samma problem jag hade en gång.

det blev lite bättre med finare matta, men då kloggade skiten ihop sig snabbare,

i slutändan gav jag upp den lösningen.

men det finns folk som kör den konstant utan problem, hur vet i fasen.

.
#6 - 29 november 2011 11:13
Rosse skrev:
På ämnet juwel-filter - skulle det vara bättre att klippa sönder massor av grova filtermattor i kuber (typ fyra på ett filter) och slännga ner allt i en enda röra?

nope, inte i en sluten kammare som sitter som original i juwelkaren.

den är designad för att ha hela mattor.

men man kan ju byta ut mattorna mot annat matrial, ex ha några liter riktigt bra bollar.

.
#7 - 29 november 2011 15:43
Jag kommer nog bara köra med mattor i denna. Men precis som du beskriver så upplever jag det problemet också med grov/fin matta. Jag bytte faktiskt mattan i 54L från en grov till finare. Och det har funkat förvånansvärt bra faktiskt. Självklart får jag pressa ur det någon gång oftare men det handlar inte om mycket. Och fördel att halva karet inte är helt brunt när man lyft upp filtret.
#8 - 5 december 2011 09:02
Nu när jag satt och kollade i filtret så funderar jag på hur många filter som går in i pumpen? Det som satt i va 3 "normalstora" + 1 lite mindre. Jag har ingen kasse med för makaroner eller dylikt. Men jag prövade med 4 normalstora + 1 liten och det verkar ju också funka, kanske tom 5 normalstora filter. Hur många borde jag ha egentligen?
#9 - 5 december 2011 09:08
så det går upp till kanten.....

.
#10 - 5 december 2011 09:25
Ah okej, då blir det nog att köpa 5st! :)

Annons