Juwel HeliaLux belysning

#1 - 27 februari 2018 10:30
Är det nån som kör med Juwel HeliaLux? Bra eller dåligt?
#2 - 28 februari 2018 04:02
Jag har en 700 i mitt Lido 200 med tillhörande controller. Funkar inte riktigt som ensam belysning för mina växter så har satt i originalrampen som extra stöd men kommer nog köpa en HeliaLux till för att bättre kunna styra intensitet. Själva rampen tycker jag är bra och smidig att styra med controllern (tyvärr kräver en ramp en controller och man kan inte koppla flera ramper till samma controller). Om jag jämför ljuset med originalrampen som hade Juwels Day och Nature tycker jag att HeliaLuxen ger mer djup i färgerna och inte lika urtvättad look. Hade jag haft möjlighet hade jag nog satsat på en bättre ramp och hängt upp den ovanför men måste ha locken på akvariet och därför funkar HeliaLuxen med sin passform och bra. Har sett att Daytime har ett ledsystem som finns med Juwel montering på Aquasabi som ett alternativ - men vet inte hur det står sig i förhållande till HeliaLux och hade ingen controller vad jag kunde se vilket diskvalificerar den för mitt use case.
#3 - 28 februari 2018 06:37
Köpte Aquatlatis Easy LED till mitt lido 200. 2st LED 28W samt controller och "y-kabel" totalt ca. 3000kr på Hornbach. Controllern kan alltså styra två armaturer via en "y-kabel" som är tillbehör. Fungerar mycket bra och ger ett krispigt ljus med god färgåtergivning, det är också bra "tryck" i dessa LED. Kör dessa för närvarande på 70% av max kapacitet. Testade att köra utan controller först men det blev alldeles för mycket ljus till dom växter jag har i karet vilket triggade grönalger. Dom är även enkla att montera då dom passar i fästena för lysrören i befintlig originalramp. När det gäller HeliaLux så har inte Juwel tänkt till riktigt, dom borde gjort det möjligt att koppla två armaturer till samma controller.
#4 - 28 februari 2018 21:53
[QUOTE=Sleaper;n2381036]När det gäller HeliaLux så har inte Juwel tänkt till riktigt, dom borde gjort det möjligt att koppla två armaturer till samma controller.[/QUOTE]

Dum fråga kanske, men kan man inte skarva in en armatur till på befintlig armaturkabel? Visserligen får båda då samma "ljusschema" vilket man kanske inte vill ha... Fast controllern klarar kanske inte så många watt.
#5 - 1 mars 2018 06:25
[QUOTE=mats08;n2381067]

Dum fråga kanske, men kan man inte skarva in en armatur till på befintlig armaturkabel? Visserligen får båda då samma "ljusschema" vilket man kanske inte vill ha... Fast controllern klarar kanske inte så många watt. [/QUOTE]

Det finns ju en risk där som du säger, man skulle nog kunna tillverka en y-kabel själv och testa men med risk att något pajjar. Men hade det varit möjligt att köra två armaturer på samma controller så hade väl Juwel enkelt tagit fram en y-kabel tycker man. En controller (Aquatlantis easy led t.ex.) till två armaturer ger samma ljusschema till bägge, oftast är det kanske reglering av ljusnivå samt gryning och skymning som man är ute efter.

Annons