Den gröna svampen är en nitrat svamp (ej nitrit;)) den har inge betydelse i uppstarten av karet eftersom man då inte har nitrat... Den är behandlad med något för att sänka nitratnivån och har en verkningstid på ca 6 veckor, helt meningslöst tycker jag eftersom man måste ändå göra delvattenbyten och då byter man bort nitratet! svampen kan man ändå låta sitta kvar eftersom den övergår till fungera som en vanlig filtersvamp med tiden!Nilsrolf skrev:Deras gröna, de har ju ett antal filtervadd i sina filter. De blå fina/grova klipper jag till själv, men vad har de gröna/nitrit för betydelse? Bra vid uppstart?
det jag antagit, inte lätt med a och i:)åheim skrev:Den gröna svampen är en nitrat svamp (ej nitrit;)) den har inge betydelse i uppstarten av karet eftersom man då inte har nitrat... Den är behandlad med något för att sänka nitratnivån och har en verkningstid på ca 6 veckor, helt meningslöst tycker jag eftersom man måste ändå göra delvattenbyten och då byter man bort nitratet! svampen kan man ändå låta sitta kvar eftersom den övergår till fungera som en vanlig filtersvamp med tiden!
...., men de "håller" väl inte för evigt, beroende på invånarna blir de ju igensatta, har sköljt dem ungefär varannan månad i olika intervall i tappvatten, bytt helt efter ca 6-7 månader det också i olika intervaller, vad är optimalt/ekonomiskt?Markus1984 skrev:Jag har också kvar alla svampar som var med från början..jag tycker filtreringen funkar super bra.
Du behöver absolut inte byta filtermaterialet, filtermatta kan dú använda många år, det är väl optimal ekonomi;)Nilsrolf skrev:...., men de "håller" väl inte för evigt, beroende på invånarna blir de ju igensatta, har sköljt dem ungefär varannan månad i olika intervall i tappvatten, bytt helt efter ca 6-7 månader det också i olika intervaller, vad är optimalt/ekonomiskt?