Juwel filter, bra eller dåligt?

#1 - 18 december 2003 10:09
Hej,
undrar om någon har lite erfarenhet av juwelfilter?
Funderar själv på ett juwel hörn akvarium 350 med juwels jumbo filter.
#2 - 18 december 2003 11:00
Jag har ett Juwelakvarium, och tycker att det fungerar bra. Man får plats med rätt många filtersvampar i "filterpelaren". Jag tycker också att det är väldigt bra att man kan ta loss och rengöra pumpen utan att behöva röra filtersvamparna och därmed störa bakterierna i filtret. En del tycker dock att behållaren där pump, filter och värmare sitter är rätt ful, och det kan jag väl hålla med om. Men jag har satt valisneria och limnophilia runt om, så nu tänker man knappt på att den är där bakom växterna.
#3 - 18 december 2003 11:16
I mitt Juwel rio 240 sitter det ju bara ett filter på 600 l/h...
I det är det väldigt dålig cirkulation på vattnet ( har dock inte märkt några problem med det än ), fast i Jumbo-filtret ( 1000 l/h?? ) så är det väl antagligen bättre drag.
Men annars tycker jag också att det fungerar bra...
Filtervolymen är väl tilltagen så det kan säkert gå ett bra tag innan det behöver rengöras ( har bara haft igång mitt i några månader än )...
Det är väl som sagt var inte så där jättesnyggt, men det är ganska lätt att dölja med några höga växter eller någon rot....om man har tänkt att ha växter och rötter vill säga.
Men i och med att doppvärmaren sitter i samma behållare så slipper man ju i alla fall att ha en mindre snygg värmare hängande på glaset, det tycker jag är en fördel.
En sak som dock är lite smådum är att hela behållaren sitter fast med silicon ( tror jag ) och det är ju lite besvärligt om man skulle vilja ha den på andra sidan...

#4 - 18 december 2003 11:42
Jag har ett Rio 400 med jumbo filter. Tycker att den fungerar riktigt bra för att vara ett innerfilter, bra flås (1000 l/h). Jag tog loss den (lite pillrande) och silikonerade den på den andra sidan istället. Har man ett lite överbefolkat kar som jag har har periodvis, så räcker den kanske inte till. Så jag kompletterar med extra ytterfilter.
#5 - 18 december 2003 13:45

Har också ett Rio 240 och tycker att det filtret e sådär, lite fult o osmidigt, men om jag skulle behöva tömma akvariet på vatten i framtiden så skulle jag nog passa på att silicona fast t.ex. shifferstenar på framsidan av filtret lr nått.

Har även kompleterat med ytterfilter dock.
#6 - 18 december 2003 13:48
har med ett Juwel tycker också att det är dåligt drag i pumpen så jag har köpt ett nytt innefilter o kör med båda nu

Annons