Juwel filter

#1 - 25 december 2008 14:18
Är det ngn annan än mig som tycker juwel filter renar halvdåligt?

Jag har prövat med både filtermatta, och lite vadd, och bara filtermatta men jag tycker ändå att det far omkring massa partiklar i vattnet överallt.

Jämför jag det med mitt andra kar med fluval 405 ytterfilter så e det ju som dag och natt, kristallklart i jämförelse...
Guest
#2 - 25 december 2008 14:32
Har du provat att slamma i själva burken någon gång?
#3 - 25 december 2008 14:41
japp titt som tätt
Guest
#4 - 25 december 2008 22:34
Själv är jag helnöjd med Juwels innerfilter, men lådan behöver slammas lite då och då. I bägge mina Juwelkar har jag kristallklart vatten.
Har inga småpartiklar som far runt, kör alla grova utom 1st fin längst ner.
Och använder vit vadd (inte Juwels) högst upp som bytes varje vecka.
#5 - 26 december 2008 06:42
Kan nån hjälpa mig, är helt ny inom denna sortens filter. Vilket av filtrena (grova) ska man byta ut/tvätta? Allihopa eller? Och vad gör vadden längst upp för nytta?

Gärna får ni beskriva hur juwel filter ska hanteras mer än såhär, för jag är helt rookie, och karet ska startas i morgon.
#6 - 26 december 2008 11:43
mambo jambo..

Alla tillverkare har lite olika tankar och funderingar kring hur just deras kombination av filtermedium ska vara uppbyggda för att vara världsledande.

Juwel är naturligtvis inget undantag, tillverkarna menar att den största denitrifieringen ska ske i det filter som erbjuder störst yta och eftersom mulm och exkrementer INTE ska fastna så lätt i denna del av filtret menar dom att vattnet ska strömma fritt och hålla en hög syrehalt, efter detta kommer antingen ett lite finare filter eller någon annan typ av mambo jambo som förvandlar ett stinkande dyvatten i en 10 liters guldfiskskål till det renaste kristallklara vatten, allt för att profilera just deras varumärke.

Problemet är att om man proppar sin filterkanister full av alla dessa mirakelprodukter så kommer vattnet att sakta sippra genom filtermediet med resultatet att syrenivån sjunker, denitrifieringen saktar in, mulm och exkrementer byggs upp och till sist sitter man där med stopp i ett dyrt fint filter fullproppad med en filterkombination till en kostnad som skulle få Etiopiens utlandsskulld att framstå som en droppe i havet.

Annars är ett filter med en hög genomströmmningshastighet, kombinerad med en grov filtermatta, ett för växterna fullgott ljus samt en icke överdriven utfodring med ett foder som inte skitar ner allt för mycket det enda recept som krävs för ett friskt och klart vatten i akvariet.

Komponerar man dessutom besättningen väl så att man kan hålla räkor och andra bra städpatruller i akvariet så kan man tillslut nå den optimala förutsättningen för ett vackert sällskapsakvarium.
#7 - 26 december 2008 11:50
Mambo Jambo..

Alla tillverkare har lite olika tankar och funderingar kring hur just deras kombination av filtermedium ska vara uppbyggda för att vara världsledande.

Juwel är naturligtvis inget undantag, tillverkarna menar att den största denitrifieringen ska ske i det filter som erbjuder störst yta och eftersom mulm och exkrementer INTE ska fastna så lätt i denna del av filtret menar dom att vattnet ska strömma fritt och hålla en hög syrehalt, efter detta kommer antingen ett lite finare filter eller någon annan typ av mambo jambo som förvandlar ett stinkande dyvatten i en 10 liters guldfiskskål till det renaste kristallklara vatten, allt för att profilera just deras varumärke.

Problemet är att om man proppar sin filterkanister full av alla dessa mirakelprodukter så kommer vattnet att sakta sippra genom filtermediet med resultatet att syrenivån sjunker, denitrifieringen saktar in, mulm och exkrementer byggs upp och till sist sitter man där med stopp i ett dyrt fint filter fullproppad med en filterkombination till en kostnad som skulle få Etiopiens utlandsskuld att framstå som en droppe i havet.

Annars är ett filter med en hög genomströmmningshastighet, kombinerad med en grov filtermatta, ett för växterna fullgott ljus samt en icke överdriven utfodring med ett foder som inte skitar ner allt för mycket det enda recept som krävs för ett friskt och klart vatten i akvariet.

Komponerar man dessutom besättningen väl så att man kan hålla räkor och andra bra städpatruller i akvariet så kan man tillslut nå den optimala förutsättningen för ett vackert sällskapsakvarium utan att köpa grisen i säcken.
#8 - 26 december 2008 21:29
Hmm..jag får då aldrig juwel filtrena att fungera nåt vidare...d ska va ytterfilter! men dyrt! så ja får la hitta på nån annan lösning... :P
#9 - 26 december 2008 23:05
Kör så här i mina juwelfilter.

Uppifrån och ner:
ett lager filtervadd
en bit fin filtermatta
och sedan resten grov filtermatta
#10 - 27 december 2008 06:19
Han som jag köpte akvariumet av har tydligen filtervadd, 1 riktigt fin matta, 3 stycken ganska fina mattor, och endast en bit riktigt grov filtermatta.

Är det nödvändigt att byta den kombinationen?

Och hur ofta ska man byta filtervaddet?
#11 - 27 december 2008 07:23
JojjeN skrev:
Han som jag köpte akvariumet av har tydligen filtervadd, 1 riktigt fin matta, 3 stycken ganska fina mattor, och endast en bit riktigt grov filtermatta.

Är det nödvändigt att byta den kombinationen?

Och hur ofta ska man byta filtervaddet?

Jojjen jag har en PDF-fil med info från självaste juwel själva om filret, jag kanske kan skicka över den på nått sätt? MSN?
#12 - 27 december 2008 07:33
Du kan skicka till:

[email]jonathan.lundbeerg@hotmail.com[/email]

eller lägga till på msn och skicka därigenom.
#13 - 27 december 2008 08:09
JojjeN skrev:
Du kan skicka till:

[email]jonathan.lundbeerg@hotmail.com[/email]

eller lägga till på msn och skicka därigenom.

Ok, Gå online då.
#14 - 27 december 2008 09:29
Märker att det finns flera här som tycker att Juwel är ett bra filter, jag vill inte förringa era erfarenheter men jag tycker inte Juwels lösning är något vidare. Jag skrapade bort silikonfästena med en spackelspade och satte in ett fluwal innerfilter istället. Har funkat riktigt bra för mig. På min blogg kan ni se hur jag gjort.
http://nyborjartanken.blogspot.com/

Bläddra bakåt lite så hittar ni nog inlägget.
#15 - 27 december 2008 09:30
Hehe.. såg precis att du redan hittat till min blogg gnu83 ;-)
#16 - 27 december 2008 10:27
I en liten 54 litersburk så fungerar säkert ett fluval innerfilter bra (och Juwels filter i dessa kar är oxå små).

Men när det kommer till större kar så är det alldeles för liten filtervoym i ett vanligt innerfilter och då erbjuder Juwels filter mycket större filtervolym.
#17 - 27 december 2008 10:38
Ser att många har svarat, jag är ingen expert - men viss erfarenhet har jag, för klart vatten som man skriver byta filtervadd varje vecka, men som det står inte Juwels, bara köpa vanlig filtervadd och lägga ett lager överst, i övrigt säger man de räcker länge, jag har köpt stor filtermatta som jag klipper sönder, både fin och grov, byter ut de - med vissa mellanrum, så inte alla samtigt - efter ungefär halvår, en del säger att man kan ha de betydligt längre, jag har gjort så att jag sköljer de i gammalt akvarievatten efter cirka 3 månader, Juwel säger något annat, men det är väl för att sälja filter m m, det jag tror mig veta om detta är praktisk erfarenhet och lyssnade på andra som har mer erfarenhet än vad jag har
#18 - 27 december 2008 12:38
Det första jag gjorde när jag köpte mitt Juwel (begagnat) 450, var att ta bort filterlådan. Hade kanske kunnat byta pumphuvud men sen tar ju lådan en jäkla massa plats också. 1000 l/h var pumphuvudet på och det menar jag är på tok för lite för ett 450. Kör nu Fluval FX5 i stället - tar mindre plats inuti akvariet och har avsevärt större filtervolym.
Tror att Juwel har 1200 l/h som standard till 450 nu - men också det är klart i underkant.
#19 - 27 december 2008 12:38
Wickberg: Japp japp, den har jag allt koll på:d...ingen som vet om dom fortfarande säljer Fluvals på hornbach i gbg? Herkules e ju stängt imorrn...
#20 - 27 december 2008 12:42
gnu83
Hornbach säljer Fluvals innerfilter. Herkules är dock lite billigare.
#21 - 27 december 2008 13:33
peter: danke!

Annons