JUWEL innerfilter

#1 - 7 januari 2008 17:58
Hej!

Jag har startat ett nytt akvarium (JUWEL och ett JUWEL innerfilter). Nu har jag en liten fråga. Jag ska flytta över fiskar från ett gammlat mindre akvarium till detta lite större (110L). Pumpen i det förra blåste ut luftsyrebobblor i vattnet. Det gör inte JUWEL pumpen, utan det bildas bara "vågor" på ytan. Vad jag har förstått dras det syresatta vattnet från ytan ner o genom ett galler i pumpen. Min fråga är:

Räcker detta som syre för fiskarna, eller behöver jag sätta in en pump som blåser ut syrebubblor i vattnet?

Mvh Charlotte
#2 - 7 januari 2008 18:10
Bubblorna är bara estetiskt, det är vattenytans rörelse som står för syresättningen.
Så inga bubblor behövs.
#3 - 7 januari 2008 20:07
Hihi, jag har också precis startat ett 110L juwel. Är det Rekord-modellen? Det är så snyggt, tycker jag. Vad ska du ha för fiskar & inredning?

Och som heeke sa så räcker det att det är rotation/krusningar på ytan för att fiskarna ska få tillräckligt med syre. Sånna där bubbel-grejer man ser till akvarier ibland är bara där för att det ska vara snyggt, och syresätter bara vattnet genom rörelsen som blir på vattenytan. Lycka till :]
#4 - 9 januari 2008 13:04
Jaha vad roligt :) Japp det är Rekord, jättefint!
Som växter har jag Vattenpest, två Dvärgspjutblad, en sorts Amazonplanta med gröna o röda blad, o en rödaktig växt (ca15cm) med många små blad. Sen har jag lagt i några halva kokosnötter med hål i o en upponerpåvänd kruka med hål i samt några snäckor. Försökt göra det både estetiskt snyggt o trivsamt för fiskarna med många gömställen o så. Får hoppas det blir bra :)
Från mitt förra akvarium har jag några neontetror, en regnbågshaj o en skäggmunsmal. Sedan har jag funderat på o köpa några Black molly, guppy, praktbotia o kanske någon tetra (rödmuns tetra kanske).
Hur har du tänkt ditt?

Tack så mkt, lycka till själv!

Mvh Charlotte
#5 - 9 januari 2008 15:19
Om du inte redan lagt i fisken så kom ihåg att koppa iin dom.
#6 - 9 januari 2008 16:28
jag har en inne filter och en pump [bublor) ska jag ha både två el räcker det med innefilter???
#7 - 9 januari 2008 16:55
Gaffel skrev:
Om du inte redan lagt i fisken så kom ihåg att koppa iin dom.

Nu tror jag inte riktigt jag förstod?
#8 - 9 januari 2008 17:48
amoramir skrev:
jag har en inne filter och en pump [bublor) ska jag ha både två el räcker det med innefilter???

Det räcker med innerfiltret förutsatt att det ger ytrörelse.
#9 - 9 januari 2008 18:59
juwel har en diffuser se her
http://www.juwel-aquarium.de/en/pumpensysteme45.htm?cat=124
jeg bruger den og er meget tilfreds med den
her kan du se hvordan det ser ud

Annons