Juwel innerfilter saknas??

#1 - 15 augusti 2007 07:27
Jag har fått tag på ett begagnat Juwel Panorama 220L, men innerpumpen saknas!!

Varför tar så många ut sina pumpar är dom dåliga??

Kan man köpa nya som passar och måste man då silikona om dem i akvariumet så dom sitter fast eller går det att ha dom lösa??

Ska ha malawisar i detta.... Så ska jag strunta i och letan ny pump till Juwlen?? Ska jag använda min Fluval 4+ jag ha istället??

Tacksam för svar!!

Mvh Milla
#2 - 15 augusti 2007 10:52
Du kan gått o väl använda ditt fluval4+.
Ska du satsa på nytt innefilter så köp ett bluwave
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluwave-07-p-5092?osCsid=96f7774eece0660f094dcd2afca39c3e
#3 - 15 augusti 2007 15:48
Millas skrev:
Jag har fått tag på ett begagnat Juwel Panorama 220L, men innerpumpen saknas!!

Varför tar så många ut sina pumpar är dom dåliga??

Kan man köpa nya som passar och måste man då silikona om dem i akvariumet så dom sitter fast eller går det att ha dom lösa??

Ska ha malawisar i detta.... Så ska jag strunta i och letan ny pump till Juwlen?? Ska jag använda min Fluval 4+ jag ha istället??

Tacksam för svar!!

Mvh Milla
jag skulle råda dig att ha mer filtermassa, fluval 4+ har en väldigt liten filtermassa och speciellt i ett malawikar är det viktigt att ha en bra filtrering! juwels filter är bra filter det är det inge snack om så antingen investera i ett sånt eller lägga samma peng på ett ytterfilter! ett filter jag kan rekommendera är tetratec ex 1200!
http://www.pwss.se/product.php?productid=4469&cat=829&page=1
#4 - 15 augusti 2007 18:52
Tusen tack för alla svar!!

Så jag ska satsta på ett ytterfilter?!! Ok, jag har kollat på Tetratec och Fluval 405 och AM Top!!

Vilken skulle ni rekommendera av dessa??

Och är dom svåra att rengöra och vilka filtermaterial ska man använda????

Kan inte ett dugg om ytterfilter!!!

Tacksam för alla råd och tips!!

Mvh Milla
#5 - 15 augusti 2007 19:38
tetratec är otroligt enkelt att hålla på med och att rengöra och allt filtermaterial ingår! kolla in här...
" target="_blank">
#6 - 15 augusti 2007 20:22
åheim skrev:
tetratec är otroligt enkelt att hålla på med och att rengöra och allt filtermaterial ingår! kolla in här...

" target="_blank">

Tack så mycket för länken!!! Till och med jag fattade hur enkelt det var att starta med ett ytterfilter.....

Ska skaffa mig ett helt klart!!!

Tusen tack!!!

Mvh Milla
#7 - 16 augusti 2007 07:26
Jag skulle fortsätta med innerfilter.
#8 - 16 augusti 2007 08:55
Jag skulle nog följa åheims förslag, Juwels innerfilter är inte dåliga men dom är rätt dyra om man ska köpa ett nytt som reservdel så du får mer för pengarna med ett Tetratec ytterfilter, kanonfilter som är mycket prisvärt men välj i så fall
EX1200 modellen som sagt var även om EX700 ska räcka enl specen så är det lite klent för 220 l, själv kör jag ett EX700 i ett 100 liters kar och det funkar kanonbra.

Annons