Juwel foderautomat

#1 - 14 december 2012 09:23
Jag har övervägt att skaffa en Juwel foderautomat då jag kommer resa bort en hel. Oftast 3-5 dagar men ibland upp till 10 dagar.

Är en Juwel foderautomat något att ha?

Mvh Emil

[SIZE=1](har ett juwel akvarium med lucka för automaten)[/SIZE]
Christer5
#2 - 14 december 2012 11:00
Kan tyvärr inte ge dig ett svar på Juwels foder automat men jag har Eheim som jag tycker fungerar bra:)
#3 - 14 december 2012 11:53
Sv: Juwel foderautomat

Juwels automat fungerar bra. Kan utan problem mata flera gånger per dag och är lätt att ställa in.
#4 - 14 december 2012 13:06
Luftar den maten? Jag står just och vacklar inför valet och jag tycker att EHEIM 3581 ser bra ut, med sin lilla integrerade fläkt, som håller fukten ute ur burken...
#5 - 14 december 2012 14:01
Nej tror bara det är EHEIM 3581 som har fläkt, i alla fall vad jag sett, men har aldrig haft fukt problem men kanske är värre om man kör flingor. Själv kör jag bara pellets och granulat.
Christer5
#6 - 14 december 2012 14:55
Flingor går bra i Eheims !
#7 - 14 december 2012 15:46
Alla foderautomater med snurrande fodertrumma har liknande konstruktion och jag har aldrig upplevt det lyckat att köra flingor i varken eheim, hydor eller sera. Problem med väldigt ojämn utfodring pga flingor som har olka storlek och ibland kommer det inget och ibland massor! Granulat är helt klart att föredra för det ger en jämn distribution!
#8 - 14 december 2012 16:02

[QUOTE=åheim;1626751]Alla foderautomater med snurrande fodertrumma har liknande konstruktion och jag har aldrig upplevt det lyckat att köra flingor i varken eheim, hydor eller sera. Problem med väldigt ojämn utfodring pga flingor som har olka storlek och ibland kommer det inget och ibland massor! Granulat är helt klart att föredra för det ger en jämn distribution![/QUOTE]

Finns det då granulat som passar för yngelutfodring?

Min tanke är att verkligen finfördela flingfoder och sätta automaten på minsta möjliga öppning.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#9 - 14 december 2012 16:42
[QUOTE=Knax;1626753]Finns det då granulat som passar för yngelutfodring?

Min tanke är att verkligen finfördela flingfoder och sätta automaten på minsta möjliga öppning.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2[/QUOTE]Jag tror inte du kommer tycka att det funkar med smått yngelfoder, det brukar vara närmast mjöl.
#10 - 14 december 2012 22:21

[QUOTE=åheim;1626762]Jag tror inte du kommer tycka att det funkar med smått yngelfoder, det brukar vara närmast mjöl.[/QUOTE]

Mina yngel får fryst cyklops vanligtvis, men jag bryter av med lite flingor ibland. Dem finkrossar jag, men det blir ändå en del 1-2 mm stora flagor. Tänkte preparera lite sådant att stoppa i automaten. Om man sedan ställer den på minsta dos, borde det väl funka en vecka? Eller menar du att det ändå kommer för mycket?

Nu kapar jag en tråd igen. Förlåt. Fast det är ju högst relevant. :)

#11 - 14 december 2012 22:57
[QUOTE=Knax;1626789]Mina yngel får fryst cyklops vanligtvis, men jag bryter av med lite flingor ibland. Dem finkrossar jag, men det blir ändå en del 1-2 mm stora flagor. Tänkte preparera lite sådant att stoppa i automaten. Om man sedan ställer den på minsta dos, borde det väl funka en vecka? Eller menar du att det ändå kommer för mycket?

Nu kapar jag en tråd igen. Förlåt. Fast det är ju högst relevant. :)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2[/QUOTE]Jag sågar inte din idé, du får prova och se hur det funkar :)
#12 - 15 december 2012 07:31
Har själv en Juwel foderautomat som funkar kanon. Granulat fungerar bäst. Genomlufting i den kan ske med en yttre luftpump, men inte haft problem med fukt i den. Men inställningarna är ganska grova. Så finfördelat yngelfoder måste testas. Man måste hitta ett foder som "passar" automaten.
Hade eheim tidigare som också funkade ok. Men flingor blev gröt i den, så tror man tar en risk med flingor faktiskt. Det binder så lätt fukt.
#13 - 15 december 2012 09:06
Tack för tipsen! Hade tänkt mata med granulat och maltabletter. Fungerar maltabletter också?
#14 - 15 december 2012 11:45
[QUOTE=beerzon;1626823]Tack för tipsen! Hade tänkt mata med granulat och maltabletter. Fungerar maltabletter också?[/QUOTE]Jag säger som så här - ska något passera med liknande mängd varje gång trumman snurrar så måste det vara runt som en boll och kan inte vara platt.
#15 - 15 december 2012 11:52

[QUOTE=åheim;1626797]Jag sågar inte din idé, du får prova och se hur det funkar :)[/QUOTE]

Drar till Falskog idag eller imorgon och införskaffar automat. Återkommer med testrapport!

#16 - 15 december 2012 12:53
[QUOTE=Knax;1626839]Drar till Falskog idag eller imorgon och införskaffar automat. Återkommer med testrapport!

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2[/QUOTE]sehr gut:)
#17 - 16 december 2012 13:56

Det blev visst en sådan här:
[ATTACH]58423[/ATTACH]

Högst relevant för denna tråd, alltså. Bruksanvisning på CD, hur modernt som helst. Batterier, lucka till akvarierampen (passar Juwel eller annat akvarium med platt täcklock) medföljde. Köpte lite granulat också, så nu ska det testas med både det och flingor.

Christer5
#18 - 16 december 2012 14:24
Det blir säkert mycket bra:)
#19 - 16 december 2012 14:28
Vad är det för sjuk bruksanvisning som kräver en hel cd-skiva?
#20 - 16 december 2012 14:30
[QUOTE=Guldancistrus;1627033]Vad är det för sjuk bruksanvisning som kräver en hel cd-skiva?[/QUOTE]

Det är antagligen information om alla juwels produkter etc på den. Så nog inte bara bruksanvisning. :)
#21 - 16 december 2012 14:31
ok, då förstår jag.
#22 - 16 december 2012 16:17

Japp, det är bruksanvisningar för alla möjliga produkter. 5 sidor om automaten.

Enkel att ta isär, fylla på och justera. Jag har kopplat till en Marina 50 luftpump och placerat automaten ovanpå täckglaset till Zolux-kuben, där ynglen går. Den fungerar så, att man sätter igång den vid den tid då man vill ha matning. Varje dygn vid samma tid kommer trumman att rotera och den mängd mat man ställt in levereras. Med tryck på en annan knapp anger man att man vill ha en matning till, som då sker 6 timmar efter den första. Lite klent med inställningar, men det räcker ju för den relativt enkla funktion som en foderautomat ger. Det går också att tilläggsmata manuellt med ett tryck på ytterligare en knapp.

Jag har ställt den på absolut minsta mängd och det tar mina 80 yngel (svärdbärare och molly) cirka 1 minut att äta allt. Det väsnas en del, framför allt luftpumpen, men detta ska ju bara vara i drift när man inte är hemma, så det går väl an. :)

[ATTACH]58425[/ATTACH]

#23 - 16 december 2012 17:18

[QUOTE=beerzon;1626823]Tack för tipsen! Hade tänkt mata med granulat och maltabletter. Fungerar maltabletter också?[/QUOTE]

Nej, det funkar inte. Det som ska serveras måste vara finfördelat, t.ex. granulat eller flingor. Ska testa med flingor i min och första dagen har nu avlöpt utan problem. Den ska få gå ett par dagar, så att jag känner mig säker på att det kommer att funka även när man inte är hemma.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#24 - 17 december 2012 04:37
[QUOTE=Einarsson;1627034]Det är antagligen information om alla juwels produkter etc på den. Så nog inte bara bruksanvisning. :)[/QUOTE]
Nix. Så är det inte. Bara strömbrytarfunktionen är på 8 "sidor" och i 3D med medföljande 3D glasögon! :D

Skämt åsido. Lycka till med din foderautomat. Du kommer att märka att det kräver en matchning med rätt foder bara. Fick använda testknappen många gånger innan jag fått in den rätt.
#25 - 19 december 2012 15:33
Sådär då har jag inskaffat min! Efter letat ett tag så fann jag den i 6:te butiken, hehe.

Knax en fråga! Jag tror jag förstått det rätt men frågar ändå.

Genom att trycka på Set ställer jag in klockslaget (24timmar framåt) som den skall ge första utmatningen och den andra 6 timmar därefter. Men set används också för att ställa in om man vill ha 1 eller 2 utmatningar genom att kolla om grön eller gul lampa lyser?

Mvh Emil
#26 - 19 december 2012 17:53

Så här tolkar jag manualen:
När du slår på automaten (med ON/OFF) ställer du in tiden för första matningen. Om du vill ha en matning till, 6 timmar efter den första, trycker du på SET (gul lampa blinkar och lyser sedan med fast sken).

Om du vill ändra tiden för den första matningen, slår du av och sedan på automaten, eller så trycker du och håller ner SET någon sekund (grön lampa blinkar). Och om du vill ha en andra matning trycker du sedan på SET igen (gul lampa blinkar och lyser sedan med fast sken).

#27 - 19 december 2012 18:03
Okej! Kan ju för säkerhet skull både starta den och trycka på set för att vara säker. :) Lär prova så man kan lita på den när man åker bort!

EDIT: Inställd på 19:06 nu så får vi se imon ;)
#28 - 19 december 2012 18:21

Japp, starta för att få en matning per dygn. Sedan SET för att få en matning till. Den infaller då alltid 6 timmar efter huvudmatningen, oavsett när du trycker på SET. Min automat ger dock en matning just när jag trycker på SET, om jag inte gör det i samband med att jag slår på automaten.

#29 - 20 december 2012 18:06
Fifan den skrämde livet ur mig precis! 19:06 precis som inställd! Toppen ;)
#30 - 26 december 2012 21:38

Nu tar vår Juwel-automat hand om yngelmatningen hemma några dagar. Återkommer med referat. I behållaren ligger en blandning av flingor och lätt "mortlat" granulat.

#31 - 26 december 2012 21:51
Jag fixade en billigare foderautomat under julhelgen.
Den heter "MutaDanskaGrannenMedÖl-automaten" och rekommenderas varmt.

Manual:
1. Införskaffa öl.
2. Förse grannen med extranyckel och enkla instruktioner.
3. Placera ut ölen på olika platser i hemmet och skicka SMS instruktion varje dag på ölens plats.

Fungerar klockrent :)
#32 - 26 december 2012 22:01

LOL! Den maskinen kan ju vara lite kinkig att kalibrera, bara. Så länge matningen kommer före ölintaget borde det dock funka fint. :)

#33 - 26 december 2012 22:04
[QUOTE=Knax;1628287]LOL! Den maskinen kan ju vara lite kinkig att kalibrera, bara. Så länge matningen kommer före ölintaget borde det dock funka fint. :) [/QUOTE]

Man får bara se till att man har färdiga doser av fodret. I mitt fall prydligt uppradade små kapsyler.
#34 - 1 januari 2013 18:47

Japp, nästa gång blir det grannen. Så här olika doserar min automat på lägsta och näst lägsta läget:

[ATTACH]58860[/ATTACH]

Tyvärr kostade det ganska många svärdbäraryngel livet. Hade ställt den på minsta läget, med finfördelat foder (blandat flingor och granulat), eftersom alternativet med jättemycket mat inte var bättre.

Suck.

#35 - 1 januari 2013 18:53
Juwel foderautomat

Det jag behövt göra för att få till det är att gröpa ur vingen bågformat. Då matar det lika varje gång. Men har aldrig testat yngelfodersize på foder någon gång. Trist när det maskinella inte funkar som det ska.
#36 - 1 januari 2013 19:06
Jag använde tejp för att sätta min Eheim foderautomat i något slags "mellan-steg-läge". Det funkade på den, nu vet jag inte hur juwels ser ut dock. :<
#37 - 1 januari 2013 20:12

[QUOTE=Einarsson;1629356]Jag använde tejp för att sätta min Eheim foderautomat i något slags "mellan-steg-läge". Det funkade på den, nu vet jag inte hur juwels ser ut dock. :<[/QUOTE]

Det är liksom klick-lägen, så tejp funkar inte. Däremot kanske blåvingens tips kan vara något. Få se när det blir aktuellt igen.

#38 - 1 januari 2013 23:34
[QUOTE=Knax;1629342]Japp, nästa gång blir det grannen. Så här olika doserar min automat på lägsta och näst lägsta läget:

[ATTACH]58860[/ATTACH]

Tyvärr kostade det ganska många svärdbäraryngel livet. Hade ställt den på minsta läget, med finfördelat foder (blandat flingor och granulat), eftersom alternativet med jättemycket mat inte var bättre.

Suck.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2[/QUOTE]På datumen av dina inlägg att döma så verkar det bara handla om 4-5 dagar som du var borta och de lär de väl knappast svälta ihjäl under den tiden...
#39 - 2 januari 2013 08:04

[QUOTE=åheim;1629435]På datumen av dina inlägg att döma så verkar det bara handla om 4-5 dagar som du var borta och de lär de väl knappast svälta ihjäl under den tiden...[/QUOTE]

Hehe. De har internet även i Sundsvall. ;)

Men jag håller med. Vi var borta 5-6 dagar och de borde ha klarat sig. Min teori är att konkurrensen om maten varit för hård redan innan. Mollyna har tagit för sig och de små svärdbärarna har inte kommit åt. Därför har de inte haft marginaler att klara flera dagar nästan helt utan mat.

Hoppas vi räddar dem som är kvar nu.

#40 - 2 januari 2013 15:32
[QUOTE=Knax;1629447]Hehe. De har internet även i Sundsvall.[/QUOTE]Vaaa.. lägg av, har internet spridit sig ända dit! Fan det här internätet verkar bli stort...:D
#41 - 3 januari 2013 16:33
Knax jag hade samma problem som du. Men jag gjorde som Einarsson sa. Jag satte en tejpbit så att endast halva öppningen kom mat ur. För antingen blev det för lite eller för mycket först.

Annons